شناسهٔ خبر: 24982 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتقاد مدیر نشر معارف از اقدام ارشاد درباره واسپاری ممیزی آثار دینی به استان قم

مدیر نشر معارف با اشاره به تصمیم وزارت ارشاد مبنی بر سپردن ممیزی آثار دینی به کارشناسان دینی استان قم، گفت: این حرف بسیار خطرناکی است به این معنی که کارشناسان این استان فقط به کتاب دینی بپردازد و کاری با آثار غیر دینی نداشته باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ بیستمین برنامه نشست «صبح ناشر» امروز، دوم آذرماه، با حضور مسعود پیرمرادیان، مدیر مؤسسه نشر معارف، و جمعی از اهالی رسانه در مرکز رسانه‌ای شیرازه برگزار شد.

پیرمرادیان در ابتدای سخنان خود با اشاره به چگونگی آغاز فعالیت‌های نشر معارف گفت: این انتشارات در اوایل دهه ۷۰ با هدف انتشار مجموعه کتاب‌های درسی معارف دانشگاه‌ها آغاز به کار کرد. در این دهه مجموعه گروه درسی معارف با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراکز دانشگاهی شروع به کار کرد با توجه به نیاز دانشجویان برای تهیه کتاب در این حوزه تعدادی اساتید در قم اقدام به نگارش منابع درسی کردند. در این زمان نیاز به مرکزی برای انتشار این منابع بود با توجه به همین نیاز در سال ۷۷ این انتشارات کار خود را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه نشر معارف در حوزه فعالیت خود وابسته به یک نهاد عمومی و غیردولتی است اما به صورت خودگردان کار خود را انجام می‌دهد ادامه داد: اولین کتابی که در دهه ۷۰ از سوی این انتشارات به چاپ رسید کتاب "ریشه‌های انقلاب" بود. انتشارات پس از آن فعالیت‌های خود را ادامه داد بخشی از فعالیت انتشارات به چاپ مجموعه‌ای از پرسش و پاسخ‌های دانشجویی اختصاص دارد که در حال حاضر در بیش از ۵۰ جلد منتشر شده است. مجموعه حاضر دربردارنده سوالات دانشجویان در حوزه‌های مختلف است که یا از نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها داشتند و یا از طریق اساتید و نرم افزار پرسمان به ما منتقل شده است. پیش بینی می‌شود این مجموعه به ۱۰۰ جلد برسد.

پیرمرادیان با بیان اینکه محور نیازسنجی در نشر معارف برای چاپ کتاب سؤالاتی است که از طریق راه‌های ارتباطی به ما منتقل می‌شود افزود: سهم عمده کتاب‌های انتشارات به مجموعه‌های غیردرستی اختصاص دارد و تنها ۱۰ درصد از آثار چاپ شده را منابع درسی و کمک آموزشی تشکیل می‌دهد که این تعداد به ۶۰ عنوان هم نمی‌رسد ما در مجموع تاکنون ۸۸۳ عنوان کتاب شامل ۲۴ میلیون جلد منتشر کرده‌ایم که از این تعداد ۱۶ میلیون نسخه مربوط به کتابهای درسی بوده است. آنچه که ما را در حوزه نشر کمک می‌کند چاپ کتابهای غیردرسی است که جریان نقدینگی خوبی هم دارد. ما در حال حاضر تنها با چاپ همین کتابهای غیردرسی نیز می‌توانیم به فعالیت خود ادامه دهیم براساس آمار اعلام شده از ابتدای سال جاری تا آبان ماه تعداد ۹۱۴ هزار جلد کتاب غیردرسی از این انتشارات به چاپ رسیده و یک میلیون و ۲۷۰ هزار جلد نیز در قالب کتاب‌های درسی به بازار نشر عرضه شده است.

مدیر نشر معارف یادآور شد: کتابهای درسی در بازار توزیع منفعتی برای فروش ندارد و تنها زمینه جذب مخاطب را فراهم می‌کند. از سوی دیگر قیمت این عناوین به دلیل وضعیت مالی دانشجویان با قیمت ارزانتری عرضه می‌شود این نوع آثار بیشتر برای جذب دانشجو به سمت کتابفروشی‌ها عرضه می‌شود. پرمخاطب‌ترین کتاب درسی ما در طول سالهای گذشته همان مجموعه پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویی است چرا که مستقیما به سوالات و شبهات قشر جوان پاسخ می‌گوید این مجموعه در هر بار انتشار خود با ۵ هزار نسخه به بازار کتاب عرضه می‌شود. «نکته‌های ناب» عنوان دیگر اثر پرفروش ما است که دربردارنده نقطه نظرات رهبر معظم انقلاب برای جمع های دانشجویی است. کتابهای دیگری نیز از سوی نشر معارف مورد استقبال دانشجویان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر تلاش کردیم تا شکل کتاب را زیباتر کنیم، به مشکلات ناشران اشاره کرد و افزود: توزیع کتاب یکی از دغدغه‌های مهم ناشران است آنچه که ما امروز در حوزه کتاب با عنوان مشکل با آن مواجه هستیم نداشتن ویترین و توزیع نابرابر کتاب در شهرهای مختلف کشور است. اگر چند شهر اصلی را در نظر نگیریم وضعیت‌مان در حوزه فروش و عرضه کتاب در دیگر شهرهای کشور وضعیت نامطلوبی است درحالی که فعلا ۱۲۰ هزار ناشر در تمام کشور حضور دارند که ۳۰ درصد آنها فعال هستند و سالانه چند صد هزار کتاب برای ۷۵ میلیون جمعیت تولید می‌کنند. ما از نظر مخاطب چه داخلی و چه خارجی دارای کمبود نیستیم، بلکه مشکل اصلی ما نداشتن ویترین برای کتاب است.

