شناسهٔ خبر: 25135 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

یونسکو برای جایزه جهانی فردوسی ۷۰ هزار دلار اختصاص داد

معاون كمیته ملی حافظه جهانی گفت: بر اساس برآورد اولیه یونسکو مبلغ ۷۰ هزار دلار برای این جایزه اختصاص داده شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ در تازه‌ترین جلسه كمیته ملی حافظه جهانی که با حضور اعضای کمیسیون ملی یونسکو و در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد، درباره جایزه بزرگ فردوسی، پیشنهاد ثبت ملی شاهنامه به زبان جغتاتی توسط کشور قزاقستان بحث و گفتگو شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام ابهری معاون كمیته ملی حافظه جهانی با اشاره به جایزه فردوسی گفت: سال ها پیش پیشنهاد اهدای جایزه فردوسی را به یونسکو مطرح کردیم که به دلیل معلق بودن فعالیت بخش جوایز یونسکو این جایزه مسکوت مانده بود و به تازگی کمیسیون ملی یونسکو این بخش را فعال کرده است و در حال پیگیری این جایزه است.

وی افزود: اگر قرار باشد که این جایزه از سوی یونسکو اهدا شود، طبعاً باید تمام اختیارات به یونسکو سپرده شود و ما باید تلاش کنیم که در هیات داوران این جایزه جایگاهی داشته باشیم تا بتوانیم در تبیین سیاست‌های جایزه تاثیرگذار باشیم در غیر این صورت باید این فرض را در نظر داشته باشیم که ممکن است برگزیده این جایزه فرد یا موسسه‌ای ضدایرانی باشد. بر اساس برآورد اولیه یونسکو مبلغ ۷۰ هزار دلار برای این جایزه اختصاص داده شده است.

محمد رجبی رئیس كتابخانه مجلس شورای اسلامی هم با طرح این پرسش که آیا این جایزه را باید تنها معطوف به کشورهایی که در حوزه فرهنگی ایران قرار دارند اهدا کنیم یا دامنه اهدای جایزه را گسترده‌تر کنیم و تمام افراد و یا موسساتی که در سطح بین المللی در حوزه فرهنگ و تمدن ایران فعالیت کرده‌اند نیز در دایره انتخاب هیات داوران قرار گیرند؟، گفت: اگر این جایزه را در سطح ایران فرهنگی برگزار کنیم، عملاً فرصت مناسبی برای معرفی سیطره فرهنگی ایران است و اگر جایزه را در سطح بین‌الملی برگزار کنیم، باید به عواقب این موضوع هم فکر کنیم، چون ممکن است برگزیده این جایزه نهاد یا فردی باشد که بر ضد سیاست‌های ایران است و در چنین شرایطی نمی‌توان جلوی عواقب این موضوع را گرفت.

در ادامه امین عارف نیا مدیرکل روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: سال گذشته به واسطه مسولیتی که در سازمان میراث فرهنگی داشتم چند باری به مشهد رفتیم تا احیای شورای طوس در دستور کار دولت قرار گیرد که چنین امری محقق شد. یکی از موضوعاتی که در این جلسات مطرح شد طرح اهدای جایزه ملی فردوسی بود، طرحی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شورای انقلاب فرهنگی ارسال شده و مورد تصویب قرار گرفته است.

وی افزود: در تبیین سیاست‌های جایزه فردوسی که از سوی یونسکو اهدا می‌شود، باید به این نکته توجه کرد که کرد که این جایزه با جایزه ملی فردوسی همسو باشد.

در ادامه این نشست چهار نفر از اعضای کمیته شامل علی موجانی، فرهاد اعتمادی، فریبا فرزام و شیخ الحکمایی برای بررسی سیاست‌های یونسکو در جایزه فردوسی انتخاب شدند. همچنین در نشست مذکور درباره ثبت ملی ترجمه شاهنامه فردوسی به زبان جغتایی از سوی کشور قزاقستان در یونسکو بحث شد.

کمیته ملی حافظه جهانی زیرنظر کمیسیون ملی یونسکو در ایران فعالیت می‌کند و متشکل از سازمان‌ها، نهاد‌ها و افراد حقیقی در حوزه میراث معنوی است و دبیرخانه این کمیته در سازمان اسناد و کتابخانه ملی قرار دارد

نظر شما