شناسهٔ خبر: 23722 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«فرهنگ: ادبیات و فلسفه» کارگاه جدید علی اصغر مصلح در پژوهشگاه علوم انسانی

سلسله کارگاه‌های آموزشی اعضای هیئت علمی با عنوان «نسبت ادبیات و فلسفه» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی آغاز می‌شود. نخستین کارگاه با عنوان «فرهنگ: ادبیات و فلسفه» با تدریس علی‌اصغر مصلح 22 آبان ماه خواهد بود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی  و مطالعات فرهنگی، کارگاه اول با عنوان «فرهنگ: ادبیات و فلسفه» را آقای دکتر علی اصغر مصلح، عضو هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس پژوهشکده فرهنگ معاصر پژوهشگاه علوم انسانی برگزار می‌کند.

بهترین قلمرویی که با قرار گرفتن در آن می‌توان به بررسی نسبت ادبیات و فلسفه پرداخت، فرهنگ است. اگر ادبیات و فلسفه را اجزاء یا مقومات فرهنگ بدانیم، در آن صورت بهتر می‌توانیم از نسبت این دو سخن گوییم. ادبیاتِ پدید آمده در فرهنگ، گسترده‌ترین آینه‌ای است که سیمای آن فرهنگ را به نمایش می‌گذارد. به همین جهت ادبیات، مؤثرترین عنصر و مهمترین محمِل یک فرهنگ برای بقا و انتقال آن فرهنگ است.

اما فلسفه صریح‌ترین انعکاس فرهنگ در اندیشه‌هاست. فلسفه با مفهومی سازی خصوصیات فرهنگ، صورت عقلانی- مفهومی ذاتیات و اجزاء و عناصر آن فرهنگ است. با این تحلیل شاعران و ادیبان در کنار فیلسوفان، آینه داران فرهنگ‌های خویش‌اند. در این کارگاه با توجه به شأن و نقش ادبیات و فلسفه در هر فرهنگ، نسبت آنها با یکدیگر تحلیل و بررسی می‌شود.

سرفصل مباحث کارگاه: تعاریفی برای «فرهنگ، ادبیات و فلسفه»، «روش بحث درباره فرهنگ و مقومات آن»، «ادبیات و فلسفه به مثابه دو پاره فرهنگ»، «برخی از خصوصیات فرهنگ و پاره های آن: تاریخی بودن، تطور و انباشت، پیوستگی»،...

 این کارگاه پنجشنبه 22 آبان از ساعت 8 تا 12 برپا می‌شود و مهلت ثبت نام تا 15 آبان ماه خواهد بود.

براساس این گزارش، هزینه ثبت نام این کلاس 300.000 ریال است که متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت پژوهشگاه فرم ثبت نام کارگاه‌ها را دریافت و پس از  تکمیل، اسکن مدارک خود را به آدرس ایمیل workshop.ihcs@gmail.com ارسال کنند. لازم به ذکر است ارائه اصل فیش در روز کارگاه الزامی است.

 به تمامی شرکت کنندگان گواهی معتبر شرکت در کارگاه آموزشی دانش افزایی اعضای هیات علمی ارائه خواهد شد.

 رویکرد گروه زبان و ادبیات فارسی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها، یافتن نیازها، مطالع، خلاها و پرداختن به مسائل و چالش‌های فراروی رشته زبان و ادبیات فارسی برای برقراری تعامل میان حوزه مباحث نظری جدید با مبانی فکری ایرانی- اسلامی است. با توجه به این ضرورت، گروه زبان و ادبیات فارسی شورا، پس از برگزاری نشست تخصصی نسبت ادبیات و فلسفه در خرداد ماه امسال در دانشگاه گیلان و با توجه به استقبالی که از این نشست شد، کارگاه‌های نسبت ادبیات و فلسفه را در پنج محور به شرح زیر در سال 93 تعریف کرده است:

 -کارگاه فرهنگ: ادبیات و فلسفه، مدرس: علی اصغر مصلح

-کارگاه استعاره شناسی و فهم، مدرس سید محمد رضا بهشتی

-کارگاه مبانی فلسفی- معرفت شناختی نظریه های ادبی، مدرس: علیرضا نیکویی

-کارگاه درآمدی بر فلسفه ادبیات، مدرس: امید همدانی

-کارگاه تحلیل ادبیات از منظری ویتگنشتاینی، مدرس: علی اکبر احمدی افرمجانی

 استفاده از ظرفیت‌های متون فلسفی برای بومی سازی نظریه پردازی و نقد ادبی از خلال بازخوانی مواریث کهن، یافتن پیوندها و اشتراکات میان متون فلسفی و ادبی، تعمیق ارتباط میان رشته‌ای و مهارت افزایی در جهت ایجاد ارتباط کاربردی میان مفاهیم مشترک ادبیات و فلسفه از ضرورت‌ها و اهداف برگزاری این کارگاه‌ها است.

نظر شما