شناسهٔ خبر: 23704 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

در مناظره برنامه «حذف و اضافه» مطرح شد؛

فیاض: اجرایی نشدن مصوبات شورا به دلیل عدم قابلیت اجرایی آن‎هاست/ بنیانیان: فرهنگ را در حد برگزاری شعائر دینی یا تولید کالای هنری می‎دانیم

برخی از اعضا ده مسئولیت سنگین دارند که یک تیم هم نمی تواند آنها را انجام دهد و لذا اغلب اعضا برای استراحت به شورا می آیند.

فرهنگ امروز: عصر روز ۱ آبان  ماه هجدهمین قسمت از برنامه «حذف و اضافه» با حضور دکتر حسن بنیانیان و دکتر ابراهیم فیاض و با موضوع نقد و بررسی عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی به طور زنده روی آنتن شبکه سه سیما رفت. در ابتدای برنامه گزارشی از برنامه پیشین پخش گردید و سپس در آیتم «خبرنامه»، به آخرین تحولات و اخبار حوزه دانشگاه کشور پرداخته شد.

پرسش پیامکی قسمت هفدهم برنامه «حذف و اضافه» اینگونه طرح شد: "آیا عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی را در تحول و ارتقای دانشگاه ها مناسب می دانید؟ ۱) بله ۲) خیر".

 

بنیانیان: شواری عالی انقلاب فرهنگی با محوریت متحول ساختن دانشگاهها آغاز شد

در ابتدای برنامه دکتر حسن بنیانیان، رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شورای عالی انقلاب فرهنگی٬ میهمان برنامه «حذف و اضافه» درباره عملکرد شواری عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: شورا دور ه های تحول مختلفی داشته است. تولدش با نام ستاد انقلاب فرهنگی و با محوریت متحول ساختن دانشگاه ها همراه بوده است و به مرور هر چه پیش رفتیم خلاء وجود یک مکان برای سیاست گذاری فرهنگی در کشور احساس شد. و سال به سال توسط امام و بعد رهبری جایگاه این شوار تقویت و وظایف آن سنگین تر می شود.

 

مردم عموما از مجلس و دولت مطالبات فرهنگی ندارند/ توقعات فرهنگی از نخبگان است

وی افزود: در جریان مردم سالاری٬ مرتبا نیازهای جدیدی در توده های مردم شکل می گیرد. عموم توقعاتی که مردم از مجلس و دولت دارند٬ توقعات اقتصادی و سیاسی است و در حوزه مطالبات فرهنگی نیست. بیشتر این جنس توقعات را از نخبگان دارند و طبیعتا پیگیری آن نیز از نخبگان جامعه است. لذا باید سیاست گذاری های فرهنگی کلان جامعه در یک مکانیزم اسلامی از این افراد استخراج شود. به همین دلیل هر ساله در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با مقام معظم رهبری ایشان توقعات جدیدی در حوزه مسائل فرهنگی را مطرح می کنند. در ده سال اخیر عملکرد شورا بهبود یافته است و اسناد مهمی در حوزه سیاست گذاری فرهنگی تدوین شده است.

 

تدوین اسناد٬ اجرا و نظارت سه وظیفه مهم شورا/ امروز شورا فاقد نظارت علمی و سازمان یافته است

وی مرحله مهمتر از تدوین را اجرای کارآمد اسناد دانست و افزود: اجرای کارآمد این اسناد مرحله دوم است و مرحله سوم و مهمتر از همه٬ نظارت علمی و سازمان یافته است که چون ما این مرحله را نداریم٬ نمی توانیم تشخیص دهیم در کجای کار سیاست گذاری یا اجرا دچار اشکال هستیم. مانند پزشکی که برای تشخیص تب بیمار دستگاهی ندارد و مجبور است تنها با پیش بینی تب او را تشخیص دهد٬ ما نیز در ساختارهای مدیریتی خلاء ابزار نظارتی داریم.

