شناسهٔ خبر: 24023 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رنجورترین بازماندگان عملیات جنگی دچار «خواب آلودگی» شدند

نمایش «خواب آلودگی» به کارگردانی احسان بیات‌فر که روایت زندگی جانبازان اعصاب و روان در یک آسایشگاه را بیان می کند از 6 آبان اجرای خود را در تماشاخانه مشایخی آغاز کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ احسان بیات‌فر کارگردان «خواب آلودگی» درباره اجرای این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: نمایش «خواب آلودگی» چندی قبل در سومین جشنواره تئاتر شهر به صحنه رفت و توانست به عنوان نمایش برگزیده در بخش‌های بهترین کارگردانی، بهترین نمایشنامه، بهترین بازیگر مرد و بهترین طراح صحنه و لباس شناخته شود. این نمایش از ۶ تا ۲۶ آبان‌ماه در تماشاخانه استاد مشایخی روی صحنه خواهد بود البته در این میان این نمایش از ۱۰ تا ۱۴ آبان به دلیل عزاداری های ماه محرم تعطیل است و از ۱۵ آبان دوباره اجراها از سر گرفته می شود.

وی درباره داستان این اثر نمایشی توضیح داد: این نمایش در یک آسایشگاه جانبازان اعصاب و روان روایت می شود و درباره انسان‌هایی است که بین‌مان هستند ولی دیده نمی شوند، یا ترجیح می دهیم آنها را نبینیم. در این نمایش هم مسئولان جامعه و خانواده این افراد، آنها را پس می زنند و قصد دارند این جانبازان را از آسایشگاه به تیمارستان منتقل کنند. در حقیقت دستمایه نمایش «خواب آلودگی» پرداختن به رنجورترین بازماندگان یک نبرد در جنگ عراق علیه ایران است.

این کارگردان تئاتر درباره شخصیت‌های این نمایش توضیح داد: این نمایش یک شخصیت پرستار و ۴ جانباز اعصاب و روان دارد. سه نفر از این بیماران در آسایشگاه هستند و داستان از آنجا آغاز می‌شود که یکی از بیمارانی که قبلا به تیمارستان برده شده نزد آنها می آید و از شرایط قرنطینه در تیمارستان برایشان حرف می زند.

نمایش خواب آلودگی

بیات فر درباره شیوه اجرایی نمایش عنوان کرد: در اجرای این اثر نمایشی با دکور پرتابل و استفاده از بافت های متفاوت و بهره گیری از المان های دوران جنگ تلاش کردیم دو فضای آسایشگاه و تیمارستان را به درستی به نمایش بگذاریم. داستان نمایش از جایی آغاز می شود که این جانبازان در حال نماز خواندن هستند اما در میانه خواندن، ادامه نماز یادشان می رود و نمی دانند تا کجای نمازشان را خوانده اند. در پرده آخر مجددا این صحنه تکرار می شود اما جانبازان این بار می توانند نمازشان را به یاد آورده و آن را تا انتها بخوانند.

وی درباره حمایتی که قرار بوده از جانب جشنواره تئاتر شهر از نمایش‌های شرکت کننده در این جشنواره برای اجرای عمومی صورت گیرد، گفت: مسئولان جشنواره تئاتر شهر و آقای کرمی دبیر این جشنواره به ما قول حمایت داده اند ولی اجرای عمومی این نمایش به شکل خصوصی انجام می گیرد و ارتباطی به جشنواره تئاتر شهر ندارد.

بیات فر در پایان بیان کرد: اجراهای عمومی که با حمایت جشنواره تئاتر شهر صورت می گیرد در فرهنگسراها خواهد بود که متاسفانه این مکان ها آنطور که باید مخاطب ندارند به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم مستقلا برای اجرای نمایش اقدام کرده و در سالن استاد مشایخی که نزدیک به تئاتر شهر است این نمایش را به صحنه ببریم.

نمایش خواب آلودگی

عوامل این اثر نمایشی عبارتند از نویسنده، طراح و کارگردان: احسان بیات‌فر، بازیگران: بورژین عبدالرزاقی، روجا جعفری، رهام فاخته، علی جدیدی، احسان بیات‌فر، طراح چهره پردازی: محمود دهقانی، مشاور کارگردان: ایمان بیات‌فر، دستیار کارگردان: عرفان حسینی، مدیر صحنه: امیرمحمد علی اکبر، دستیار صحنه: محمد صالح محرابی، عکس: نازنین محب علی، طراح پوستر و بروشور: سینا افشار، ساخت تیزر: علی جدیدی، فربد رستمی، مدیر روابط عمومی: شیوا حمیدخانی، کاری از گروه تئاتر اندیشه یکم.

این نمایش از از ۶ تا ۲۶ آبان فقط به مدت ۱۵ شب از ۶ تا ۹ آبان و ۱۵ تا ۲۶ آبان ساعت ۲۰:۳۰ به صحنه می‌رود.

تماشاخانه مشایخی (مان) در خیابان انقلاب، ضلع شمال غربی چهار راه ولیعصر جنب داروخانه، پلاک ۱۴۷۸ واقع شده است.

نظر شما