شناسهٔ خبر: 24986 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«آبان» و «آذر»، تپش جریان تولید در سینماست

با محمد احسانی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی گفتگوی مختصری درباره حال و هوای این روزهای سینما انجام داده‌ایم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ بعد از ماجرای پرداستان اکران «عصبانی نیستم» و حاشیه‌های مربوط به آن، چند روزی است که فضای سینمای کشور آرام شده است. تکاپوی فیلم‌ها برای رسیدن به جشنواره فیلم فجر در حال اوج گرفتن است و سینمای ایران در حال آمادگی ورود به رقابت پرهیجان سال است. در متن این فضا با محمد احسانی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی گفتگوی مختصری درباره حال و هوای این روزهای سینما انجام داده‌ایم.

محمد احسانی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با انتقاد از حاشیه سازی‌های اخیر در مورد اکران یا عدم اکران برخی فیلم‌ها گفت: مهمترین آسیب این گونه مباحث و حواشی ژورنالیستی که برای سینما شکل گرفته است این است که در این فضا رسانه‌ها از متن سینما که تولید آثار سینمایی است غافل شده‌اند. در ده ماه گذشته فیلمهای خوبی تولید شدند. من با رفتن به پشت صحنه برخی از آنها در جریان ساختشان قرار گرفتم. باید به  فیلمسازانی که وارد این عرصه شدند امید و روحیه داد تا کارهای خوبی را به جشنواره برسانند.

وی افزود: ماه‌های آبان و آذر تپش جریان تولید در سینمای ایران است و نسلهای مختلف کارگردانی در حال ساخت فیلم هستند. این متن سینمای ایران است ولی به اندازه سهم این تولیدات به سینما پرداخته نشده است.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در پاسخ به این سوال که علت کم شدن  فیلمهای‌ارزشی و حوزه دفاع مقدس در بین آثار تولیدی امسال چیست؟ گفت: این را قبول ندارم که تولید فیلمهای ارزشی و دفاع مقدسی نسبت به سالهای گذشته کمتر شده است. با توجه به همه مضایق بودجه ای ومقدورات سازمان  چند فیلم با مقوله دفاع مقدس، انقلاب، حوادث منطقه و تکفیری ها هم داریم.

وی خاطرنشان کرد: اما مساله این است که سال قبل نهادهای مختلفی برای ساخت فیلمهای ارزشی ورود کرده بودند و امسال فقط سازمان سینمایی است که به ساخت چنین فیملهایی می پردازد. بودجه محدودی هم وجود دارد و طبق سیاست بنیاد فارابی و شخص جعفری جلوه، این بودجه اندک قرار است بین آثار سینمایی زیادی توزیع ‌شود تا تولید سی، چهل فیلم به جریان بیافتند. البته قبول داریم که به خاطر کمبود بودجه امکان ساخت فیلمهای میلیاردی در حوزه دفاع مقدس وجود نداشته است.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در مورد تولید آثار سینمای اجتماعی گفت: امسال در حوزه سینمای اجتماعی، فیلمهای خوبی از کارگردانهایی با کارنامه درخشان تولید شده است. در بین فیلم‌اولی‌ها هم فیلمسازانی آمدند که برای سینما اشخاص شناخته شده‌ای هستندو آثار قابل قبولی در دست تولید دارند.

احسانی در مورد مشکل مالی برخی فیلمسازان برای تامین سرمایه تولید فیلم گفت: بخشی از تاکید ما بر فراهم آوردن شرایط  آرامش در  فضای سینما به این دلیل است که فضای امن مالی برای سرمایه‌گذاران فراهم شود. سرمایه گذار جایی سرمایه اش را می‌گذارد که احتمال بازگشت سرمایه با اطمینان بالایی وجود داشته باشد. اما این حواشی که برای سینما شکل گرفته باعث شده است که سرمایه گذاران برای ساخت فیلم رغبتی نشان ندهند و بودجه‌ها را جایی ببرند که ریسک کمتری دارد.

