شناسهٔ خبر: 24983 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ظهور نسل تازه‌‌ای از داستان‌کوتاه نویسان در ادبیات

داور بخش داستان کوتاه جایزه جلال ضمن ارزیابی وضعیت داستان کوتاه در ایران گفت:‌ خوشبختانه نسل تازه‌ای از نویسندگان جوان در حوزه داستان کوتاه ظهور کرده‌اند که پشتکارشان آینده‌ای امیدوارکننده را نوید می‌دهد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ ابوتراب خسروی، داور بخش داستان کوتاه هفتمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد با اشاره به داوری‌های این بخش گفت:‌ متأسفانه در حوزه داستان کوتاه نیز به مانند سایر کتاب‌ها از نظر شمارگان افت داشته‌ایم، در قیاس با سال‌های گذشته تعداد شمارگان کتاب‌ها باز هم کمتر شده بود‌،‌ البته تعداد عناوین کتاب‌ها چندان پایین نیست،‌ اما کاهش تعداد شمارگان لطمه بزرگی برای صنعت نشر ما محسوب می‌شود. شمارگان ۵۰۰ تایی برای یک کتاب اسفناک است.

وی با اشاره به محتوای آثار ارزیابی شده در بخش داستان کوتاه این دوره گفت:‌ کتاب‌ها نشان می‌دهد که نسلی از داستان‌ کوتاه‌نویسان که اغلب متولد سال ۶۰ تا ۶۵ هستند‌، وارد این عرصه شده‌اند و ۷۰ تا ۸۰ درصد کتاب‌ها را به خود اختصاص داده‌اند‌، این نسل نوظهور اتفاقاً فعالیت خوبی دارد و علاقه‌مندی و پشتکار در میان این نویسندگان جوان و نوپا به خوبی دیده می‌شود. کیفیت نسبی آثار نیز خوب است.

خسروی تصریح کرد:‌ در ابتدای امر نمی‌توان گفت  که این نسل نوظهور آثار شاخصی از خود بیرون داده‌اند‌، اما کارها نسبت به گذشته ارتقا پیدا کرده است. به نظر من یک نویسنده باید به بلوغ نسبی در نوشتن برسد که حس شود. نویسنده شدن نیز یک شبه و یک ساله و پنج ساله کامل نمی‌شود‌، بلکه در طول سنواتی خود را کامل می‌کند. در مجموع حضور و ظهور این نسل جدید از داستان‌نویسان کوتاه  امیدوار‌کننده است.

داور بخش نقد ادبی جایزه جلال در پاسخ به اینکه چه مضامینی در حوزه داستان کوتاه کاربرد بیشتری داشته است‌، گفت:‌ مسائل اجتماعی حجم عظیمی از کتاب‌ها را به خود اختصاص داده بود‌، بود، ادبیت این کتاب‌ها نیز به طور نسبی موفق از کار در آمده بود و نشان می‌دهد نویسنده به اصطلاح رفتار خوبی با متن داشته است. البته باید بگویم قطعا‌ً نمی‌توان انتظار داشت که تعداد زیادی داستان نویس درجه یک در یک نسل داشته باشیم،‌ بلکه این‌ها به تدریج ظهور می‌کنند و به تدریج نشان داده می‌شوند.

وی در پایان با اشاره به نقطه ضعفی که در حوزه داستان کوتاه وجود دارد و داوری‌های جایزه جلال نیز بر آن صحه می‌گذارد،‌ گفت:‌ نقطه ضعف به نظر بنده،‌ نبود مراجع آموزشی است‌، در جامعه ما مراجع با صلاحیتی که آموخته‌های خود را به نوقلمان آموزش دهند،‌ اندک است‌،  اینکه نویسنده‌ای جوان و علاقه‌مند بخواهد خود همه تجربیات را دریابد،‌ زمان‌بر است و طبیعتا‌ً تولید آثار شاخص را نیز به تعویق خواهد انداخت. ای کاش یک مراجعی باشند مسائل فنی داستان‌نویسان را در میان جامعه جوان نوقلمان رواج دهند.

نظر شما