شناسهٔ خبر: 24998 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برنده نخستین جایزه «مارکز» معرفی شد

«گیلرمو مارتینز» نویسند آرژانتینی اولین جایزه کتاب داستان‌کوتاه «گابریل گارسیا مارکز» را از آن خود کرد.

1416729639050_AVT_Guillermo-Martnez_2532.jpegبه گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ جایزه داستان‌کوتاهی که برای بزرگداشت نام گابریل گارسیا مارکز نویسنده‌ فقید کلمبیایی برنده نوبل و خالق‌ رمان «صد سال تنهایی» برگزار می‌شود، در این دوره به گیلرمو مارتینز تعلق گرفت.

او روز شنبه در شهر بوگوتا این جایزه را با کتاب «شادی زننده» دریافت کرد. این جایزه که ویژه داستان‌کوتاه‌نویسان اسپانیولی‌زبان است، ‌مبلغی 100 هزار دلاری را نصیب برنده‌اش کرد. علاوه بر این، انجمن کتابخانه‌های کلمبیا چاپ 1400 نسخه از کتاب‌های راه‌یافته به مرحله نهایی جایزه «مارکز» را تقبل می‌کند.

به گزارش بونیس آیرس هرالد،‌ «کارولینا براک» آرژانتینی با کتاب «دیگری»، «هکتور مانجارز» از مکزیک با «دیشب در کوهستان خوابیدم» و «اسکار سیپان» اسپانیایی با اثری به نام «ای کاش صدای لئونارد کوهن را داشتم تا از تو می‌خواستم بروی» و «آلخاندرو زامبرا» نویسنده «مدارک من» از شیلی چهار رقیب مارتینز برای کسب این جایزه بودند.

داوران جایزه ادبی «مارکز» از کشورهای اسپانیا، مکزیک، آرژانتین، کلمبیا و السالوادور بودند. برگزارکنندگان این جایزه ادبی پیش‌تر اعلام کردند: اولین دوره با رجوع به خلاقیت ادبی و دنیای نشر اسپانیولی‌زبان برپا می‌شود و هدف آن گسترش میراث داستان‌نویسانی چون «خورخه لوییس بورخس»، «خوآن رولفو»، «خولیو کورتاساز» و «گابریل گارسیا مارکز» است. این جایزه راه‌اندازی شده تا به «سنگ محکی در حوزه خلق آثار ادبی در دنیای نشر زبان‌ اسپانیولی» بدل شود.

اعضای هیأت داوران 123 کتاب داستان را که در سال 2013 به چاپ رسیده برای معرفی نویسنده برگزیده، مورد بررسی قرار دادند. برنده جایزه این جایزه برای بزرگداشت نام خالق «پاییز پدرسالار» به صورت سالانه به کتاب داستان‌کوتاهی تعلق می‌گیرد که در اصل به زبان اسپانیولی نوشته شده باشد.

گابریل گارسیا مارکز از بزرگ‌ترین چهره‌های ادبیات اسپانیولی‌زبان و آمریکای لاتین بود که در سال 1982 به جایزه‌ نوبل ادبیات دست یافت. گابو به ‌عنوان پیشتاز سبک «رئالیسم جادویی» شهرت داشت. «صد سال تنهایی» که نمونه‌ بارز رئالیسم جادویی است، معروف‌ترین اثر او محسوب می‌شود. «پاییز پدرسالار»، «عشق سال‌های وبا»، «خاطره دلبرکان غمگین من» و «گزارش یک مرگ» از دیگر کتاب‌های معروف این نویسنده‌ هستند که آثارش تا کنون به بسیاری از زبان‌ها ترجمه شده‌اند.

نظر شما