شناسهٔ خبر: 23718 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پای اسیدپاشی‌ها به جشنواره فیلم پروین اعتصامی هم کشیده شد

آیین اختتامیه هشتمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی در حالی برگزار شد که اعتراض به فاجعه اسیدپاشی در اصفهان از سوی فیلمسازان جوان و برخی از مهمان های حاضر در این مراسم مورد توجه قرار گرفت که در نهایت محسن حاجی بابائیان معاون فرهنگی قوه قضاییه درباره این ماجرا اظهار نظر کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ ، آیین اختتامیه هشتمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی به دبیری مازیار رضاخانی و با حضور حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، علیرضا رضاداد دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر، محسن حاجی بابائیان معاون فرهنگی قوه قضاییه و احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران و با مدیریت فرزاد حسنی جمعه 2 آبان در تالار ایوان شمس برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مازیار رضاخانی دبیر هشتمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی، ضمن خوش آمدگویی به حاضران، گزارشی درباره روند جشنواره ارائه کرد و گفت: با افتخار می گویم که جشنواره فیلم پروین در هشت دوره از برگزاری خود در تکریم جایگاه زن ایرانی پیش قدم بوده است و با نمایش آثاری در این زمینه، حمایت خود از جایگاه زن در ایران را به درستی نشان داده است. در این دوره از جشنواره 1170 فیلم به دبیرخانه رسید که از این تعداد بیش از 80 درصد از این آثار متعلق به زنان ایرانی بوده اند و طبق آمار بیش از دو هزار بانو در سینمای ایران فعالیت می کنند. تلاش ما این است برگزیدگان این جشنواره به بیرون از مرزها نیز معرفی شوند.

دبیر هشتمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی در ادامه خطاب به احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران گفت: از جناب مسجد جامعی که در جمع ما حضور دارند درخواست می کنم یک بار برای همیشه مسئله مالی این جشنواره را حل کنند چون ارزش معنوی این جشنواره هم از جهت عنوانی که دارد و هم از جهت آثاری که ساخته می شود بیش از این است که هرساله دنبال تامین منابع مالی آن باشیم.

مازیار رضاخانی همچنین در پایان صحبت های خود از محمد اصلانی، مجید مجیدی و هادی منبی که از بنیانگذاران این جشنواره بوده اند، تشکر کرد.

در ادامه محسن حاجی بابائیان معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: محور برگزاری این جشنواره بحث زن و خانواده است و من بسیار خوشحالم که جشنواره ای با این محتوا در ایران برگزار می شود و به نوبه خودم  از سوی قوه قضاییه به فعالان در این عرصه ادب و احترام می گذارم.

وی در ادامه افزود: جایگاه زن در اسلام رفیع و ارجمند است تا جائیکه حضرت محمد(ص) می فرماید فاطمه پاره تن من است. تفاوت های قائل شده برای زنان و مردان بنا بر دلایل فیزیکی، استعدادها و قابلیت ها است بنابراین خاستگاه اختلاف مرد و زن براساس مسئولیت هایی است که بر عهده آنها گذاشته شده است. بنابراین فضیلتی بر مردان به خاطر مرد بودن و تنزلی بر زنان به خاظر زن بودنشان جود ندارد. کرامتی که دین اسلام برای زن قائل است در هیچیک از مکاتب پیدا نمی شود.

حاجی بابائیان متذکر شد: از همین جشنواره اعلام می کنم که قوه قضاییه این آمادگی را دارد که براساس واقعیت های موجود در پرونده های قضایی معضلاتی چون طلاق، سن بالای ازدواج و ... منابعی را در اختیار فیلمسازان بگذارد تا به واسطه هنر سینما گوشه ای از این مسائل را بیان کنند.