پیرمرادیان با بیان اینکه در برخی از شهرها حتی کتابفروشی هم وجود ندارد، به اقدام اخیر ارشاد درباره واسپاری ممیزی کتاب‌های مذهبی به کارشناسان استان قم اشاره کرد و گفت: وظیفه فعلی ارشاد رسیدن به این موضوع است که توزیع اثر را در کتاب بهبود ببخشد، اما به نظر می‌رسد ارشاد مسیر خودش را نشناخته چون با فضای کتاب خوب آشنا نیست. پیش از این وزارتخانه موضوع ممیزی را مطرح کرد که تنها مشکل چند ناشر بود. اخیراً نیز وزیر در سفری که به قم داشته خواسته که مجوز و ممیزی آثار دینی را به استان قم بسپارد. این حرف بسیار خطرناکی است به این معنی که استان قم فقط به کتاب دینی بپردازد و کاری با آثار غیردینی نداشته باشد.

مدیر نشر معارف افزود: این درست نیست که ما به مجموعه‌ای که وظیفه داریم مشکلات اخلاقی و دینی را در تمامی آثار شناسایی کند پیشنهاد بدهیم که فقط به کتاب‌های دینی بپردازد. مسئله ما در ممیزی بررسی کتاب‌های دینی نیست بلکه آثار غیر دینی است که مسائل ضد دینی و ضد اخلاقی به صورت خیلی نرم مطرح می‌شود. این موضوع در کتاب‌های ترجمه بیشتر دیده می‌شود حالا در این شرایط ما می‌خواهیم که فقط قم به کتاب‌های دینی بپردازد.

وی در ادامه به اقدامات نشر معارف در حوزه توزیع اثر در کل کشور اشاره کرد و ادامه داد: برای رفع مشکل توزیع از سال ۸۳ اقدام به ایجاد نمایندگی‌های استانی در سراسر کشور مجموعه‌ای که تحت عنوان پاتوق کتاب کار خود را آغاز کرده که علاوه برما ۸۴۵ ناشر دیگر نیز تعداد ۱۵ هزار و ۵۵۱ عنوان اثر خود را در آنها عرضه می‌کنند. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده درنظر داریم که ۱۱ فروشگاه دیگر نیز در مراکز استانی راه‌اندازی کنیم و در مرحله بعد ۵۰۰ فروشگاه در شهرهای مختلف کشور ایجاد کنیم که این مهم نیاز به تأمین اعتبار مالی دارد. برنامه ریزی ما این است که بتوانیم کتاب خوب را به دست خوانندگان آن حتی در خارج از کشور نیز برسانیم در افغانستان بازار خوبی برای ما وجود دارد علاوه براین ۵ میلیون مخاطب نیز در کشورهای اروپایی و آمریکا تشنه خواندن مطالب ما هستند.

پیرمرادیان در پاسخ به این پرسش که آیا راه اندازی این دسته از فروشگاه‌ها به کتابفروشی‌های شهرستان‌ها آسیب نمی‌رساند، گفت: کتابفروشی‌های ما از نظر ابعاد و حجم کتاب بزرگ نیست و شبیه دیگر کتابفروشی‌ها است. ما در کل کشور کتابفروشی زیادی نداریم بهترین راه تبلیغ یک محصول عرضه آن محصول است. اگر کتابفروشی در شهری ایجاد شود تقاضا برای خواندن کتاب نیز ایجاد می‌شود.

وی در پایان افزود: ما برای ترویج کتاب برنامه‌های متعددی را انجام دادیم که از جمله آنها می‌توان به برگزاری نمایشگاه کتاب در سازمان‌ها و دانشگاه‌های استان‌ها، برگزاری مسابقه کتابخوانی «جشنواره ملی روشنا» و ایجاد نشر الکترونیک متعلق به مجموعه «پاتوق کتاب »که در بردارنده آثار ۸۴۵ ناشر است، اشاره کرد.

نظر شما