شناسهٔ خبر: 24971 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیرارشاد: هنوز بخش الکترونیک نشر فرهنگ سازی نشده است

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هنوز بخش الکترونیک نشربرای مردم و ادارات ما فرهنگ سازی نشده، فرهنگ سازی این موضوع برای کتابخوانان حرفه ای و مجموعه ها اداری باید مورد توجه قرار داده شود زیرا هنور نشر کاغذی جربان غالب است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ 'سید عباس صالحی' در نشست علمی و کارگاه آموزشی نشر الکترونیک در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران افزود: هنوز هم کتابخوانان حرفه ای ما علقه نوستالژیک به کتاب های کاغذی دارند اما نیاید این دو مقوله را رقیب یکدیگر دید.

وی با اشاره به ظهور فناوری های نوین در حوزه کتابخوانی اظهار داشت: ظهور پدیده های نوین در حوزه اطلاع رسانی و کتابخوانی را می توان با دو رویکرد بررسی کرد.

صالحی ادامه داد: رویکرد اول این حوزه را تهدیدی برای کتابخوانی قلمداد می کند و رویکرد دوم نیز فناوری های نوین را برای حوزه کتاب و کتابخوانی یک فرصت می شناسد.

وی اضافه کرد: نگاهی که به مرور و با توجه به گسترش فناوری ها در حال شکل گیری است، فرصت قلمداد کردن فناوری های نوین درحوزه کتابخوانی است و وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی نیز این نگاه را دنبال می کند.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: گسترش فناوری های نوین نه تنها به اشاعه کتابخوانی کمک می کنند بلکه به عمق کتابخوانی هم کمک می رساند.

صالحی با مقایسه فناوری های در حوزه مطالعه و پژوهش با نگاه سنتی کتاب مدار گفت: فناوری های نوین فرصت هایی را که در حوزه مطالعه و پژوهش ایجاد می کنند، قابل مقایسه با بخش سنتی نیست.

وی اظهار داشت: در دسترس بودن منابع، حجم کم منابع، دسترسی سریع و ساده به منابع و غیره از مواردی است که این حوزه را پویاتر از نگاه سنتی مبتی بر رویکرد کتاب می کند، اینکه می توانیم مجموعه های متنوع را به طور انضمامی بینیم، مجموعه قابل توجهی را در اختیار ما قرار می دهد.

صالحی ادامه داد: بخش دیگر به اقتصاد نشر باز می گردد، دهها مزیت برای حوزه نشر الکترونیک در مقایسه با نشر سنتی وجود دارد، از این رو نشر الکترونیک فرصت و فضایی برای کتابخوانی است و در عمق دادن و گسترده شدن فضای کتابخوانی کمک می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسایل پیش روی حوزه نشر الکترونیک گفت: مساله اول به بخش حقوق معنوی نویسندگان و ناشران مربوط می شود، هم اکنون این طرح از سوی دولت در حال ارایه شدن به مجلس است. باید نقیصه های این موضوع حل شود تا نشر الکترونیک از پشتوانه خوب حقوق معنوی برخوردار شود.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگ سازی برای نشر الکترونیک را مساله دوم این حوزه دانست و گفت: جوانان ما با ابزارهای الکترونیک در تماس هستند و باید فضا را برای استفاده از این افق جدید آماده کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت این موضوع، هفته کتاب هم یکی از روزهای خود را به این مقوله اختصاص داده است، تقدیر و تشکر از فعالان و برگزیدگان این حوزه شکل نمادینی دارد و از سوی دیگر می توانیم به ارزیابی کارنامه خود بپردازیم و ببینیم که در حوزه فناوری های نوین چه اقداماتی انجام داده ایم.

دراین نشست همچنین از پژوهشگران برتر در این نشست تجلیل و قدردانی به عمل آمد.

نظر شما