شناسهٔ خبر: 25157 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نهمین سالگرد درگذشت«مرتضی ممیز» برگزار می‎شود

مراسم گرامیداشت نهمین سالگشت زنده‌یاد استاد مرتضی ممیز، در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از خانه هنرمندان ایران؛ برنامه‌های گرامی‌داشت سالگرد درگذشت استاد مرتضی ممیز، جمعه ۷ آذر از ساعت ۱۷ در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران افتتاح خواهد شد. در این رویداد آثار طراح گرافیک برجسته فنلاندی کاری پیپو  KARI PIIPPOبه نمایش درخواهد آمد. همچنین سخنرانی وی نیز از دیگر برنامه‌های حضور او در تهران خواهد بود. نمایش اتودهای مرتضی ممیز به همراه آثار و نمایش گزیده پوستر‌ها و نشانه‌های ابراهیم حقیقی نیز از دیگر برنامه‌های این گرامیداشت خواهد بود.

گفتنی است، کارگاه یکروزه این هنرمند یکشنبه ۹ آذر از ساعت ۹ تا ۱۶ با موضوع کودکی من و با حضور منتخبی از دانشجویان مدرسه ویژه برگزار خواهد شد.

همچنین ابراهیم حقیقی همزمان با نزدیک شدن نهمین سالگشت مرتضی ممیز این نوشته را در اختیار مطبوعات قرار داده است:

درامروزِ ما که فردای دیروز شده و دیروز که وقتی به آن اکنون می‌گفتیم و فردا که نیست، میان خورشیدهای در طلوع و غروب، چیست که کسی را مدام در یادها جاوید زنده می‌دارد؟ در خاطره‌ی قومیِ ملتی و در یاد آن‌ها که حتی او را ندیده بودند. جاودانگی از کجاست که آغاز می‌شود؟ و نتیجه‌ی کدام کردار تو است؟ آن چه بودی؟ یا آن‌چه برجای گذاشتی؟ و عمر آن‌چه بر جای گذاشتی تا کجای فرداها پایدار می‌ماند؟ اگر در فرداهای نیامده، آثار برجای مانده‌ات همچنان آبشخور تازه و جانبخش نوآمدگان باقی باشد. پس تو به راز جاودانگی دست یافته‌ای، وقتی که دیگر نیستی، و عکس‌های تو یادگاری است از روزی که بودی. زیبا و افراشته و انسان‌وار. و تو را هنوز می‌ستایند حتی آنان که تو را هرگز ندیده بودند و این راز هنر است که با مرگ و جاودانگی خواهران توأمانند. و ما چهره‌ی یارانمان را به یاد می‌آوریم، از پس نماهای رنگ و رو رفته ی خاطرات کهنه، به بهانه‌ی دوباره دیدنِ عکس‌های یادگاری. و خاطره چیست، جز ته مایه‌ای باقی در کنج. تاریک مغز تو که هنوز می‌توانی زندگی و زنده بودن را با آن تعریف کنی. و زندگی تو همچنان پس از نبودن‌ها برجاست. اگر جاودانگی در خیال و خاطره‌ی آیندگان پا برجای، جا خوش کرده باشد. 

استاد مرتضی ممیز چهارم شهریورماه سال ۱۳۱۵ در تهران به دنیا آمد و پنجم آذرماه ۱۳۸۴ در روستای «کردان» از توابع کرج آرام گرفت.

۴۵ سال تلاش بی‌وقفه در عرصه‌ گرافیک معاصر ایران، ایجاد تشکل حرفه‌ای طراحان گرافیک، خلق فضاهای جدید طراحی، مدیریت هنری و گرافیکی بسیاری از نشریات معتبر ایران، طراحی صحنه و مطرح ساختن گرافیک ایران در صحنه‌های بین‌المللی و بالاخره تدریس و... از ممیز چهره‌ای منحصربه‌فرد و فراتر از مرزهای ایران ساخت.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از نمایشگاه‌های مرتبط، از ۷ تا ۱۳ آذر، به نشانی خیابان آیت الله طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر نگارخانه‌های ممیز، پاییز و زمستان مراجعه نمایند.

نظر شما