شناسهٔ خبر: 25143 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آرشیو آثار «مارکز» در کشوری که دوستش نداشت

آرشیو ادبی «گابریل گارسیا مارکز»، نویسنده فقید کلمبیایی برنده نوبل، به دانشگاه تگزاس منتقل می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ دانشگاه تگزاس آمریکا از این پس محل نگه‌داری مجموعه 50 ساله آثار، دست‌نوشته‌ها، نامه‌ها و یادداشت‌های گابریل گارسیا مارکز خواهد بود. خالق رمان ماندگار «صد سال تنهایی» که متولد کلمبیا بود اما بیشتر عمرش را در مکزیک سپری کرد، چندان دل ‌خوشی از آمریکا نداشت.

نوشته‌های گابو درباره «صد سال تنهایی» و 9 کتاب دیگر او در این آرشیو موجود است. چرک‌نویس متن سخنرانی مارکز هنگام دریافت جایزه نوبل 1982، 2000 نامه از او که به افراد مطرحی چون «کارلوس فوئنتس» نویسنده فقید مکزیکی و «گراهام گرین» رمان‌نویس آنگلیسی نوشته شده‌اند، از دیگر بخش‌های این مجموعه هستند. اکثر این مطالب به زبان اسپانیولی نوشته شده‌اند.

دانشگاه تگزاس قصد دارد بخشی از این نوشته‌ها را دیجیتالی کند و در دسترس علاقه‌مندان قرار دهد.

به گزارش گاردین، مرکز «هری رنسم» دانشگاه تگزاس که در شهر «آستن» واقع است، آرشیوهای ارزشمندی ار دیگر چهره‌های شاخص ادبی همچون «جان اشتاین‌بک»، «ارنست همینگوی»، «تی. اس. الیوت»، «سموئل بکت»، «خورخه لوییس بورخس»، «ویلیام فاکنر» و «جیمز جویس» را هم نگه‌داری می‌کند.

گابریل گارسیا مارکز در آوریل سال جاری میلادی در سن 87 سالگی در بیمارستان شهر مکزیکوسیتی درگذشت. او از بزرگ‌ترین چهره‌های ادبیات اسپانیولی‌زبان و آمریکای لاتین بود که در سال 1982 به جایزه‌ نوبل ادبیات دست یافت. گابو به ‌عنوان پیشتاز سبک «رئالیسم جادویی» شهرت داشت.

«صد سال تنهایی» که نمونه‌ بارز رئالیسم جادویی است، معروف‌ترین اثر مارکز محسوب می‌شود. «پاییز پدرسالار»، «عشق سال‌های وبا»، «خاطره دلبرکان غمگین من» و «گزارش یک مرگ» از دیگر رمان‌های معروف این نویسنده‌ برجسته هستند که آثارش تا کنون به بسیاری از زبان‌ها ترجمه شده‌اند.

نظر شما