شناسهٔ خبر: 25138 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آن‌ها مثل رئیس‌جمهور فکر نمی‌کنند؟

«میزان فروش نفت در سال 94 حتی کمتر از سال 93 خواهد بود و پیش‌بینی دولت این است که یک میلیون بشکه نفت در روز فروخته نخواهد شد و درآمد با دلار بالای 100 بسته نخواهد شد. این اعداد و ارقام وضعیت بودجه سال 94 را کاملا مشخص می‌کند و دولت در بودجه 94 راهکاری جز درآمدزایی از گردشگری ندارد.»

به گزارش فرهنگ امروز به نل از ایسنا؛ این‌ها سخنان سخنگوی کمسیون برنامه و بودجه‌ی مجلس، دو ماه پیش در جمعی از سرمایه‌گذاران گردشگری است. سال‌هاست شعار داده می‌شود درآمد گردشگری باید جایگزین نفت شود، اما از شعار تا عمل راه بسیار است.

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در یک سال گذشته برای بهبود شرایط خانه‌ای که در یک دهه ویران شد، پیشنهادها و درخواست‌هایی را به هیأت دولت داده تا دست‌کم شعار رییس‌جمهور برای اشتغال‌زایی و کسب درآمد از گردشگری محقق شود، درخواست‌هایی که برخی از آن‌ها سرانجام مبهمی داشته‌اند و معلوم نیست کجا و چرا معطل مانده‌اند؟!

پیشنهادها و درخواست‌هایی برای تسهیل و لغو روادید ایران، کمک به کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی پس از حذف یارانه‌ حامل‌های انرژی (که در آستانه‌ تعطیلی قرار گرفته‌اند) و یا معافیت‌های مالیاتی برای ورود خودروهای گردشگری و البته اصلاحیه‌ی آیین‌نامه‌ها و درخواست‌های دیگری که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در راه دولت دارد و هنوز آن‌ها را نداده شده است.

قدمت ارائه‌ برخی از این پیشنهادها و درخواست‌ها مثل تسهیل صدور و لغو روادید ایران به حدود 9 ماه می‌رسد؛‌ اما به نظر می‌آید روند رسیدگی و تصویب آن‌ها کمی طولانی شده است و این پرسش را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا هیأت دولت و یا کارشناسان آن همان اهتمام شخص رییس‌جمهور را نسبت به توسعه گردشگری دارند؟ آیا مقامات، وزرا و دیگر مسؤولان کشور هم به این باور رسیده‌اند که راه‌کار نجات اقصاد مملکت، گردشگری است؟

مسعود سلطانی‌فر، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان عضوی از هیأت دولت در پاسخ به این سوال‌ها و این‌که چرا روند پیگیری درخواست‌ها و نامه‌های این سازمان به دولت به کندی پیش می‌رود؟ از عملکرد اعضای دولت و کارشناسانی که به بررسی این پیشنهادها و درخواست‌ها می‌پردازند دفاع کرد و گفت: هر پیشنهادی که از طرف هر سازمان و یا وزارتخانه‌ای به دولت می‌رسد، اول در کمسیون‌های فرعی و تخصصی در سه مرحله بررسی کارشناسی می‌شود.

او مشخصا درباره‌ی درخواست این سازمان برای ورود خودروهای گردشگری با استفاده از معافیت‌های مالیاتی که چند ماهی است به دولت داده شده و تا کنون نتیجه‌ای از آن حاصل نشده است، ‌توضیح داد: مراحل نهایی این پیشنهاد تقریبا در کمسیون‌های مختلف درحال انجام است که پس از آن به هیأت دولت می‌رسد.

معاون رییس‌جمهور درباره‌ی پروسه زمانی که بررسی یک پیشنهاد و یا درخواست در هیأت دولت به طور معمول صرف می‌کند تا به نتیجه‌ای برسد، اظهار کرد: این را دقیقا نمی‌توان تعیین کرد، چون ممکن است پیشنهادی برای هیأت دولت داشته باشید که کارشناسی آن دو ماه طول بکشد و سریع به هیأت دولت برسد و یا پیشنهادی باشد که هشت ماه برای کارشناسی آن وقت گذاشته شود تا به هیأت دولت تحویل داده شود.

او اضافه کرد: مثلا برخی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها با پیشنهاد استفاده از معافیت‌های مالیاتی برای ورود خودروهای گردشگری مخالف هستند،‌ چون معتقدند خودروسازان داخلی ظرفیت تامین این خودروها را دارند و از سوی دیگر معافیت مالیاتی ورود این خودروها از درآمدهای مالیاتی مملکت کم می‌کند. این‌ها مواردی است که کار را با تاخیر همراه می‌کند.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره‌ی این‌که قرار است چه تعداد از این خودروهای مخصوص گردشگری وارد کشور شود و مشمول چه معافیت مالیاتی می‌شوند که با مخالفت روبرو شده است؟ گفت: یک سلسله حقوق و عوارض گمرکی است که بخشی از آن در چارچوب قانون امکان حذف دارد و بخشی این امکان را ندارد.

او جزییات بیشتری از این پیشنهاد را توضیح نداد و بیان کرد: این پیشنهاد داده شده؛ ولی ما نمی‌دانیم در مرحله‌ی کارشناسی با کدام بخش آن موافقت و یا مخالفت شود، این کار کمی پیچیده است.

معاون رییس‌جمهور درباره‌ی سرانجام نامه‌ی حمایت از کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی که به خاطر حذف یارانه‌ی حامل‌های انرژی در آستانه‌ی تعطیلی قرار گرفته‌اند؟ نیز فقط به گفتن این مطلب اکتفا کرد: این درخواست در مرحله‌ی کارشناسی است و پیگیری می‌شود.

نظر شما