شناسهٔ خبر: 24033 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شوراها یگانه مرجع رسیدگی به تخلفات دانشجویان در درون دانشگاه هستند

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت اظهار داشت: شورای انضباطی در واقع یک شورای تربیتی است و باید به حوزه پرورش و تربیت دانشجویان واکنش مناسب نشان بدهد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در همایش سالانه دبیران و کارشناسان شوراهای انضباطی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، اظهارداشت: شورای انضباطی نهادیست که عملکرد آن مبتنی بر مبانی قانونی و حقوقی است. مخاطب و خاستگاه اصلی این نهاد، جامعه علمی و فرهنگی کشور است. عملکرد این شورا نباید تابع تغییر دولت ها، رویکردها و سیاست های متفاوت باشد و البته وظیفه هر دولتی اجرای قوانین است.

 

وی، داشتن نگاه تربیتی و استفاده از روش های فرهنگی که جنبه بازدارنده دارند را در سالم سازی محیط های دانشجویی بسیار مؤثر دانست و تأکید کرد: با توجه به قداست دانشگاه و شأن و جایگاه دانشجو، نباید واژه "جرم" و "مجازات" را برای این قشر به کار برد.

 

دکتر فراهانی خاطر نشان کرد: وظیفه شوراهای انضباطی شناسایی و کشف جرایم و مجازات نیست.

 

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، توجه به اطلاع رسانی درست و به موقع و همچنین آموزش صحیح به دانشجویان جدیدالورود را یکی از رویکردهای مهم شوراهای انضباطی دانست که می تواند نقش مؤثری در پیشگیری از وقوع و کاهش تخلفات در فضاهای آموزشی، خوابگاهی، صنفی و تشکیلاتی داشته باشد.

 

وی آشنایی دانشجویان با قوانین و مقررات حاکم بر دانشگاه و آگاهی از حقوق و تکالیف آنان را مورد تأکید قرار داد.

 

وی در ادامه حوزه مشاوره دانشجویی را از حوزه های مهم و تقویت کننده و مکمل حوزه پیشگیری دانست و اظهار کرد: مخاطبین ما در سنینی هستند که این دوره زمانی برای آنان دوران گذار محسوب می شود. گذار از دوران زندگی فردی و وابسته به خانواده به یک زندگی اجتماعی و به دور از خانواده و والدین که می تواند همراه با آسیب ها و تهدیدهای جدی باشد و در شرایط بحرانی سلامت روانی آنها را به مخاطره بی اندازد. لذا پیوند و ارتباط تنگاتنگ ادارات مشاوره دانشجویی دانشگاه ها با شوراهای انضباطی ضروری به نظر می رسد تا این ارتباط بتواند زمینه هم افزایی مثبت در ارتقاء بهداشت روانی دانشجویان را به همراه داشته باشد.

 

دکتر فراهانی، بین حریم خصوصی و زندگی شخصی دانشجو با بعضی از تخلفاتی که وی انجام می دهد و دارای آثار اجتماعی است و جو عمومی دانشگاه را تحت تاثیر قرار می دهد، تمایز جدی قایل شد و گفت: مرز ظریفی بین این دو وجود دارد و شوراهای انضباطی نباید به دنبال جستجو و کشف خطاهای زندگی خصوصی و فردی دانشجویان باشند.

 

وی ادامه داد: شوراهای انضباطی باید با داشتن نگاه تربیتی و رویکرد اصلاح فضای عمومی دانشگاه ها، حریم شخصی دانشجویان را مصون نگه داشته و رعایت مرّ قانون را سرلوحه کارشان قرار دهند.

 

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در پایان بر استقلال دفاتر شورهای انضباطی در صدور احکام تأکید کرد و گفت: بر اساس آئین نامه‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچ نهاد یا ارگان داخل یا خارج دانشگاهی حق اعمال نظر، مداخله در روند رسیدگی و ورود به پرونده های انضباطی دانشجویان را ندارد و شوراها یگانه مرجع رسیدگی به تخلفات دانشجویان در درون دانشگاه هستند.

نظر شما