شناسهٔ خبر: 23981 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

جامعه‌شناسان بزرگ (عصر تکوین)

جامعه‌شناسان بزرگ جامعه‌شناسان بزرگ عصر تکوین» دربرگیرنده‌ی زندگی، کار، آثار، ایده‌ها و تأثیرات پنجاه تن از مهم‌ترین متفکران این رشته در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم است.

نام کتاب: جامعه‌شناسان بزرگ (عصر تکوین)
نویسنده: جان اسکات
مترجمان: شهناز مسمی‌پرست و ستاره قانونی
ناشر: گل‌آذین
تعداد صفحات: 432 صفحه
قیمت: 26 هزار تومان

 

«جامعه‌شناسان بزرگ عصر تکوین» دربرگیرنده‌ی زندگی، کار، آثار، ایده‌ها و تأثیرات پنجاه تن از مهم‌ترین متفکران این رشته در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم است. جین آدامز، تئودور آدورنو، گیورگی لوکاچ، پیتریم سوروکین، ماکس وبر، گئورگ زیمل، هربرت مارکوزه و آنتونیو گرامشی، از جمله متفکرانی‌اند که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است. البته هرچند هسته‌ی مرکزی این کتاب را جامعه‌شناسان تشکیل می‌دهند، اما تعداد کمی نیز از روان‌کاوی، دانشمندان علوم سیاسی، مردم‌شناسان و دیگر متخصصانی که سهم بسزایی داشتند در جهت دادن به مباحثات عصر تکوینی که در نهایت منجر به ظهور جامعه‌شناسی شد، در این کتاب آمده‌اند. به‌طور مثال، روان‌کاوی همچون زیگمونت فروید، زبان‌شناسی همچون فردینان دو سوسور، اقتصاددانی همچون گونار میردال، مردم‌شناسانی همچون لوئیس مورگان و برانیسلاو مالینوفسکی، همه خواستار جایگاهی در فهرست نهایی جامعه‌شناسان کلیدی هستند.

هریک از مدخل‌های این کتاب توسط متخصص مربوط به همان متفکر نوشته شده است. این مدخل‌ها از لحاظ شکل و سبک فرق دارند، اما رویکرد همه‌شان به شناسایی فرد مورد نظر یکسان است. اطلاعات بنیادی درباره‌ی زندگی‌نامه و حرفه‌ی هریک از نظریه‌پردازان، آن‌ها را در موقعیت تاریخی و فکری مخصوص به خودشان قرار می‌دهد. نویسندگان مدخل‌ها همچنین به ترسیم نظریات کلیدی و پژوهش‌های انجام‌شده توسط هریک از نویسندگان مورد بررسی می‌پردازند تا نشان دهند چگونه نظریاتشان پدیدار شد و بسط یافت.

نظر شما