 

فیاض: شورا به وظایف خود عمل نکرده است/ اجرایی نشدن مصوبات شورا به دلیل عدم قابلیت اجرایی آنهاست

در ادامه برنامه دکتر ابراهیم فیاض٬ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و میهمان دیگر برنامه «حذف و اضافه» در خصوص عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: واقعیت این است که شورا وظایفی که برعهده داشته را انجام نداده است. وظیفه سیاست گذاری با رهبری است و شورا باید شاخص های آماری ارائه  میکرد که این کار را انجام نداد. اگر امروز مجلس می گوید ۷۰-۸۰ درصد مصوبات شورا اجرایی نشده است٬ علت است که اساسا این شاخص ها قابلیت اجرایی شدن نداشتند.

 

اهدای سکه به ازای هر فرزند٬ سیاستگذاری شورا برای افزایش جمعیت است

وی ادامه داد:‌ نظیر سند مهندسی فرهنگی که واقعا من وقتی سه بار آن را خواندم٬ پرتش کردم سمت دیگر چون نه سر و نه ته داشت. به طور مثال در مورد سیاست گذاری رهبری پیرامون افزایش جمعیت٬ اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفتند برای فرزند اول یک سکه و برای فرزند دوم دو سکه اهدا شود. این جای تمسخر ندارد؟ بحث ما یک سکه دو سکه است؟ حالا فکر کنید ۱۵-۱۶ جلسه شورا و عمر رئیس سه قوه تنها بر روی این مسئله گذاشته شده است.

 

اغلب اعضاء برای استراحت به شورا میآیند

وی چندین شغله بودن اعضای شورا و غیبت برخی در این جلسات را یکی از عوامل ناپختگس اسناد آن دانست و گفت: حتی برخی از اعضا ده مسئولیت سنگین دارند که یک تیم هم نمی تواند آنها را انجام دهد و لذا اغلب اعضا برای استراحت به شورا می آیند.

 

بنیانیان: عجله در تصمیمگیری دلیل طرح اهدای سکه برای هر فرزند بود

در ادامه دکتر بنیانیان در خصوص سیاست گذاری های شورا پیرامون افزایش جمعیت گفت: آن سند مجموعه ای از مسائل مختلف است و ابعاد فرهنگی٬ سیاسی٬ اقتصادی و اجتماعی مختلفی دارد و نباید تنها یک قسمت را ببینیم و به آن بسنده کنیم. اما چون خطر کاهش جمعیت جدی بود و با یک عجله ای ما قصد داشتیم سریعا به جمع بندی برسیم٬ این طرح اهدای سکه برای هر فرزند را مطرح کردیم.

 

برخی نخبگان فرهنگ را به عنوان ذخیره استراتژیک نظام درک نکردهاند/ فرهنگ را در حد برگزاری شعائر دینی یا تولید کالاهای هنری میدانیم

بنیانیان در ادامه افزود: جنس بحث هایی که در شورا مطرح می شود٬ مستلزم این است که هر عضو غیر از بحثی که آنجا می گذارند٬ ساعت ها در بیرون به گروه متفکری متصل باشد و بحث و تبادل نظر کنند. درست نظیر اقدامی که در مجلس انجام می شود. ساده گرفتن پست ها در کشور ما مشکل فرهنگی است. یعنی به هر کسی هر پستی پیشنهاد شود٬ سریعا می پذیرد. هنوز برخی نخبگان فرهنگ را به عنوان ذخیره استراتژیک و هدف اصلی نظام درک نکرده اند. بلکه به فرهنگ با یک نگاه تقلیل گرایانه و حداقلی در حد برگزاری شعائر دینی یا تولید کالاهای هنری نگاه می کنند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اغلب مدیران مطالعات فرهنگی تجربی ای اند و به فرهنگ با نگاه حداقلی می نگرند و لذا بسیاری از مباحث را سطحی می نگرند. این یک مشکل ریشه ای است که در مجلس و سایر قوا نیز هست که اهمیت تصمیم گیری برای کشور را نمی دانند.

