شناسهٔ خبر: 24989 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بزرگداشتی برای «مهین بانوی تئاتر میهن» + عکس

مهین میهن مادر گریم ایران گفت: هر آنچه در این 30 سال برای تئاتر انجام داده‌ام عاشقانه بوده است.

1416678716264_borna ghasemi-14.jpgبه گزارش  فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ عصر بارانی اول آذرماه تالار «رودکی» میزبان هنرمندانی بود که آمدنده بودند از یک عمر فعالیت هنری مهین میهن قدردانی کنند.

 

مراسم بزرگداشت مهین میهن

 

در این مراسم که با اجرای ستاره اسکندری همراه بود، ایرج راد در سخنانی مهین میهن را یک دنیا هنر، آرامش و انگیزه دانست و ادامه داد: آنچه در چهره‌پردازی اهمیت دارد، رنگ و لعاب و روغنی نیست که روی صورت قرار می‌گیرد بلکه خط و خطوط و طرحی است که بازیگر را به نقشی که باید ایفاء کند، نزدیک می‌کند.

این کارگردان و مدیرعامل خانه تئاتر با اشاره به اینکه بانو میهن همواره در تمرین‌ها حضور پیدا می‌کرد تا با در میان گذاشتن طرح گریم خود با بازیگر به نقطه مطلوب برسد، اضافه کرد: او با متانت و آرامش خود به بازیگر جرأت و اعتماد به نفس بیشتری می‌داد.

راد همچنین با اشاره به تلاش زیادی که دوستان و شاگردان مهین میهن در خانه تئاتر برای برگزاری مراسم بزرگداشت او انجام داده بودند، خطاب به این هنرمند گفت: فکر نمی‌کنم این بزرگداشت‌ها در ظاهر جایگاه خاصی برای کسانی که این همه والایی دارند داشته باشند و مهم آن حس و حالی است که از دل برمی‌آید. اما شما این را بدانید که همچنان به یاد ماندنی خواهید بود.

 

قطب‌الدین صادقی در مراسم بزرگداشت مهین میهن

 

همچنین قطب‌الدین صادقی در این مراسم صمیمانه در سخنانی کوتاه با اشاره به اینکه در حدود 10 کار بزرگش مثل «سیمرغ» و «مده‌آ» با مهین میهن همکاری داشته است، اظهار کرد: در هر دوره‌ای آدم‌های خلاق زیادی کار می‌کنند اما کمیاب هستند، کسانی که سرمایه نمادین آن هنر و آن دوران باشند.

وی با اشاره به حضور چهره‌های شاخص در عرصه‌های مختلف گفت: مهین میهن با متانت و خلاقیت خود وقار ویژه‌ای را به این هنر (گریم) داد و برای این هنر احترام عمومی و جایگاه به همراه آورد.

در این مراسم که از مهین میهن به عنوان «مهین بانوی تئاتر میهن» یاد می‌شد، فرزانه کابلی هم در سخنان کوتاهی درباره او و خطاب به این هنرمند گفت: ما همان‌طور که میهن‌مان را دوست داریم شما را هم با جان و قلب خود دوست داریم.

 

مراسم بزرگداشت مهین میهن

 

در ادامه این مراسم مهین میهن هم با قدردانی از برگزاری این بزرگداشت و نیز قدردانی از حضور بیژن محتشم در این مراسم که او را پدر گریم ایران نامید، بیان کرد: من حدود 30 سال عاشقانه برای تئاتر کار کردم و شب تا صبح به طرح‌هایم فکر می‌کردم. همچنین در این 30 سال عاشقانه در دانشگاه درس دادم و از آنجا که در زندگی بچه‌ای ندارم همواره احساس کردم کسانی که به آن‌ها دری می‌دهم، بچه‌های من هستند.

او همچنین گفت: امشب اینقدر از من تعریف کردید که می‌خواهم بروم و شخصیت مهین میهن را بررسی کنم تا ببینم او چه کرده است! چون من هر آنچه را انجام دادم کاری بود که هر استادی باید انجام می‌داد و فکر می‌کنم طبیعی بوده است.

در این مراسم بارها اشاره شد که همان‌طور که عبدالله اسکندری در سینما پایه‌گذار چهره‌پردازی بوده، مهین میهن هم این کار را در تئاتر انجام داده است.

همچنین از این نکته یاد شد که او پیش از تئاتر و قبل از انقلاب اپرا کار می‌کرده و در این رشته هنری نیز فعال بوده است.

در بخشی از این مراسم کلیپی در چند قسمت پخش شد که برخی از طراحان چهره‌پردازی که اکثرا از شاگردان این هنرمند بودند و نیز برخی هنرمندان دیگر مانند رضا کیانیان از این بانوی هنرمند سخن گفتند.

در پایان این مراسم هم با حضور بیژن محتشم، ایرج راد، پرویز پورحسینی و شاهین فاطمی (مدیرعامل صنایع چرمی درسا) و نیز حسین خطیبی (مدیرعامل کانون تبلیغاتی نور) از مهین میهن قدردانی شد.

یکی از این هدایا تابلوی کاشی‌کاری از لاله اسکندری بود.

 

 

 

 

مراسم بزرگداشت مهین میهن

 

 

 

 

مراسم بزرگداشت مهین میهن

نظر شما