شناسهٔ خبر: 23700 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب‌هایی که به بچه‌ها تحمیل می‌شود

یک نویسنده کودکان گفت: بحث تجهیز کتابخانه‌های کلاسی مدرسه‌ها که اخیرا توسط وزیر آموزش و پرورش مطرح شده است، می‌تواند از طریق لیست بهترین‌های نشر که توسط سازمان‌های غیردولتی سال‌هاست سامان داده شده است‌، صورت گیرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ محمود برآبادی با بیان این مطلب تصریح کرد: در حال حاضر لیست‌هایی توسط لاک‌پشت پرنده و شورای کتاب کودک توسط کارشناسان از میان آثار منتشرشده به صورت ماهانه و یا فصلی منتشر می‌شود که می‌تواند منابع خوبی برای گزینش کتاب‌ها جهت ورود به کتابخانه‌های مدارس باشد.

نویسنده «راز باغ متروک» تاکید کرد: در حال حاضر کتابخانه‌های مدرسه‌های ما مملواز کتاب‌های کمک‌آموزشی و کتاب‌هایی است که توسط نهادهای خاصی راهی آموزش و پرورش شده‌اند و جای کتاب‌های مورد علاقه‌ بچه‌ها بسیار تنگ و بعضا نادر است.

این نویسنده افزود: معمولا کتابخانه‌های مدرسه‌های ما کتاب‌های به‌روزی را در اختیار ندارند و اگر بنا است آموزش و پرورش به تجهیز این کتابخانه‌ها بپردازد، باید نسبت به گزینش بهترین‌های تمامی موسسات انتشاراتی اقدام کند.

برآبادی با انتقاد از اینکه این کتاب‌ها با اولویت‌دهی کتاب‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باشند‌، گفت: کتاب‌های کانون نیز خود به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ بخشی از این کتاب‌ها مورد علاقه بچه‌ها هستند و برخی دیگر به دلایلی از جمله پهلو زدن شدید آنها به لحاظ محتوایی با کتاب‌های درسی تفاوتی با این کتاب‌ها ندارند چرا که سیاست‌های خاصی در تالیف آنها لحاظ شده و نوع خاصی از تربیت فرمایشی را به بچه‌ها دیکته می‌کنند.

او همچنین گفت گفت: بچه‌ها نیازمند کتاب‌هایی با مسائل روز هستند؛ کتاب‌هایی که با علایق و سلایق آنها هم‌خوانی داشته باشند. در غیر این صورت تجهیز کتابخانه‌ها بدون رعایت آنچه پیشتر گفته شد به جز انباشت کتاب‌هایی که هیچ رغبتی را در مخاطبان ایجاد نمی‌کند نخواهد بود.

نظر شما