 

بسیاری از مدیران سیاستگذاری را تکرار حرفهای کلی میدانند

بنیانیان در پاسخ به این سوال که عملکرد شورا را در حوزه علوم انسانی چگونه می دانید٬ بیان داشت: این نقد را باید در بیماری علم سیاست گذاری در کشور باید کنید. چرا که بسیاری از مدیران ما سیاست گذاری را تکرار حرف های کلی می دانند. آن جمله کلی راهنماست و ذیلش شما باید بلافاصله نهادها و برنامه های اجرایی را طرح ریزی کنید. این وظیفه شوراهای سیاست گذاری است که اهمیت جایگاه را به ایشان بفهمانند. اینکه ما مسئولیت های مدیریتی مان را ساده می انگاریم٬ یک مشکل فرهنگی است. اینکه ما در انتخابات ها با تعویض هر رئیس جمهور٬ کلیه مدیران را تعویض می کنیم آنقدر بدیهی شده است که اگر چنانچه یک مدیر باقی مانده باشد٬ دیگران به رئیس جمهور می گویند ایشان را نیز عوض کن! درصورتی که اساسا آن نقش یک نقش کارشناسی است نه جایگاه سیاسی. اینکه مقام معظم رهبری در بسیاری از اوقات می فرمایند معضلات جامعه ما با فرهنگ حل می شود به همین خاطر است.

 

 

فیاض: دانش مرتبط با انقلاب فرهنگی ما تولید نشده است

در ادامه برنامه دکتر فیاض درباره علت تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در ایران تحولی ساختاری به نام انقلاب فرهنگی رخ داد که باید بعد از آن انقلاب فرهنگی صورت می گرفت. مردم خودشان انقلاب کردند و باید پس از انقلاب فرهنگی٬ تحول معرفتی رخ می داد و قاعدتا باید دانشی نیز که تولید می شد٬ در همین راستا می بود. مثلا در فرانسه رشته جامعه شناسی و در آمریکا رشته ارتباطات تولید و محور اصلی آن می شود. این پرسش مطرح می شود که یک انقلاب در انتهای قرن بیستم در یک کشور غرب آسیایی یا جهان سومی می خواست چه کند؟

 

بیشتر اعضای شورا را محصلان علوم فنی و پایه تشکیل میدهند نه علوم انسانی!

این استاد دانشگاه افزود: میشل فوکو در مورد انقلاب ایران در لوموند نوشت ایرانی ها راه صد سال آینده را به جهان نشان دادند. چیزی که او فهمید را چرا ما نفهمیدیم؟ شواری عالی انقلاب فرهنگی آمد این کار را به سرانجام برساند اما خیلی از این وظیفه دور است. در دانشگاه ها مسئولیت ها وارونه است. شما می گویید در تمام دنیا علوم انسانی بزرگترین پایه علوم است اما در ایران برعکس است. حتی بیشتر اعضای شواری عالی انقلاب فرهنگی نیز تحصیلاتی در حوزه فنی و علوم پایه دارند٬ نه علوم انسانی.

 

یک استاد دانشگاه با گریه گفت سند مهندسی فرهنگی را اجرا نکنید!

فیاض ادامه داد: من که خود به ۵ زبان زنده دنیا دارم مطالعه می کنم و هیچ مسئولیت اجرایی ندارم٬ این مفاهیم را می خوانم باز هم نمی توانم فهم کامل کنم. چطور آن مهندس و پزشک در شورا می فهمند؟ نتیجه اش می شود همین سند مهندسی فرهنگی که این همه وقت شورا را می گیرد و بعد هر چه می خوانید می بینید به هیچ دردی نمی خورد. این سند را به هر استادی بدهید ببینید چه می گوید! یک استاد دانشگاه در جلسه ریاست جمهوری گریه کرد گفت نکنید! تو را خدا این سند را اجرایی نکنید. او می فهمد این سند غلط است٬ اما آن مهندس عضو شورا چه می فهمد؟

 

سالهاست التماس میکنیم حداقل وزیر علوم را از میان علوم انسانی‌ها انتخاب کنید

وی افزود: در کشور آمریکا که یک کشور پیشرفته است٬ روسای دانشگاه هیچ گاه استاد دانشگاه نیستند. بلکه یک مدیر آموزشی است که به اساتید دیگر خدمت می کند. اما در ایران اینطور نیست. ما سال هاست می گوئیم یکی از وزرا را از میان علوم انسانی انتخاب کنید. حداقل وزارت علوم باید تحصیلات مرتبط با علوم انسانی داشته باشد. چندین و چندباره گفتیم و التماس کردیم. اما حاضر نیستند حداقل در وزارت علوم این کار را کنند. در دوره اصلاحات اسم وزارتخانه٬ وزارت علوم٬ تحقیقات و فناوری گذاشتند. در صورتی که ما دانشکده الهیات٬ ادبیات٬ حقوق٬ علوم اجتماعی و... داریم که هیچ کدام در عنوان این وزارتخانه خود را نشان نمی دهد. وزارت علوم یعنی علم تجربی. کدام یک از موارد فوق تجربی است؟

