شناسهٔ خبر: 23698 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حداد عادل: ثبت روز «نثر فارسی» را پیگیری می‌کنم

رئیس فرهنگستان و ادب پارسی گفت: پیام مردم سبزوار را مبنی بر ثبت روز نثر فارسی در روز تولد ابوالفضل بیهقی به شورای عالی انقلاب خواهم برد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ غلامعلی حداد عادل در مراسم روز اول آبان تولد ابوالفضل بیهقی در شهرستان سبزوار برگزار شد به علاقه مردم و مسئولان شهرستان سبزوار در خصوص ثبت روز نثر فارسی در روز تولد ابوالفضل بیهقی اشاره کرد و گفت: اگر شورای انقلاب فرهنگی تاکنون تردیدی در تصویب این پیشنهاد داشته است به دلیل نشناختن ابوالفضل بیهقی نبوده است.

حداد عادل با بیان اینکه در سال‌های اخیر شورای عالی انقلاب در تصویب روزهای سال احتیاط بیشتری نسبت به گذشته دارد، افزود: آنقدر روز در سال معین شده که هر روز به نامی نامیده شده است و اهمیت این روزها به علت کثرت از بین رفته است.

وی با بیان اینکه علاقه و شوق مسئولان و مردم دیار سربداران به مفاخر ستودنی است، اظهار کرد: این امر از برکت‌های انقلاب است که شهرهای بزرگ و کوچک این سرزمین به فکر افتاده‌‍اند که با مفاخر بزرگ شان تجدید عهد کنند.

وی با اشاره به علاقه مردم سبزوار در بزرگداشت ابوالفضل بیهقی بیان کرد: اگر می‌خواهیم فرزندانمان پا جای پای بزرگان تاریخ بگذارند اهتمام به بزرگداشت بزرگان موثرترین راهکار است.

حدادعادل با اشاره به اینکه یکی از روستاهای سبزوار توانسته است نویسنده‌ای در مقیاس جهانی مانند استاد بیهقی را به جهان معرفی کند، خاطرنشان کرد: درهمین راستا از مردم این دیار می‌خواهم که از زبان فارسی پاسداری کنند و من نیز به عنوان یک فارسی زبان از این بی‌توجهی نسبت به زبان فارسی رنج می‌برم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابوالفضل بیهقی را یک مورخ بزرگ، ادیب توانا، مرد حکیم، پخته و با تجربه خواند و ادامه داد: بیهقی از 1000 سال پیش اثری را در نثر فارسی به یادگار گذاشته است که اهمیت آن کتاب (تاریخ بیهقی) به نثر کمتر از اهمیت شاهنامه به شعر نیست.

حدادعادل شیرین، استوار و فصیح نوشته شدن تاریخ بیهقی را که الگویی شده است برای نویسندگان امروز، از مهم ترین دلایل نامیدن ابوالفضل بیهقی به عنوان پدر نثر فارسی ایران بیان کرد.

در پایان این مراسم از کتاب شهیدان دوچاهی رونمایی شد.

نظر شما