شناسهٔ خبر: 25033 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نظریه پردازی علمی از طریق نقد روشمند متون علوم انسانی

سید حسین حسینی، دبیر شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در جلسه شورای دبیران گروه های تخصصی، توضیحاتی درباره فعالیت ها، سیاست ها و چشم انداز شورا ارائه کرد و موفقیت های شورا را حاصل عنایت الهی، نیت خالص بانیان، تلاش پیگیر روسا و دبیران گروه های تخصصی، حمایت پژوهشگاه علوم انسانی، صرف وقت مکفی و فعال بودن دبیرخانه دانستند.

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، سید حسین حسینی در آغاز به مشکل کور نظریه پردای علمی در حوزه ها و دانشگاه ها و مساله تولید علوم انسانی بومی اشاره داشتند و رفع این مشکل و بازگشایی این گره را در فضای جامعه علمی امروز  تنها در گرو نقد روشمند و علمی کتب و متون علوم انسانی معاصر دانست و از این جهت رسالت شورای بررسی متون را بسیار مهم و موثر دانسته و از آن به عنوان تنها نهاد علمی دانشگاهی کشور یاد کردند که با دقت و حساسیت به این وظیفه عمل می کند.

دبیر شورا با اشاره به رشد ۸ برابری نقدنامه ها در طی سه سال گذشته به استناد این آمارها گفتند: در طی این سه سال ۲۱۰۰ کتاب در رشته مختلف علوم انسانی مورد ارزیابی  و نقد قرار گرفته اند. وی افزود: همچنین با اضافه شدن نقد و بررسی کتب جهانی می توانیم این ادعا را داشته باشیم که هم اکنون به یک رشد کمی و کیفی قابل قبول دست یافته ایم اگر چه در زمینه ارتقاء و کیفی سازی برای امسال و سال آینده برنامه هایی را تعریف کرده ایم.

دکتر حسینی با اشاره به همسان سازی شکلی نقدنامه ها خواستار حرکت به سمت همسان سازی کیفی شد. وی در ادامه به بحث بیرونی سازی و انتشارات شورا پرداخت و با ذکر این مطلب که نامه به ناشر و مولف تا حدودی انجام می گیرد و مجله پژوهشنامه انتقادی هم تا حدودی به این موضوع کمک می کند به دغدغه بیرونی سازی و شناخته شدن فعالیت های شورا تاکید کرد و گفت: تا کنون ۳۰ جلد کتاب داشته ایم اما هنوز شورا برای خیلی از دانشگاهیان شناخته شده نیست و نسبت به کارهای شورا اطلاعات چندان زیادی در بین اصحاب علوم انسانی وجود ندارد. وی یکی از راه های برطرف کردن این مسئله را همکاری اعضاء و دبیران در فعال شدن سایت شورا ذکر کردند و سامانه نقد نقد در سایت شورا را یکی از بهترین بانک ها و حتی «تنها بانک نقد کتب علوم انسانی» ذکر کردند.

وی در ادامه به اجرای طرح های پژوهشی ۱۲ گانه با هدف تالیف کتاب و با خصوصیت بومی سازی و اسلامی شدن پرداخت و متذکر شد که در این کتاب ها و سایر منشورات شورا باید متدنقد شورا قوام بیشتری داشته باشد.

وی، نهایی شدن چارت تشکیلاتی شورای بررسی متون را در تثبیت ساختاری و مدیریتی آن مهم دانست و گفت: این چارت تحویل مسئولین پژوهشگاه شده است و انشاء الله با تصویب شدن آن، شورا از نظر فنی، ارتباط تشکیلاتی بهتری با بدنه پژوهشگاه خواهد داشت.

دکتر حسینی با اشاره به ساماندهی قراردادهای جدید دبیران، خواستار ساماندهی اعضای گروه های ۱۳ گانه شد و بر مساله تکثر و تنوع حضور اعضای شورا در بین دانشگاه های مختلف تهران و شهرستان و رشته ها و گرایش های مختلف تاکید داشتند.

دکتر حسینی در پایان به اهمیت نقد مقالات تراز اول در کنار نقد کتب و تلاش همه گروه ها برای اجرای طرح یکسان سازی و کیفی سازی نقدنامه ها پرداخت و تصریح کرد: برای کیفی سازی نقدنامه ها، لازم است دستورالعمل های شورا مدنظر قرار گیرد و دبیران برای این منظور، جلساتی با گروه های خود داشته باشند تا نقدنامه هایی با معیارهای علمی بهتر منتشر گردد. وی خطاب به دبیران گروه ها افزود: در گام بعدی لازم است، داوران را به سمت استانداردسازی و کیفی سازی نقدنامه ها هدایت کنید. وی افزود: هدف ما این است که علاوه بر ترویج جریان نقد علمی در فضای دانشگاهی کشور، هر یک از کتاب های نقدنامه های تخصصی گروه ها دارای بالاترین نصاب علمی – پژوهشی شده و در رشته و گرایش های تخصصی خود محل مراجعه­ی گروه ها علمی قرار گرفته و استادان و صاحبنظران به آنها استناد کرده و مورد نقد و بررسی خود قرار دهند.

دبیر شورا در جمع بندی نهایی افزود: رشد کمی فعالیت های شورا بسیار خوب بوده است؛ اعم از تعداد نقد کتب و متون، برگزاری جلسات و نشست های علمی، تولید مقالات پژوهشی، افزایش مجموعه مشارکت استادان؛ اما در کنار این موارد از رشد کیفی هم غافل نشده است؛ همانند توجه به نقد نظریه های جهانی، تبدیل متون نقد به مقاله های نقد، برگزاری کارگاه های متد نقد کتاب، علمی پژوهشی شدن مجله شورا، تالیف کتب، ارتقاء شاخصه های نقد متون، که البته برای رسیدن به نقد مطلوب باید تلاش های بیشتری صورت گیرد.

دکتر حسینی افزود: امسال دو هدف عمده پیش روی ماست یعنی کیفی سازی نقدنامه های تخصصی گروه ها و نیز تقویت و راه اندازی سامانه نقد نقد و انشاء الله سال آینده باید به سمت برگزاری جلسات نقد نظریه های علمی در گروه ها حرکت کنیم و به امید خدا در سال های بعد به سمت و نیز دستیابی به مرجعیت علمی نقد در کشور و سپس در سطح بین المللی در حوزه علوم انسانی حرکت کند.

نظر شما