 

کره جنوبی از اینترنت درآمد دارد ما هزینه میکنیم آن را فیلتر کنیم

این استاد دانشگاه٬ شورای عالی انقلاب فرهنگی را دور از وظیفه نظارتی خود خواند و گفت: عملکرد شورا با سخنان رهبری سنخیتی ندارد. نتیجه آن را در دروس دانشگاهی٬ ترس از ماهواره و اینترنت و... امروز می بینیم. یکی از دانشجویان بنده که اهل کره جنوبی است٬ می گوید ما سالانه ۲۷۰ میلیارد دلار از اینترنت درآمد داریم. اما ما اینجا چقدر خرج می کنیم تا اینترنت را فیلتر کنیم. آیا در درس ارتباطات در دانشگاه دو واحد ماهواره یا اینترنت داریم؟ نداریم. اینها مشکل ساختاری است که بنده مقصر را شورای عالی انقلاب فرهنگی می دانم.

فیاض افزود: اگر ساختار درست بود٬ نباید پایان نامه دزدی داشتیم. باید پایان نامه تولید می کردیم. و بعدها همین پایان نامه ها می شد سند! در آمریکا می گویند هرکس بیکار است٬ مهارت ندارد. چراکه هرکه مهارت داشته باشد٬ اشتغال زایی می کند. دانشگاه های ما باید خود اشتغال زایی کنند نه ما برای دانشگاهیان اشتغال زایی کنیم.

 

بنیانیان: همه مشکلات را نباید از شورا بدانیم

در ادامه دکتر بنیانیان در این خصوص اظهار داشت: دکتر چون یک نگاه آرمانی دارند٬ انتقادات صریحی دارند. اما من تمرکز انتقادات به شورا را نمی پسندم. نه به این دلیل که ذی نفع هستم. از این جهت که این شورا با همین کارکرد در بستر نخبگانی امروز این محصول از آن خارج  می شود. در سند مهندسی فرهنگی شاید ۲-۳ هزار نفر در کمیسیون های مختلف فکرشان را روی هم ریختند و ۱۳ راهبرد کلان نوشتند که یکی از آنها در موضوع جمعیت است. بله مشکل فراوان است اما همه مشکلات موجود محصول یک بی توجهی هایی چندین ساله است که سازوکار اصلاحش باید تدوین شود. بند دوازدهم این سند مهندسی فرهنگی اصلاح پیامدهای فرهنگی اقتصادی سیاسی اجتماعی است. به این معنا که همه مدیران نظام در همه عرصه ها٬ نقش آفرین در تحولات فرهنگی هستید و باید دانش لازم را برای آن کسب کنید.

 

بسیار مسخره است که افراد مسن مسئول میشوند و جوانان مشاور

وی افزود: سوال این است که چرا مرکز مدیریت دولتی کشور تعطیل می شود؟ چون بیماری مدرک گرایی داریم و آنجا نیز به مرکز تولید مدرک تبدیل می شود. به جای آنکه در مدت کوتاهی برای وزیر جدید علم آن حوزه را آموزش دهند تا تجربه ها دوباره تجربه نکند. شما اهمیت این مرکز آموزش مدیریتی را نمی بینید و نتیجه این می شود که در هرم مدیریت سیاسی٬ افراد پیر و خموده را به عنوان مسئول انتخاب می کنند و بعد مشاوران جوان برای آن انتخاب می کنند. ببینید چقدر مسخره است؟ جوانی که راه را نپیموده مشاوره می خواهد بدهد. چون بازی٬ بازی سیاسی است.

