شناسهٔ خبر: 25173 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عدم انطباق تولید ناشران دولتی با تقاضا

مهدی فیروزان مدیرعامل شهر کتاب درهمایش اقتصاد نشر کودک گفت: یکی از اشکالات بخش دولتی ما این است که ناشران بدون توجه به تقاضا، کتاب تولید کرده‌اند و انبارهایشان پر شده است. ما باید به یک استقلال در نشر فکر کنیم تا با تندبادی دچار اختلال نشویم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نخستین همایش اقتصاد نشر کودک با حضور عبدالعظیم فریدون، سید صادق موسوی، سیدمجید حسینی، مهدی فیروزان، اسدالله شعبانی، کاظم طلایی، فتح‌الله فروغی، بهروز امیری، محمود آموزگار، مصطفی رحماندوست، علی‌اکبر اشعری، محمد طوسی، سیدعلی کاشفی خوانساری و جمعی از ناشران و نویسندگان و شاعران ادبیات کودک و نوجوان در سالن همایش انجمن فرهنگی ناشران کودک در حال برگزاری است.

فیروزان گفت: سوپرمارکت فرهنگی محلی است که تمامی نیازهای فرهنگی تمام سنین مختلف، به ویژه کودک و نوجوان، جنسیت‌های مختلف و طبقات مختلف اجتماعی می‌توانند در یک زمان و در یک محل به مطالباتشان از مقوله کتاب دسترسی داشته باشند. دلیل طراحی این سوپرمارکت این بود که آهسته آهسته در حال ورود به یک رکود اقتصادی درنشر بودیم.  دغدغه اصلی شهر کتاب همیشه چرخش اقتصادی، خصوصا در زمینه کتاب‌های کودک بوده است. البته این به معنای بی‌توجهی به فرهنگ نیست. همیشه اعتقاد داشته‌ایم مادامی که فرهنگ بخواهد خود را بر اعتبارات غیرطبیعی و غیر اقتصادی رشد دهد قاعدتا هر آینه رو به سقوط خواهد بود.
 
وی تاکید کرد: یارانه‌ها ما را به سمتی می‌بردند که باید ناگزیر از یک منبع استفاده می‌کردیم که رو به توسعه باشیم اما شهر کتاب، بودجه‌ای را از جایی دریافت نکرده،  بلکه از قانون عرضه و تقاضا استفاده کرده است. ما باید از دولت انتظار داشته باشیم تا کمک‌هایش تقاضا را در بازار بالا ببرد نه اینکه صرفا تولید و عرضه را افزایش دهد. یکی از اشکالات بخش دولتی ما این است که ناشران بدون توجه به تقاضا، کتاب تولید کرده‌اند و انبارهایشان پر شده است. ما باید به یک استقلال در نشر فکر کنیم تا با  تندبادی دچار اختلال نشویم .
 
فیروزان گفت: ما اصلی به نام نسبت مشتری به بازدید کننده داریم و هر وقت که موفق شویم نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری را بیشتر کنیم موفق‌تر خواهیم بود. بنابراین ما باید در شهر کتاب بازدیدکننده و پاخور ایجاد کنیم و به شیوه‌های مختلف مانند برندسازی، به نسبتی که از بازدیدکننده ایجاد کردیم می‌توانیم مشتری هم ایجاد کنیم.
 
وی افزود: اگر بازدیدکننده ایجاد شد ولی به مشتری تبدیل نشد مطمئنا در جایی از فرایند ایراد وجود دارد. هزینه جلب مشتری به مسایلی مانند تبلیغات، اطلاع‌رسانی و ... بستگی دارد. باید بتوان مکان‌هایی ایجاد کرد که خرید به همراه تفریح برای کودک وجود داشته باشد. این مساله در جلب مشتری بسیار مفید خواهد بود. به نظر من اگر حتی کالای کمتری هم عرضه کنیم اما در محیطی باشد که تفریح وجود داشته باشد، مشتری‌ها زیاد می‌شوند.
 
فیروزان اظهار کرد: ما سه حوزه فروشگاه حقیقی، مجازی و کتاب‌های الکترونیکی را درست کرده‌ایم و می‌توانیم همه کتاب‌های کودکمان را بر ایبوک بگذاریم و در تمام دنیا کتاب‌هایمان را بفروشیم. مشکل توزیع در همه جای دنیا وجود دارد و در کشور ما بیشتر است. ما از طریق ایبوک می‌توانیم کتاب‌هایمان را در همه جای دنیا عرضه کنیم.
 

نظر شما