شناسهٔ خبر: 23988 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

50 نسخه از هر کتاب چاپ اول توسط ارشاد خریداری می‌َشود

نفر اول انتخابات اخیر هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با ابراز امیدواری نسبت به حل مشکلات و چالش‌های حوزه نشر با مشارکت اعضای این اتحادیه، همراهی وزارت ارشاد و نیز حمایت رسانه‌ها، نظر خود را نیز در خصوص طرح اخیر وزارت ارشاد برای خرید 50 نسخه از هر کتاب چاپ اول اعلام کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمود آموزگار که اخیراً با کسب ۲۵۱ رای، به عنوان نفر اول به هیئت مدیره جدید اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران راه یافت و مطابق ماده ۲۳ قانون نظام صنفی هم اکنون رئیس جدید این اتحادیه است، پس از اعلام نتایج انتخابات درباره برنامه‌های هیئت مدیره در دوره جدید و همچنین طرح جدید وزارت ارشاد برای خرید ۵۰ نسخه از هر کتاب چاپ اول، توضیحاتی ارائه کرد.

مدیر انتشارات «کتاب آمه» ابتدا با اشاره به رقابت جدی دو لیست ائتلاف «همگامان نشر» و پیشکسوتان نشر در این انتخابات، گفت: ۴ نفر از اعضای لیست پیشکوستان با یک برنامه واحد که ارائه کرده بودند و همچنین ۳ نفر از اعضای گروه همگامان نشر که آنها هم برنامه واحدی داشتند، بیشترین آرا را کسب کردند و با توجه به اینکه از هر لیست دو نفر و جمعاً چهار نفر، از اعضا هیئت مدیره قبلی بودند، قاعدتاً هیئت مدیره جدید مشکل زیادی برای ایجاد هماهنگی نخواهد داشت.

آموزگار مشارکت اعضای اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران را هم در انتخابات امروز بسیار خوب و امیدوارکننده توصیف کرد و افزود: از بین ۱۰۲۵ عضو اتحادیه، ۴۰۹ نفر یعنی دقیقاً ۴۰ درصد اعضا در انتخابات شرکت کردند و رای گیری راس ساعت ۴ بعد از ظهر خاتمه یافت و چون  حد نصاب یعنی یک سوم اعضا احراز شده بود، زمان رای‌گیری تمدید نشد و متاسفانه همکارانی که از مناطق مختلف شهر خود را به محل رای‌گیری رسانده بودند، موفق به رای دادن نشدند. در هر حال باید از همکاران عزیز به جهت این حضور خوب در انتخابات صنفی خودشان تشکر کرد و از زحماتی که گروه ها برای گرم کردن تنور انتخابات متحمل شدند قدردانی به عمل آورد.

وی همچنین گفت: امیدوارم با کمک و مشارکت اعضای صنف، همراهی و توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمایت رسانه‌ها بتوانیم به تلاش خودمان در برطرف کردن مشکلات و چالش‌های حوزه نشر ادامه بدهیم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو، در بیان نظر خود در خصوص طرح جدید معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد خرید ۵۰ نسخه از هر کتاب چاپ اول، ضمن اعلام مخالفت با آنچه «سیستم گلخانه‌ای در حمایت از ناشران» نامید و بیان این نکته که «سیاست درست آن است که ما از این سیستم گلخانه‌ای فاصله بگیریم»، گفت: نباید به اتکای خریدهای دولتی کتاب تولید کنیم، باید کتاب را تولید کنیم و سعی کنیم در بازار متعارف در جامعه آن را به فروش برسانیم و طبیعتاً وقتی این اتفاق بیفتد، ما به سمت ارتقا نشر حرفه‌ای حرکت خواهیم کرد.

آموزگار ادامه داد: اینکه دولت وظیفه‌ای بر عهده بگیرد که از ناشران کتاب بخرد، به استقلال اقتصادی نشر لطمه وارد می‌کند یعنی مادامی که دولت پول دارد، می‌تواند این کار را بکند و البته ضابطه قانونی آن هم مهم است که سلیقه‌ای عمل نکند. ولی زمانی هم می‌رسد که ممکن است دولت پول برای خرید کتاب‌ نداشته باشد مثل وضعیتی که در سال گذشته داشتیم، در چنین شرایطی بدیهی است کسب و کار ناشر مختل می‌شود که  آسیب‌های خودش را  دارد. نهاد کتابخانه‌های عمومی وظیفه بسیار سنگین دسترسی شهروندان کشور به کتاب را در نقاط مختلف و گاه بسیار دورافتاده کشور بر عهده دارد و به نظرم تصمیم درست این است که نهاد برای تامین نیاز مخاطبانش، مبادرت به این خریدها بکند.

 وی همچنین گفت: البته یک نکته بسیار درستی که در این تصمیم وجود دارد، این است که ۵۰ نسخه از هر کتاب چاپ اول، بدون اِعمال سلیقه در مورد کتاب‌ها و یا گزینش آنها، خریداری می‌شوند و در نمایشگاه‌هایی در استان‌های سراسر کشور در معرض دید و مطالعه جامعه هدف قرار می‌گیرند، یک اتفاق خوب در زمینه تسهیل دسترسی شهروندان به کتاب است و حتی ارشاد می‌تواند در مراحل بعدی تشویق‌های دیگری را هم در این زمینه در نظر بگیرد؛ مثلاً آثار تالیفی را بیشتر از ترجمه‌ای خریداری کنند.

آموزگار در عین حال به برخی انتقادات به این طرح هم واکنش نشان داد و گفت: این استدلال صحیحی نیست که خرید ۵۰ عنوان کتاب چاپ اول، برای کتابسازی ایجاد انگیزه می‌کند. چون هزینه تولید ۵۰ نسخه کتاب خیلی بیشتر از مبلغی است که بابت بهای این کتاب‌ها از سوی ارشاد پرداخت می‌شود.

نظر شما