شناسهٔ خبر: 24957 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شهریه دانشگاه آزاد اسلامی تا مهر 94 افزایش نمی یابد

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شهریه دانشگاه های آزاد اسلامی تا مهر ماه سال 94 افزایش نخواهد یافت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا ، ' حمید میرزاده' افزود : همچنین دانشجویان ورودی بهمن ماه امسال دانشگاه های آزاد اسلامی افزایش شهریه نخواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد در مقطع کاردانی و کارشناسی با کمبود دانشجو مواجه است، ادامه داد : هم اکنون 50 درصد صندلی های دانشگاه در این مقاطع تحصیلی خالی است .

رییس دانشگاه آزاد اسلامی از کاهش جمعیت دانشجویی به عنوان یکی از عوامل خالی ماندن صندلی های این دانشگاه یاد کرد و گفت : پذیرش دانشجو از یک میلیون نفر اکنون به 500 هزار نفر کاهش یافته است .

وی افزود : همچنین در سال های اخیر با زیاد شدن تعداد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، رقبای فعالیت و جذب دانشجو برای دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده است که این موضوع نیز در کاهش جمعیت دانشجویی دانشگاه های آزاد اسلامی موثر بوده است.

در حال حاضر دو هزار و 650 واحد دانشگاهی در کشور فعال است.

میرزاده از عامل مدیریتی به عنوان دیگر موضوع اثرگذار بر کاهش جمعیت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی یاد کرد و گفت : با وجود اعلام تورم 35درصدی در سال های 90 و 91 ، افزایش سهمیه تعیین شده منجر به افزایش هزینه دانشگاه و بر هم خوردن تعادل هزینه و درآمد و در نهایت بیشتر شدن هزینه از در آمد دانشگاه های آزاد شد.

وی سیاست راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی را توسعه تحصیلات تکمیلی معرفی کرد و افزود : در برنامه ریزی چهارساله، حداکثر ظرفیت برای کارشناسی ارشد و دکتری ایجاد خواهد شد.

میرزاده گفت: بر اساس این برنامه ریزی 20 هزار دانشجوی دکتری تخصصی تا سال 1396 به عنوان استاد به استخدام دانشگاه آزاد اسلامی در خواهند آمد.

وی تعداد استادیار به بالا دانشگاه آزاد اسلامی را هم اکنون 12 هزار نفر و تعداد مربی در حال گذراندن دوره پی اچ دی PHD را هم هفت هزار نفر اعلام کرد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی کشور گفت : یک سال و نیم قبل 235 واحد دانشگاه آزاد به عنوان مجموعه های زیانده یکهزار و 300 میلیارد تومان کسری بودجه و سه هزار و 750 میلیارد تومان بدهی سر رسیدشده و نشده داشتند.

وی با اشاره به اعمال صرفه جویی ، توسعه تحصیلات تکمیلی و جذب دانشجو و کنترل روند زیاندهی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ، ادامه داد : اکنون تعداد این واحدهای زیانده به 171 واحد کاهش یافته است و تا پایان امسال اغلب این واحدهای باقی مانده نیز به مرحله سود دهی خواهند رسید .

میرزاده از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری به عنوان واحد نمونه و موفق کشور نام برد و گفت که این واحد در شاخص های علمی و پژوهشی پیشرفت های خوب داشت.

وی افزود : دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری جز دانشگاه جامع برتر کشور است که از ظرفیت این مجموعه برای آبادانی مازندران می توان بهره گرفت.

هم اکنون یک میلیون و 690 هزار دانشجو در 472 واحد و مرکز آموزشی آزاد اسلامی کشور مشغول تحصیل هستند.

نظر شما