شناسهٔ خبر: 25211 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل خانه هنرمندان: شهرداری تکلیف خود را با فعالیت‌های هنری‌ش مشخص کند

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران درباره پراکنده‌کاری و موازی کاری در بخش‌های مختلف شهرداری تهران، گفت: شهرداری باید تکلیف خود را در خصوص اینکه مرجع‌اش برای فعالیت‌های هنری کیست، روشن کند. شهرداری نباید تنها به ساخت سالن بسنده کند بلکه وظیفه‌ای هم در قبال توسعه فرهنگ و هنر باید داشته باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ شامگاه سه‌شنبه 4 آذرماه و در اتاق ریاست خانه هنرمندان ایران، مجید سرسنگی میزبان تعدادی از خبرنگاران هنری خبرگزاری‌ها بود. وی در این نشست درباره موضوعات مختلفی از جمله گسترش فضای خانه هنرمندان ایران در مناطق مختلف شهر تهران، شرایط فعلی فرهنگ و هنر به لحاظ مدیریت فرهنگی و وضعیت کنونی تئاتر ایران صحبت کرد.

وی در ابتدای سخنان خود ضمن ابراز تأسف از وضعیت کنونی تئاتر، درباره سرانجام تماشاخانه شماره 3 ایرانشهر و وضعیت تغییر کاربری سوله‌های ارتش واقع در ضلع شمالی باغ هنر یادآور شد: با تغییری که در شهرداری منطقه 6 رخ داده است امیدواریم گشایشی در وضعیت احداث تماشاخانه شماره 3 ایرانشهر ایجاد شود. درباره سوله‌های ارتش نیز شخصا نامه‌ای به امیر صالحی فرمانده ارتش نوشتم و درخواست اختصاص زمانی برای ملاقات کردم تا به همراه تعدادی از پیشکسوتان تئاتر به دیدن فرمانده ارتش برویم.

سرنوشت نامعلوم سوله های ضلع شمالی باغ هنر

رئیس تماشاخانه ایرانشهر با اشاره به دریافت نکردن پاسخ نامه خود به فرمانده ارتش ادامه داد: اگر نهاد ارتش این سوله‌ها را که شهرداری مبلغی نیز بابت آن‌ها پرداخت کرده در اختیار تئاتر قرار دهد، هنرمندان تئاتر سپاسگزار خواهند بود. با داشتن این سوله‌ها نیازمندی‌های ما به لحاظ سالن اجرا و تمرین تئاتر تا حد زیادی رفع می‌شوند.

سرسنگی در ادامه از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان خانه هنرمندان ایران با کاخ موزه سعدآباد خبر داد و گفت: مجموعه سعدآباد امکانات خوبی نظیر گالری و سالن اجرای موسیقی دارد و طی تفاهم‌نامه‌ای قرار است مجموعه سعدآباد برای اجرای تئاتر، موسیقی، برپایی نمایشگاه‌های تجسمی و نمایش فیلم با خانه هنرمندان ایران همکاری داشته باشد

وی همچنین از بازسازی سراهای قدیمی منطقه 12 شهر تهران نظیر سرای کاظمی توسط شهرداری تهران و تبدیل این منطقه از شهر تهران به منطقه‌ای فرهنگی و هنری خبر داد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری تهران جهت بازسازی این سراهای زیبا و قدیمی و بهره‌برداری از فضای آن‌ها برای اجرای تئاتر و موسیقی و نمایش فیلم، منعقد کرده‌ایم.

وضعیت ساخت مسکن هنرمندان در منطقه 22 تهران

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران همچنین درباره وضعیت ساخت مسکن هنرمندان در منطقه 22 تهران از اقدامات نهایی برای خرید و احداث فضای مسکونی و همچنین فضای بزرگ فرهنگی و هنری در پیرامون آن خبر داد.

سرسنگی افزود: با کمک شهرداری تهران ساختمانی 6 طبقه را در ضلع شمالی باغ هنر خریداری کردیم که قرار است دفاتر اداری خانه هنرمندان و همچنین دفاتر انجمن‌های هنری زیرمجموعه خانه هنرمندان به آن ساختمان منتقل شوند. شاید بتوانیم در آن فضا نیز فضاهای اجرایی کوچکی را برای تئاتر و هنرهای تجسمی احداث کنیم.