 

علوم انسانی انباشته از غرب برای کشور کارآمدی ندارد

رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اختلاف نظر بنده با دکتر این است که همه مشکلات کشور را در شورای عالی انقلاب فرهنگی نبینیم. این شورا نماد جریان نخبگانی کشور است. ما سه چهار سال است رشته سیاست گذاری فرهنگی را باز کرده ایم. اساتید هم برای آن نداریم. آنهایی نیز که هستند این رشته را قبول ندارند و استاد در  حال اثبات این است که فرهنگ مدیریت پذیر نیست و لذا سیاست گذاری هم معنا ندارد! علت این است که یک علوم انسانی غلطی از غرب در کشور انباشته شده است که کارآمدی لازم را برای اداره کشور ندارد. در کشور ما نخبگان به سمت علوم مهندسی سوق داده می شوند. برخی نیز در حاشیه فعالیت خود وارد حوزه فرهنگ می شوند و چون ذهن مهندسی شان یک نظم سیستماتیک دارد٬ موجب می شود مدیر فرهنگی شوند. اما این جای آن خلاء تئوریک شان را پر نمی کند.

 

زیباکلام: بهترین خدمت شورا به دانشگاهها دخالت نکردن است!/ شورا باید پاسخگو باشد

در ادامه برنامه در آیتمی در مصاحبه با دکتر صادق زیباکلام پیرامون عملکرد شواری عالی انقلاب فرهنگی٬ وی بیان داشت: بهترین خدمتی که این شورا می تواند به دانشگاه ها بکند این است که بگذارد خود اساتید در مورد مسائل مختلف تصمیم گیرند و دخالتی نکند. به طور مثال در دانشگاه های غرب چه کسی تصمیم می گیرد؟ خودشان. اما در دانشگاه تهران با ۸۰ سال سابقه فرهنگی همه چیز را شورای عالی انقلاب فرهنگی می گوید. نمی شود نهادی باشد که در همه امورات فرهنگ٬ صداوسیما٬ آموزش و پرورش٬ دانشگاه ها٬ اسلامی کردن دروس و... تصمیم گیرد و در قبال کارهای شان پاسخگو نباشد و مسئولیتی قبول نکند. من این مدل در هیچ کشوری ندیدم که یک نهاد بالادستی درباره پیشرفت علمی کشور برای دانشگاه ها تصمیم گیرد. بلکه خود دانشگاه ها تصمیم می گیرند و وزارتخانه تنها بودجه تصویب می کند. امروز دانشگاه تهران مشابه یک دبستان می ماند و همان تصمیم گیری که آموزش و پرورش برای دبستان دارد٬ شورا برای دانشگاه دارد. من می‌گویم حالا که تصمیم گیر است٬ حداقل پاسخگو باشد.

 

فیاض: اگر دانشگاه درست فعالیت میکرد٬ باید شورا را به چالش میکشید

سپس مجری نظر دکتر فیاض را پیرامون صحبت های دکتر زیباکلام پرسید. فیاض عنوان کرد: دانشگاهی که ایشان می گویند دانشگاه نیست. چون در آن دانشگاه هیچ تزی خصوصا در حوزه علوم انسانی بدون ارتباط با جامعه و سازمان های امنیتی شان اجرا نمی شود. من از آقای زیباکلام می پرسم. به کدام ایرانی اجازه می دهند تا درمورد ایران در دانشگاه های خارج تزی بنویسد؟ اتفاقا شورای عالی انقلاب فرهنگی مقصر است و آقای زیباکلام هم مکمل همین ساختار است. چون زیباکلام یک دانشگاه وحشی را معرفی می کند. این دانشگاه نیست. دانشگاه اتفاقا نظم دارد. الان دانشگاه صنعتی شریف اگر یک دانشگاه بود٬ وضعیت خودروسازی ما این بود؟ اگر دانشگاه بود برای جان مردم که تا چند سال پیش ۲۰ هزار نفر برای یک خودروی پراید کشته می شدند ارزش قائل بود. اگر جنگ می کردیم انقدر کشته می دادیم که برای یک ماشین دادیم؟

این استاد دانشگاه افزود: این دانشگاهی که ایشان می خواهد یک دانشگاه روشنفکری است که مثل یک قهوه خونه در آن حرف می زنند. نه اینکه تئوری راهبردی و کاربردی برای جامعه ارائه کند. اتفاقا آقای زیباکلام کاملا منطبق با همین شورای عالی انقلاب فرهنگی است. در همه زمینه ها حرف می زنند. دانشگاه هایی که بودجه مصرف می کنند برای مملکت چه می کنند؟ اگر دانشگاه درست کار می کرد٬ باید شورا را به چالش می کشید. و جرات نمی کرد شورا چنین سندی تدوین کند؟