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی نیز از دیگر سخنران های این مراسم بود. این مدیر سینمایی با ابراز خوشحالی از وجود بیش از دو هزار فیلمساز زن ایرانی گفت: وقتی شنیدم بیش از دو هزار کارگردان زن وجود دارد خوشحال شدم چون این عدد بسیار عجیب و غریب است چراکه در برخی از کشورها حتی آمار فیلمسازان مرد و زن شان تا این اندازه نیست. این آمار نشان دهنده جایگاه رفیع زن در فرهنگ و تمدی ایرانی و البته عرصه فرهنگ و هنر است و من امیدوارم بهترین های این جشنواره فرصت حضور در خارج از کشور را پیدا کنند.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه افزود: با وجود چنین عدد و رقمی که برای بانوان فیلمساز اعلام شد من فکر می کنم ریاست سازمان سینمایی حق خانم ها است. اگر قرار است نشان دهیم که تعریف اسلام در ایران تعریف و قرائت متفاوتی از سایر کشورهای عربی است باید در جهت تقویت جشنواره هایی از این دست قدم برداریم.

پس از پایان صحبت های ایوبی مراسم اهدای جوایز برگزیدگان هشتمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی برگزار شد. یکی از نکات این مراسم گوشزد کردن و ابراز ناراحتی هنرمندان از ماجرای اسید پاشی در اصفهان بود.

بر همین اساس پیمان نعیمی بکی از کارگردان های فیلم «حذف اضطراری» پس از دریافت جایزه خود گفت: در شرایطی قرار داریم که دختران جامعه به خصوص دختران اصفهانی را ترسی عمومی فرا گرفته است. فکر می کنم مهم نیست ریشه این جنایت کجاست بلکه مهم این است که این داستان غم انگیز یک جنایت است و سکوت در برابر این جنایت همدستی است. امیدوارم با عاملان این معضل برخورد شود تا امنیت به جامعه بازگردد.

آزاده بی زارگیتی که برای فیلم «سپیده دمی که بوی لیمو می داد» با موضوع کودکان شیمیایی شده در سردشت جایزه گرفت نیز در واکنش به ماجرای اسیدپاشی در اصفهان گفت: می خواستم این فیلم را به شیمیایی شده های سردشت تقدیم کنم اما ناگزیرم این جایزه را به صورت های سوخته خواهرانم در اصفهان تقدیم کنم. دنیایی بدون جنگ و خشونت همراه با صلح را آرزو می کنم.

نیکی کریمی که با عنوان فیلمساز برگزیده تندیس جشنواره را دریافت کرد نیز با اشاره به جشنواره فیلم پروین اعتصامی گفت: تشکر می کنم از خانم های فیلمساز که با ایمان به کار خود ادامه دادند و امروز شاهد فعالیت بانوانی چون پوران درخشنده و رخشان بنی اعتماد هستیم که متعهدانه فعالیت می کنند.

این کارگردان و بازیگر سینمای ایران افزود: واقعیت این است که نمی توانم از ماجرای اصفهان بگذرم. امروزه جهان به ما نگاه می کند و نمی دانم با وجود حساسیت هایی که وجود دارد و رخ دادن حوادثی از این دست چگونه باید پاسخگوی دنیا باشیم. نمی دانم چه اتفاقی در جامعه می افتد که زنان ما باید اینگونه در معرض آسیب قرار بگیرند.

پس از پایان صحبت های نیکی کریمی و واکنش های متعددی که نسبت به ماجرای اخیر اسید پاشی در اصفهان ابراز شد، محسن حاجی بابائیان معاون فرهنگی قوه قضائیه بار دیگر روی صحنه آمد و درباره روند بررسی این ماجرا نکاتی را متذکر شد.

وی در این زمینه توضیح داد: رئیس قوه قضائیه دستور رسیدگی خارج از نوبت به این ماجرا را داده است و دادستان کل کشور و همچنین دادستان اصفهان به عنوان مدعی العموم در حال بررسی این موضوع هستند. ابعاد مختلف این فاجعه انسانی در دست پیگیری است و قوه قضائیه هم به سرنخ هایی دست یافته است.

وی در پایان افزود: تامین امنیت مردم از اهداف همیشگی است و امید است با به نتیجه رسیدن هرچه سریعتر این موضوع بار دیگر آرامش و امنیت به جامعه برگردد.

آیین اختتامیه هشتیمن جشنواره فیلم پروین اعتصامی با اجرای موسیقی گروه موسیقی«شرنگ» به کارگردانی مهرداد بهزاد اول و گروه اش با اجرای قطعاتی از ترانه های خوانندگانی چون فرهاد مهراد و فریدون فروغی به پایان رسید.

نظر شما