شناسهٔ خبر: 24978 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روایتی تازه از موسیقی محلی تهران

استاد موسیقی ایرانی در تشریح تازه ترین فعالیت‌های موسیقایی خود از انتشار مجموعه «ردیف مقدماتی آوازی موسیقی دستگاهی ایران» طی ماههای آینده خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمد صفار منتشری خواننده و هنرمند پیشکسوت موسیقی ایرانی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پس از انتشار «ردیف آوازی موسیقی دستگاهی ایران» که چند سال گذشته توسط موسسه فرهنگی هنری ماهور عرضه شد خوشبختانه علاقه مندان به موسیقی دستگاهی ایران استقبال خوبی از این مجموعه نشان دادند و یکی از نکات جالب توجه بعد از انتشار این مجموعه آموزشی درخواست مخاطبان برای منتشر کردن «ردیف مقدماتی آوازی موسیقی دستگاهی ایران» بود.

وی افزود: البته برای خود من هم جالب بود که به جای اینکه در ابتدا ردیف مقدماتی را منتشر کنیم برعکس عمل کردیم و مجموعه اصلی را به بازار موسیقی ارائه دادیم اما حالا بنا به اظهار نظرهای دوستان منتقد و تعدادی دیگر از هنرمندان که معتقد بودند ردیف مقدماتی نیز منتشر شود تصمیم گرفتیم این کار را انجام دهیم و حالا مدتی است که مشغول ضبط کارها هستیم که به محض اتمام مراحل فنی تا ماه‌های دیگر این اثر هم وارد بازار موسیقی می شود.

حضور در برنامه «دستان» رادیو فرهنگ

این خواننده آواز ایرانی که از شاگردان اصلی استاد اسماعیل مهرتاش بوده است، با اشاره به فعالیت‌های دیگر خود در عرصه موسیقی توضیح داد: مدتی است در شبکه رادیویی فرهنگ به عنوان کارشناس در برنامه «نیستان» حضور دارم که در این برنامه نیز به تشریح ردیف آوازی موسیقی دستگاهی ایران در نوبت های مختلف پرداخته ام که این برنامه نیز خوشبختانه با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده است.

منتشری گفت: غیر از فعالیت‌هایی که در عرصه موسیقی دستگاهی ایرانی دارم، قرار بود به مناسبت شب یلدا نیز آلبومی را منتشر کنم که به دلیل حجم زیاد ضبط مجموعه «ردیف مقدماتی آوازی موسیقی دستگاهی ایران» موفق نشدم کار را به پایان ببرم اما به طور حتم در سال آینده این آلبوم نیز منتشر خواهد شد و تصور می کنم با توجه به مضمون و محتوای کار با مخاطبان عام نیز ارتباط خوبی برقرار خواهد کرد.

ورود خشونت به موسیقی!

خواننده آلبوم «شورآفرین» در پاسخ به پرسشی مبنی بر گرایش این سال‌های برخی از خوانندگان موسیقی ایرانی برای ایجاد بدعت‌های بعضا ناموزون با موسیقی تصریح کرد: نمی توانم مطلق موافق این دیدگاه باشم اما معتقدم در این سال‌ها خشونتی وارد موسیقی ما شده که به طور حتم نشات گرفته از اوضاع زمانه است. طبیعتا وقتی کانال های مختلف تلویزیون دائما از کشتار انسان ها در همه جای دنیا و جنگ صحبت می کند این امری کاملا قابل پیش بینی است که نوازنده و خواننده هم با ساز و آواز خود با خشونت رفتار کند.

وی ادامه داد: من دلیل ایجاد برخی بدعت ها در موسیقی ایرانی را فقط ناشی از آگاهی نداشتن هنرمندان فعال در موسیقی می بینیم که به سمت ایجاد بدعت ها و روش هایی رفته اند که به هیچ عنوان سنخیتی با موسیقی ایرانی ندارند گرچه معتقدم حتی این نوع نگرش هم باعث نمی شود موسیقی اصیل ایرانی به عنوان یک میراث به جای مانده از دورهای قدیمی تاریخ این سرزمین فراموش شود چرا که این موسیقی به مثابه آتش زیر خاکستری است که هروقت فرصتی برای عرض اندام داشته باشد حرف های زیادی برای گفتن دارد.