 

تعریف فرهنگ در سند مهندسی فرهنگی از یک انگلیسی است

وی با اشاره به تعریف فرهنگ در سند مهندسی فرهنگی بیان داشت: تعریفی که در مورد ساختار فرهنگی نوشتند٬ تعریفی برگرفته از آقای سر تایلور انگلیسی که فرهنگ را از بعد ساختاری نگاه کرده است٬ می باشد. این تعریف را یک مردم شناس در قرن نوزدهم برای مستعمران انگلیسی گفت. حال مبنای این سند از این تعریف است. وقتی تعریف ابتدایی این است٬ انتها به کجا می رسد؟ مثلا درمورد بحث باروری٬ این قضیه به زنان مربوط می شود. باید دید سیستم فکری زنان در جامعه امروزی ما چگونه است. شما تجربه آمریکا را نگاه کنید. آمریکا روی سیستم فکری زنان چه کرد که جمعیت آنان امروز رو به رشد است. غیر از مهاجرت٬ تولد نیز زیاد است. اما ما با دست خودمان در سریال های صداوسیما و ... کاری کردیمه که زن از بارداری بدش می آید.

فیاض خاطرنشان کرد: دو چیز اقتدار ملی می سازد. یکی معرفت شناسی است که اگر درست سیاست گذاری درستی شود و بعد در مرحله توسط رسانه این معرفت سیاست گذاری شده٬ تبدیل به گفتمان عمومی شود. آنگاه اقتدار ملی حاصل می شود.

 

سند مهندسی فرهنگی عصاره جمعآوری دیدگاه نخبگان این مقطع است/ تعریف بومی ایرانی- اسلامی مورد توافق از فرهنگ نداریم

در ادامه دکتر بنیانیان بیان داشت: البته اینگونه نیز نیست. شما هر روز به دبیرخانه شورا بیایید گروه های مختلف نخبگانی دائما در حال بحث هستند. البته بهتر از این نیز می توان عمل کرد. اما هر نوع نقد قابل قبولی بر سند مهندسی فرهنگی کنید٬ این عصاره جمع آوری دیدگاه و نظرات نخبگان این مقطع است. گرچه می توان این حرف را زد که شما با همه نخبگان در تماس نبودید و می توانست ده درصد بهتر باشد. می گویم درست است. اما در حوزه فرهنگ استادند. چرا هنوز یک تعریف بومی ایرانی اسلامی هنوز در کتاب هایتان نیست که همه شما بر روی آن توافق داشته باشند؟

فیاض: شورا از بدنه دانشکده علوم اجتماعی دور است

فیاض بیان داشت: من دو کتاب در حوزه مهندسی فرهنگ عمومی نوشتم و فرهنگ را نرم افزار زندگی تعریف کردیم. اما شورا امروز یک عده خاص است که دور هم جمع شده اند و از بدنه دانشکده علوم اجتماعی دور است.

 

بنیانیان: جامعه نخبگانی همواره به دنبال نقد بالای هرم است

بنیانیان در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند فضایی بر شورا حاکم است که امکان تبادل نظر وجود ندارد٬ بیان داشت: تحولات فرهنگی بسیار پایدار است. ما در کشور یک تفکر قبیله گرایی از قدیم داریم. شما رئیس دانشگاهی هستی و وزیر می شوی٬ می بینی همه دوستان و همکاران قدیمش می شوند همکاران جدیدش در وزارتخانه. این باقی مانده است. این ها مشکلات ریشه ای در فرهنگ و نگرش ما است. من می گویم جامعه نخبگانی ما چرا همواره می خواهند بالای هرم را نقد کنند. چرا شمای استاد و نخبه نمی روید  خدمت استاندار و بگویید نقدهایی در شیوه تصمیم گیری شما داریم و آماده همکاری هم هستیم. اگر مطالبات فضا دانشگاهی ما بومی شود٬ مدایرن به این ارتباط با نخبگان ناچارند. بخشی از مسئله ارتباط از پایین به بالا است که صورت نمی گیرد. من نمی خواهم هر آسیبی در شورای عالی انقلاب فرهنگی را دفاع کنم اما اینکه همه چیز را از هسته مرکزی بدانیم غلط است. من می گویم خود این فرهنگ زمان شاه است. ما چون می خواستیم ریشه شاه را بکنیم٬ هر معضل اجتماعی را گره زدیم به شاه که اگر شاه برود این حل می شود.

