شناسهٔ خبر: 25130 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«محمد(ص)» از بخش رقابتی جشنواره فیلم حذف شد

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره انتخاب مجید مجیدی به عنوان رییس هیات داوران و حضور نداشتن فیلم «محمد (ص)» در بخش رقابتی این دوره از جشنواره توضیح داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ علیرضا رضاداد دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر عصر روز گذشته سوم آذرماه در حاشیه یک نشست سینمایی که در حوزه هنری برگزار شد درباره دلایل انتخاب مجید مجیدی به عنوان رئیس هیات داوران این دوره از جشنواره گفت: دعوت از مجید مجیدی برای حضور در گروه هیات داوری جشنواره فیلم فجر اتفاقی نیست که تنها امسال رخ داده باشد بلکه سال گذشته هم از این فیلمساز درخواست کردیم در ترکیب هیات داوران جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد اما به این دلیل که درگیر مراحل پایانی ساخت فیلم خود بود این دعوت را نپذیرفت.

وی افزود: اما امسال همه مراحل فیلم «محمد(ص)»به پایان رسیده است و در نتیجه مجیدی با خیالی آسوده حضور در ترکیب داوری این دوره از جشنواره را پذیرفت.

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر در پاسخ به این که آیا این انتخاب دلیلی برای حذف فیلم مجیدی از بخش رقابتی برای پرهیز از برخی حاشیه‌ها بوده است؟ بیان کرد: حضور نداشتن این فیلم سینمایی در بخش رقابتی جشنواره تصمیمی بود که از قبل اتخاذ شده بود و ربطی به انتخاب مجید مجیدی به عنوان رئیس هیات داوران نداشت. در واقع نبود فیلم «محمد (ص)» در بخش رقابتی این دوره از جشنواره فیلم فجر به دلیل حفظ شان و جایگاه نام این فیلم بوده است.

رضاداد درباره انتخاب رئیس هیات داوران که برای نخستین بار در روند برگزاری جشنواره فیلم فجر اتفاق افتاده است، گفت: انتخاب رئیس هیات داوران یکی از مواردی بود که در تغییرات برگزاری جشنواره به ذهن من رسید و البته انتخاب رئیس هیات داوران توسط دبیران جشنواره های معتبر دنیا امری متداول است چون ترکیب داوری باید یک ترکیب گویا باشد تا نوعی سلیقه خوب در معرفی فیلم ها از دل جشنواره بیرون آید.

وی متذکر شد: البته منظور از سلیقه، برخورد سلیقه ای با فیلم ها نیست بلکه منظور این است در ترکیب هیات داوری قضاوت هایی که درباره سینما مطرح می شود به گونه ای باشد که بتوان اعتماد مخاطب بر صحت داوری ها را جلب کرد و در عین حال به آرا احترام گذاشت.

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر با اشاره به اینکه محصولات سینمایی که مورد داوری قرار می گیرند اعتبارشان را از ترکیب هیات داوری کسب می کنند، گفت: واقعیت این است که جشنواره های فیلم فجر دو وجه اعتباری دارند که یکی از این وجوه فیلم هایی است که در جشنواره حضور دارند و وجه دیگر ترکیب هیات داوران و البته رئیس هیات داوری است.

رضاداد درباره اعلام زودهنگام فهرست هیات انتخاب عنوان کرد: هیات انتخاب در سال گذشته هم اول آذر اعلام شد و این اعلام زودهنگام نبوده است. واقعیت این است که من یک نگرانی داشتم که اگر تعداد فیلم ها از 60 اثر تجاوز کند فرصت کافی برای اعلام آن به صاحبان نخواهیم داشت. در ضمن برای اینکه فیلمسازان مراحل فنی آثار خود را با صبر و حوصله به انجام برسانند و تاخیر در تحویل آثار نداشته باشیم از اول آذر ترکیب هیات انتخاب اعلام شد.

وی در پایان توضیح داد: 10 دی ماه آخرین فرصت برای جمع بندی نظرات هیات انتخاب در نظر گرفته شده است و در این تاریخ یک ارزیابی می کنیم که موقعیت فنی آثار در چه وضعیتی هستند و در صورت نیاز این تاریخ را در جهت ارتقای کیفی فیلم ها تا 20 دی افزایش می دهیم.

نظر شما