شناسهٔ خبر: 25016 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

از کانت و گوته تا هیتلر و تاریخ 500 ساله آلمان در یک کتاب

کشور آلمان در طول 140 سال گذشته مرکزیت قدرت در قاره اروپا را بر دوش کشیده والبته در 25 سال اخیر، شیوه‌ای متفاوت در حکومت‌داری را اختیار کرده است. این‌که چقدر این شیوه جدید بر جهان تاثیر گذاشته است و مردم آلمان چه‌میزان این تفاوت را حس کرده‌اند، موضوع کتاب تاریخ 500 ساله آلمان به قلم «نیل‌مک‌گریگور» است که به قیمت 22 پوند راهی بازار شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛مک گریگور نویسنده «تاریخ جهان در ۱۰۰ موضوع» و «جهان بی‌قرار شکسپیر»، کتابی جدید درباره آلمان و آلمانی‌ها به‌نام Germany: Memories of a Nation به رشته تحریر درآورده و در آن تأکید کرده که تاریخ و جغرافیای این کشور با مرزهای شناور، همیشه در حال تغییر بوده است.

روزگاری آلمان (یا پروس)، از کونینگسبرگ (نام پیشین شهر کالینینگراد و شرقی‌ترین شهر بزرگ آلمان تا قبل از اشغال توسط شوروی سابق)، منزل بزرگترین فیلسوف آلمانی – امانوئل کانت- تا استراسبورگ و کلیسای جامع‌اش (منزل یوهان ولفگانگ گوته،بزرگترین نویسنده و شاعر آلمانی) که اکنون در مرزهای فرانسه است، بوده است و این کتاب سعی می‌کند تحول واحدهای سیاسی و تاریخی ۵۰۰ سال اخیر این کشور را موشکافی کند.

هر آنچه مربوط به تاریخ این کشور تا ۱۹۱۴ است با تحولات ۳۰ سال پس‌ازآن، کلاً زیرورو می‌شود؛ مارتین به مدد صنعت چاپ گوتنبرگ ترجمه انجیل را به آلمانی تعالی بخشید و با شکاف مذهبی ایجادشده جنگ ۳۰ ساله مذهبی در آلمان را موجب شد ولی در جنگ جهانی دوم،همین مردم،هنگام حمله ارتش سرخ به آنها، سرود مذهبی مارتین لوتر به‌نام « A Mighty Fortress Is Our God » را باهم زمزمه کردند.

هرکس که قصد درک آلمانی‌ها را دارد، باید کتاب مک گریگور را بخواند که سعی کرده مجاورت انسانیت و استبداد را کنارهم، در تاریخ این کشور بررسی کند.(اردوگاه اجباری در بوخن والد،جایی که روزی گوته قدم می‌زند و تفکر می‌کرد)

به گفته نویسنده درد و رنج ناشی از جاه‌طلبی‌های جنون‌آمیز نازی‌ها هنوز هم فراتر از درک انسانی است و تراژدی‌ آن برای مردم شرق آلمان بعد از جنگ بیشتر احساس شد و محل تولد کانت تبدیل به کالینینگراد شد و براسلاو و مابقی آن در زیرمجموعه لهستان قرار گرفت.

سپس از بقایای شکست دوباره تاریخی خود، معجزه اقتصادی آلمان را خلق کردند و تکنیک‌های مدرن توسعه را جلو برده و صنعت خود را متحول کردند. نسل جدید پس از جنگ با سؤال فرزندان خود درباره جنگ روبه‌رو شدند و بعدها با سقوط دیوار برلین و نماد بازسازی رایشتاگ و ... مردم به بازآفرینی کامل خود پرداختند و وقتی به گذشته خود می‌نگرند، انگار کشوری دیگر را مشاهده می‌کنند....

نظر شما