این هنرمند بیان کرد: دوست ندارم برای کاری که همراه دوستانم برای مجموعه «ردیف آوازی موسیقی دستگاهی ایران» انجام دادیم تبلیغ بیهوده ای انجام دهم اما همین اثر وقتی منتشر شد بسیاری از بزرگان موسیقی از انتشار آن ابراز خرسندی کردند کما اینکه وقتی اثر را به محمدرضا شجریان برای اعمال نظرات کارشناسی ارائه دادم او به محض گوش دادن گفت که انتشار این کار باعث شده وی بسیاری از نغمه های و ردیف های فراموش شده را دوباره به یاد آورد. حتی محمدرضا لطفی نیز از این مجموعه برای کارگاه‌های آموزشی خود استفاده کرده بود.

منتشری گفت : ما در این مجموعه جدید هم تلاش کردیم آواز در موسیقی ایرانی را از حالت یکنواختی خود خارج کنیم و اثبات کنیم که موسیقی ایرانی ظرفیت های بسیاری برای ارتباط با مخاطب دارد که می توان با اندکی تلاش و ممارست به نتیجه های خوبی پیرامون آن دست پیدا کرد.

احیای موسیقی محلی تهران

خواننده آلبوم های «هفت سین» و «چهارشنبه سوری» در بخش پایانی صحبت‌های خود از انتشار مجموعه های جدید بر اساس موسیقی محلی تهران خبر داد و گفت: نظر به استقبال بسیار گسترده ای که علاقه مندان موسیقی از آلبوم های «هفت سین»، «چهارشنبه سوری» و «چند بهاریه» به عمل آوردند بیش از ۳۰ تا ۴۰ قطعه برگرفته از موسیقی محلی تهران را که با صدای من هم تراز است انتخاب کرده ایم و به زودی در قالب مجموعه ای جدید در بازار موسیقی منتشر می کنم.

محمد صفار منتشری از برجسته ترین هنرآموختگان جامعه باربد و از شاگردان مبرز زنده یاد استاد اسماعیل مهرتاش است. او با مقدمات موسیقی نزد پدر آشنا شد و با ورود به جامعه باربد، ردیف آوازی را نزد مرحوم مهرتاش فرا گرفت. سپس در محضر استادانی چون احمد عبادی و اصغر بهاری ظرایف موسیقی ایرانی را آموخت. داشتن استعداد همراه با فعالیت مداوم در جامعه باربد و همکاری مستمر با هنرمندان فعال در اجرای طرحهای هنری استاد مهرتاش سبب شد پس از گذشت سالها، محمد منتشری گنجینه ای غنی از فرهنگ موسیقی ویژه تهران را حفظ کرده باشد.

از آوازهای معروف او می توان به بیات تهران و کوچه باغی ها تا ترانه های کسب و کار محله های مختلف تهران اشاره کرد. ردیف آوازی استاد اسماعیل مهرتاش نیز چندی با آواز محمد منتشری و با همراهی سه تار هوشنگ فراهانی و تار فخرالدین حکیمی توسط انتشارات ماهور در هشت سی دی منتشر شد.

این ردیف که نتیجه‏ آموزش او نزد استادان موسیقى ایرانى و همچنین حاصل خلاقیت ‏هاى او در چارچوب این آموزش‌‏هاست ردیفى است با ویژگى‏ هایى اغلب متفاوت با ردیف ‏هاى آوازى دیگر. البته مواردى در آن وجود دارد که در ردیف‏ هاى دیگر یافت نمى‏ شود. منتشری قسمت اعظم ردیف حاضر را  با استناد به محفوظات شخصى اجرا کرده است .بعضى از قسمت‏‌هاى این ردیف بر روى نوارهاى ریلى که در کلاس ضبط مى ‏شدند باقى مانده‏ اند و خواننده اثر حاضر به پاره‏ اى از آنها دسترسى داشته و توانسته است صحت محفوظات خود را با آنها محک زده نقصان ‏هاى احتمالى را برطرف کند.

 محمد منتشرى نزدیک‏ ترین شاگرد به مهرتاش بوده و قریب ۲۰ سال از نزدیک با وى تماس داشته است به‏ طورى که در دوران کهولت استاد بسیار اتفاق مى‏ افتاده است که وى آوازى از ردیف او یا تصنیفى از ساخته ‏هاى او را که خود وى به‏ علت کهولت فراموش کرده بوده براى او بخواند. محمد منتشرى، صرف‏ نظر از اینکه از بهترین و نزدیک‏ ترین شاگردان مهرتاش بوده، به‏ دلیل اینکه فقط نزد مهرتاش آموزش دیده است، از بیان و لحنى برخوردار است که به اعتقاد گروهی از اهل آواز به لحن مهرتاش بسیار نزدیک است.

نظر شما