شناسهٔ خبر: 23735 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رییس موسسه فرهنگی اکو برای تولید فیلمی مستند درباره میرسیدعلی همدانی اعلام آمادگی کرد

افتخار حسین عارف رییس موسسه فرهنگی اکو از آمادگی این سازمان برای تولید فیلمی مستند از شخصیت علمی و فرهنگی میرسیدعلی همدانی خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ رییس موسسه فرهنگی اکو در همایش بزرگداشت هفتصدمین سال عارف و دانشمند ایرانی با اعلام این مطلب گفت: مرحوم میرسیدعلی همدانی آغازگر راه نوینی است که فلاسفه می توانند به آثار این اندیشمند توجه بیشتری کنند.

وی در حفاظت از دست نوشته های این دانشمند شیعی تاکید کرد و خواستار ترجمه آثار همدانی به زبان های انگلیسی، فرانسه و آلمانی شد.

افتخار حسین عارف همچنین گفت: اگر سازمان های فرهنگی در ایران زندگینامه این فیلسوف را تهیه کنند یونسکو و اکو آمادگی انتشار این زندگینامه را به زبان های مختلف دارد.

علی اشرف شبستری مدیر انجمن دوستی ایران و تاجیکستان در این همایش با اشاره به سوابق علمی و فرهنگی ایران و تاجیکستان گفت: به آن میزان که در تاجیکستان به شخصیت میرسیدعلی همدانی بها داده می شود متاسفانه این شخصیت در میان ایرانیان شناخته شده نیست.

وی پیشنهاد کرد تا بنیاد میرسیدعلی همدانی با همکاری تاجیکستان بنا نهاده شود و یک دبیرخانه دائمی کارهای تحقیقاتی این اندیشمند را پیگیری کند.

وی با اشاره به سخنی از بان کی مون دبیرکل سازمان ملل که از تاثیر رودکی در عصر حاضر سخن گفته بود تاکید کرد بزرگداشت شخصیت هایی همچون میرسیدعلی همدانی باعث می شود تا وجهه رحمانی دین اسلام را به جهانیان معرفی کنیم.

شبستری همچنین گفت: مراسم بزرگداشت این اندیشمند همزمان با شب اول محرم برگزار می شود و جالب است که بدانیم وی با ۱۷ واسطه از طرف پدر به امام حسین (ع) می رسد.

وی همچنین گفت: برخی اسناد نیز حکایت از آن دارد که امام خمینی (ره) نیز با چند واسطه به وی می رسد و سیدحیدر موسوی صفوی اردبیلی نیز جد حضرت امام (ره) بوده است.

وی با اشاره به سخنی از هانری کربن که گفته بود میرسیدعلی همدانی آغازگر راهی جدید است و فیلسوفان می توانند نگرشی به آثار او داشته باشند تاکید کرد:کتاب صوفی نوشته حاج محمد صوفی درحدود ۱۰۰ سال پیش درباره شخصیت همدانی نوشته شد و سخنان این عارف اندیشمند را در مباحث مختلف دینی تشریح کرده است.

مدیر انجمن دوستی ایران و تاجیکستان با اشاره به اینکه خشونت امروز در سراسر جهان مشاهده می شود و برخی تلاش دارند تا چهره اسلام را مخدوش کنند از میرسیدعلی همدانی به عنوان یک الگو یاد کرد که نه قومیت برای او مطرح بود و نه مذهب بلکه رفتاری در هند و کشمیر داشت که بزرگان سایر ادیان را به سمت اسلام متمایل کرد.

قهرمان سلیمانی معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ در این مراسم گفت:هرچند برای درک نقش همدانی در منطقه هند کارهایی انجام شده ولی معتقدم حتی انتشار ۳۴ کتاب برای این اندیشمند کافی نیست چون در حدود ۱۴۰ کتاب منصوب به میرسیدعلی همدانی است و باید دانشگاه ها و مراکز علمی در این زمینه فعال شوند

وی افزود:نه تنها شیعیان بلکه اهل سنت نیز به این عارف افتخار می کنند چون وی در فقه، کلام، تفسیر، حدیث، ادبیات، فلسفه و عرفان از شخصیتی جامع برخوردار بود.

سلیمانی از میرسیدعلی همدانی که همزمان با حافظ می زیسته به عنوان شارح اشعار حافظ یاد کرد و گفت:وی حیات معنوی خود را در آسیای مرکزی یا شبه قاره هند سپری کرد ولی توانست همزمان با حیات حافظ رساله مرادات حافظ را بنویسد.

این همایش با مشارکت و همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کمیسیون ملی یونسکو ، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، موسسه فرهنگی اکو، جامعه المصطفی، موزه ملی ملک، سفارت تاجیکستان و موسسه فرهنگی نقش جاوید و با حضور محمدرضا سعیدآبادی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو درمحل موزه ملی ایران برگزار شد.

میرسید علی همدانی درسال ۷۱۴ هجری قمری (اوایل قرن چهاردهم میلادی) درشهر همدان به دنیا آمد و پس از فراگرفتن علوم مختلف، به منظور توسعه آموزش و ریشه کن کردن بیسوادی به مناطق مختلف شبه قاره هند، پاکستان و منطقه قفقاز به همراه ۷۰۰ نفر از شاگردان برجسته اش مهاجرت کرد.

در این مراسم همچنین عبدالمهدی مستکیم مدیر گروه فرهنگی یونسکو و برخی از شخصیت های فرهنگی و بین المللی در این مراسم که در موزه ملی ایران برگزار شد حضور داشتند.

نظر شما