وی با اشاره به دوره‌ای که در آن تلاش کرده بود تا معاونت فرهنگی و احتماعی شهرداری تهران در حمایت از گروه‌هایی که در تماشاخانه ایرانشهر آثارشان را روی صحنه می‌برند مبلغ 20 میلیون تومان بابت خرید بلیت آثار بپردازد، توضیح داد: سوء‌تفاهماتی برای چند کارگردان تئاتر رخ داد و کم صبری این کارگردان‌ها باعث شد این حمایت تداوم پیدا نکند. اخیرا نامه‌ای به شهردار تهران نوشته‌ام و در آن به آقای قالیباف عرض کرده‌ام که ما در تماشاخانه ایرانشهر تولید تئاتر نداریم و برای اینکه کارهای بهتری در تماشاخانه ایرانشهر اجرا شوند، باید بودجه‌ای صرف تولید تئاتر کنیم.

مشاور هنری شهردار تهران ادامه داد: خوشبختانه موافقت اولیه با این پیشنهاد شده است و با وجود اینکه رقمی که در اختیار ما برای تولید تئاتر در تماشاخانه ایرانشهر قرار می‌گیرد بالا نیست اما اتفاق خوبی آغاز خواهد شد. ما جلسات خوبی هم با کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران داشتیم و قرار شد تا سال آینده وضعیت مالی خانه هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر بهتر شود

سرسنگی درباره شرایط فعلی تئاتر و مدیریت آن در بدنه وزارت ارشاد دولت یازدهم، متذکر شد: معتقدم هر مسئولی که می‌آید وقتی وعده‌ای می‌دهد، باید حقایق را بسنجد. در اوایل آغاز به کار دولت یازدهم، شعارها تند بوده و مبتنی بر واقعیت‌ها نبودند. این شعارهای تند باعث بالا رفتن انتظار جامعه هنری شدند و در مواقعی انتظارات بی پاسخ ماندند.

این مدیر فرهنگی و هنری با بیان اینکه من هنوز امیدوارم که وضعیت هنر بهتر شود، یادآور شد: ما حرکت رو به جلو داریم ولی این حرکت کند است و به همین خاطر دیده نمی‌شود. بسیاری از مشکلاتی که ما در دهه 60 با آن‌ها مواجه بودیم، مرتفع شده‌اند و این نشان دهنده آن است که کار انجام شده ولی به اندازه کافی کار نشده است.

وی با بیان این نکته که مسئولان باید صدای هنرمندان را بشنوند، تصریح کرد: مدیران در عرصه هنر صاحبخانه نیستند بلکه این عرصه را به امانت از مالکان آن که هنرمندان هستند، تحویل گرفته‌اند تا در آن کار کنند. در روزگار ما دینی‌ترین و اخلاقی‌ترین کار این است که اگر مدیری توانایی انجام مسئولیتی را ندارد، صادقانه آن را نپذیرد

سرسنگی درباره کم‌کاری خانه هنرمندان ایران در زمینه اجرای موسیقی، توضیح داد: دلیل این امر نداشتن فضای مناسب برای اجرای موسیقی فاخر بوده است. ما در حوزه پژوهش و آموزش موسیقی فعالیت کردیم و حتی با برج میلاد وارد مذاکره شدیم تا در طول سال 5 نوبت از سالن خود را در اختیار خانه هنرمندان ایران برای برگزاری کنسرت‌های فاخر بگذارد ولی این امر میسر نشد. در برنامه‌های توسعه خانه هنرمندان ایران قطعا احداث سالن موسیقی را مدنظر داریم. متأسفانه ما در کنار ساخت گالری و سالن تئاتر و سینما، سالن اجرای موسیقی نساخته‌ایم

تجهیز سینماتک با کمک گروه «هنر و تجربه»

مدیرعامل خانه هنرمندان از توافق خود با برگزار کنندگان برنامه سینمایی «هنر و تجربه» برای تجهیز سینماتک خانه هنرمندان خبر داد و گفت: ما به این عزیزان گفتیم که به جای پرداخت تمام مبلغ قرارداد تنها بخشی از آن را به ما پرداخت کنند و در ازای این کار، سینماتک خانه هنرمندان را تجهیز کنند.

این مدرس دانشگاه در ادامه سخنان خود با اشاره به نبود توسعه متوازن در  عرصه فرهنگ و هنر به لحاظ سخت‌افزار و نرم‌افزار، اظهار کرد: اگر مجلس شورای اسلامی طرحی را تصویب کند که طی آن وزارت آموزش و پرورش موظف باشد در هر کدام از مدارس خود یک کارشناس تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی را به کار گیرد، بحث اشتغال‌زایی فارغ التحصیلان هنری تا بخش اعظمی حل می‌شود.