وی با تاکید دوباره به نقش رسانه‌ها در حمایت از فضای سینمایی کشور بیان کرد: رسانه ها باید کمک کنند که بودجه های بهتری برای تولید فیلم‌ها اختصاص پیدا کنند و بخش خصوصی تشویق شود که به این حوزه ورود پیدا کند.  تمام تلاش سازمان سینمایی بر ایجاد فضای آرام در سینمای کشور است تا سرمایه گذار خصوصی برای بازگشت سرمایه‌اش ریسک کمتری را احساس کند. فروش خوب در گیشه سینماها و رونق شبکه نمایش خانگی هم بخاطر همین فضای آرامی است که در سینما شکل گرفته است.

از احسانی در مورد کم شدن سبد آثار تولیدی سینمای ایران در جشنواره فجر امسال پرسیدیم. احسانی اعتقادی به این گزاره نداشت و گفت: سال گذشته برای جشنواره فیلم فجرحدودصد فیلم فرم پرکرده بودند اما در بین این‌ها چهل اثر ویدئویی بود. ما امسال هم می توانستیم فیلمهای ویدئویی را به نسخه سینمایی تبدیل کنیم تا تعداد تولید را بالا نشان دهیم ولی فیلم ویدئویی مختصات خاص خودش را دارد. امسال جشنواره فیلم یاس برگزار شد و فیلمهای ویدئویی در آنجا دیده شدند.اما با وجود این تعدادی که متقاضی حضور در جشنواره هستندتفاوت معنی داری با سال گذشته ندارند.

وی با اشاره به مختصات سی و سومین جشنواره فیلم فجر افزود: در جشنواره فیلم فجر امسال تمام تلاشمان این است که شان جشنواره و جوایز آن حفظ شود. در بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) بر روی تعداد ۲۲ فیلم که دو فیلم آن از جشنواره فیلم کودک است  خواهیم ایستاد. همچنین در بخش نگاه نو، ۱۱ فیلم اول شرکت می کنند و به تعداد فیلمها اضافه نخواهد شد. فیلمها با سخت گیری اجازه ورود به جشنواره را پیدا می کنند و رقابت بین حرفه ای های سینمای ایران است.

احسانی در مورد فیلم‌نامه‌هایی که از سازمان سینمایی بودجه فیلم‌فاخر دریافت می کنند گفت: فیلم‌نامه هایی خوبی ارائه شدند که نیازمند بودجه های بالا هستند ولی هنوز برایشان بودجه ای تخصیص داده نشده است. یکی از نمونه های فیلم‌های فاخر، فیلم «مسافران صبح» کاری از مجتبی فرآورده است که راجع به واقعه کربلا است و فیلم‌نامه خوبی دارد و کارشناسان دینی تاریخی هم در مورد آن نظر دادند. پروژه «ملک سلیمان ۲ » هم از جمله آثار فاخری هستند که سازمان سینمایی بنا دارد از آنها حمایت کند ولی نیازمند بودجه هست.

احسانی در مورد پروژه «شهید همت» رضا میرکریمی هم گفت: سازمان سینمایی در مورد پروژه «شهید همت» هنوز بر همان وعده حمایت مالی  ۳۰ درصدی از فیلم است. سازمان سینمایی حاضر است در کنار حوزه هنری و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، تولید این فیلم را شروع کند.

احسانی همچنین در مورد حمایت سازمان سینمایی از آثار سینمایی انیمیشن گفت: فیلمهای انیمیشن قبل از تولید باید به فکر اکران و شرکت پخش باشند. انیمیشن در سینمای ایران نوپا است و اگر فیلم انیمیشنی ساخته شود و در اکران موفق نشود، روی حمایت از تولید و حمایت از فیلمهای انیمیشن دیگر اثرگذار است.

نظر شما