فیاض در پاسخ به بنیانیان بیان داشت: تعجب می کنم. امروز همه شاخصه هایی که برای ما در دانشگاه تصویب می شود و باید اجرا کنیم٬ از شورا می آید. در شورا نیز پیشنهاد آنها از دبیرخانه می آید و رئیس جمهور امضا می کند.

 

بنیانیان: استاتید علوم انسانی یکدیگر را قبول ندارند

بنیانیان پاسخ داد: دبیرخانه از خودش نمی آورد. تمام نظرات گردآوری شده استاتید دانشگاه است. معضلی که داریم این است که اساتید علوم انسانی همدیگر را قبول ندارند و اگر کسی بیاید دیگری قهر می کند.

 

فیاض: دایره بسته مشورتی شورا باید باز شود

فیاض بیان داشت: اصلا این چنین نیست. ما قهر نمی کنیم. بحث این است که امروز شاخصه های فرهنگ در حوزه٬ در دانشگاه٬ در آموزش و پرورش و... از این شورا استخراج می شود. اما اینها ارتباطی با ما ندارد. نکته این است که دبیرخانه باید خود را باز کند. حکم اخیر رهبری نیز به همین اشاره دارد. همه باید بتوانند بیایند آنجا. کسی را آنجا بگذارند که بدون دغدغه های اجرایی دیگر فرصت پرداختن به آرای مختلف را داشته باشد.

باید کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاهها پیرامون موضوعات شورا شکل گیرد

در انتهای برنامه بنیانیان بیان داشت: برخی بزرگواران در حلقه دانشگاه تحصیل کرده اند و فعالیت می کنند و از فعالیت اجرایی دور هستند لذا برخی ملاحظات اجرایی را در نظر ندارند٬ برخی نیز به واسطه کار اجرایی کردن از تئوری های علمی دور هستند. طبیعتا این دو دسته کنار هم تنش هایی را اجرا می کند که به تعبیر رهبری یک فضای آزاداندیشی باید در دانشگاه ها در همین رابطه ایجاد شود تا این مباحث آنجا انجام شود و به بلوغی برسد. این بلوغ مدیریتی را باید پیدا کنیم. آن چیزی که خلاء اش احساس می شود این است که کشور یک نهاد رصدکننده در انتهای هر فعالیت نیاز دارد. ما امروز کارکرد تربیتی- فرهنگی دانشگاه و مدرسه را نمی توانیم ارزیابی کنیم. اینکه فرد بعد از تحصیل اعتقاداتش و باورهایش به ارزش ها چگونه می شود. در صورتی که الفبای دنیاست. اما چون مدیریت علمی در حوزه فرهنگ ورود پیدا نکرده است٬ ما دچار یک عقب افتادگی مضمن شده ایم. باید کمی تحمل کنیم تا این دوری ها کمتر شود. ما سه مثلث در این کشور داریم. استاد دانشگاه٬ حوزه علمیه و مسئول اجرایی که هم مزیت است و هم کار را سخت تر می کند.

طبق نظرسنجی برنامه ۷۹ درصد مخاطبان عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی را در تحول و ارتقای دانشگاه ها مناسب ندانستند.

 برنامه تلویزیونی «حذف و اضافه» کاری از گروه دانش و اقتصاد شبکه سه سیما است که به مؤلفه‌های دانشگاه طراز انقلاب اسلامی و  بررسی مسائل و مشکلات دانشجویان و دانشگاه‌ها می‌پردازد. مخاطبان می‌توانید از طریق شماره پیامک ۲۰۰۰۰۳۵۹ یا ایمیل Daneshgah@tv۳.ir با این برنامه تماس حاصل کنند.

نظر شما