سرسنگی تأکید کرد: ما نیازمند شکل‌گیری قرارگاه فرهنگی هستیم و تا زمانیکه عرصه فرهنگ و هنر را یکدست نکنیم، شاهد روند رو به رشد در این عرصه نخواهیم بود. تا توانسته‌ایم در دهه‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تابلوهای متعدد پژوهشگاه، فرهنگستان و دانشگاه نصب کرده‌ایم در صورتیکه عملکرد و فعالیت درستی نداشته‌اند. بعد از 35 سال تازه دکترای هنر اسلامی را راه‌انداختیم و تا پیش از این دانشجویان ما در دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج دکترای هنر اسلامی را اخذ می‌کردند که این روند خنده‌دار است.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و رئیس اسبق سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در ادامه سخنان خود درباره پراکنده‌کاری و موازی کاری در بخش‌های مختلف شهرداری تهران، یادآور شد: شهرداری باید تکلیف خود را در خصوص اینکه مرجع‌اش برای فعالیت‌های هنری کیست، روشن کند. شهرداری نباید تنها به ساخت سالن بسنده کند بلکه وظیفه‌ای هم در قبال توسعه فرهنگ و هنر باید داشته باشد.

وی متذکر شد: وقتی مرجع فعالیت‌های فرهنگی و هنری مشخص نباشد، فیلمی را که وزارت ارشاد مجوزش را صادر کرده، فلان سینما یا فلان نهاد اکران نمی‌کند

سرسنگی درباره تأثیراتی که تعطیلی مراکز موسیقی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به همراه دارد، تصریح کرد: اگر ما مدیریت نکنیم، مدیریت‌مان خواهند کرد و اگر ما برنامه نداشته باشیم، برایمان برنامه خواهند ریخت. تعطیلی مراکز در نهاد شهرداری که مردم به آن اعتماد دارند، تأثیر خوبی نخواهد داشت. با پاک کردن صورت مسأله به جایی نمی‌رسیم

نمی‌شود مسئول فرهنگی باشیم و بخشی از نیاز فرهنگی جامعه را خط بزنیم

وی افزود: نمی‌شود مسئول بخشی از فرهنگ و هنر باشیم و بخشی از فرهنگ و هنر را پاک کنیم و بخشی از نیاز فرهنگی و هنری جامعه را خط بزنیم

این مدیر فرهنگی متذکر شد: مشکل ما این است که میز و صندلی به قدری برایمان مهم شده است که هر کاری می‌کنیم تا زیرپایمان خالی نشود. مشکل ما این است که مدیران ما جسارت زدن حرفی که به نفع مملکت است، ندارند. مسأله موسیقی را با بستن کلاس‌های موسیقی نمی‌توان حل کرد. هر کسی که اینگونه عمل می‌کند به نظام جمهوری اسلامی ایران خیانت می‌کند.

سرسنگی معتقد است هنر یک راهکار است و یک مسأله و معضل نیست و راهکاری است که می‌تواند خیلی از ناهنجاری‌ها را حل کند

هر کسی از توسعه فرهنگ حرف می زند به او مارک ضد دین می‌زنند

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با بیان اینکه هر کسی که از توسعه فرهنگ و هنر حرف می‌زند، مارک ضد دین، غرب‌گرا و ضد ولایت فقیه به او زده می‌شود، افزود: ما پیرو ولایت فقیه هستیم، در جنگ حضور داشته‌ایم و قلب‌مان برای انقلاب می‌تپد

وی با اشاره به دعدغه مقام معظم رهبری در خصوص عرصه فرهنگ، تأکید کرد: مدیران میانه گمان می‌کنند که با بستن سالن‌ها و مراکز هنری اقدامی درست در راستای دغدغه مقام معظم رهبری انجام داده‌اند. مدیری که در کارهای مختلفی مشغول به کار است، نمی‌تواند سازمان خود را اداره کند آنوقت این کاستی‌ها به پای نظام گذاشته می‌شوند و گفته می‌شود که نظام مایل به رشد فرهنگ و هنر نیست

سرسنگی در پایان سخنان خود اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی لایحه شرایط مدیران فرهنگی را تدوین کند.

نظر شما