شناسهٔ خبر: 24997 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب یونسکو درباره «نجف» چه نوشته؟

کتاب جدیدی که «یونسکو» منتشر کرده، خوانندگان را به دیدن جاذبه‌های تاریخی، مذهبی و معماری شهر نجف ترغیب کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ یونسکو با چاپ کتابی درباره‌ی شهر نجف‌، این مکان مذهبی شیعیان را از دیدگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار داده و خوانندگان را به تماشای جاذبه‌های تاریخی‌، مذهبی‌، معماری و بازار بزرگ این شهر دعوت کرده است.

در گزارشی که سایت یونسکو در این‌باره به چاپ رسانده‌، آمده است: شهر نجف در عراق که بسیار کمتر از مکه در جهان غرب شناخته شده، مکانی مقدس برای مسلمانان شیعه است و در فاصله 160 کیلومتری جنوب بغداد واقع است.

هرساله میلیون‌ها نفر به این شهر سفر می‌کنند. احتمالا این شهر زندگی‌اش را به عنوان تپه‌ای برای تدفین در منطقه‌ای دورافتاده و بی‌آب شروع کرده‌، جایی که تصور می‌شود امام علی (ع) در آن دفن شده است. امام علی که از دید شیعیان جانشین برحق حضرت محمد (ص) است،‌ پسر عمو و داماد وی نیز بوده است. مقبره‌ای در قرن هشتم میلادی روی مدفن وی بنا شد. این حرم قلبی شد و شهر نجف در اطراف آن به عنوان مرکز فراگیری علوم و شهر زیارتی کنونی شکل گرفت و گسترش پیدا کرد.

نام کتاب منتشره از سوی یونسکو «نجف: دروازه خرد» است که علاقه‌مندان را به دیدن کتابخانه‌های معروف و مدارس محل نگه‌داری دست‌نوشته‌های ارزشمند دعوت می‌کند. این کتاب بیشتر به قبور متعدد نجف اشاره کرده و آورده است: در شمال و شمالغرب نجف «وادی‌السلام» وجود دارد که بزرگترین قبرستان‌های جهان است. شیعیان سراسر جهان آرزو دارند در کنار علی (ع) دفن شوند تا از نور و خرد ابدی وی بهره ببرند.

در نتیجه در یک روز معمولی حدود 200 مراسم تدفین در این مکان برگزار می‌شود، جایی که دخمه‌هایش گنجایش 50 جسد را دارند و مرزهای آن از دید خارج می‌شود.

در بخش دیگری از این گزارش نوشته شده: امروزه نجف هم مثل بسیاری از شهرهای جهان با مشکلاتی در حوزه‌های ازدیاد جمعیت‌، گسترش زیربنایی‌، حفاظت منابع طبیعی‌، آرامش درونی و... مواجه است که همگی با ورود میلیون‌ها زائر که سالانه به این شهر سفر می‌کنند و به خدمات نیاز دارند، به محدودیت می‌رسند.

این کتاب از کمک‌های وزیر فرهنگ عراق به سازمان یونسکو در جهت جلوگیری از تخریب میراث فرهنگی و مذهبی این کشور سپاسگزاری کرده و با توجه کردن به اهمیت این شهر تاریخی- مذهبی، از فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود، ‌حمایت کرده است.

می‌توانید در این صفحه در مورد آن بخوانید: http://www.unesco.org/new/en/media-services/single-view/news/a_new_unesco_publication_pays_tribute_to_iraqi_cultural_heritage/back/9597/#.VHGlTRbaeM8

 

نظر شما