شناسهٔ خبر: 23678 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نويسندگان کتاب‌های سینمایی از مسابقه کتاب سال سینما استقبال نکردند

براساس آمار اعلام شده از سوی مدیریت خانه سینما، از سال 1385 تا امسال، 457 عنوان کتاب سینمایی در ایران منتشر شده که از این میان تنها 237 عنوان از مسابقه کتاب سال سینمایی استقبال کرده‌اند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ محمد مهدی‌عسگرپور، مدیر خانه سینما در چهارمین جشن دوره کتاب سال سینمای ایران آماری از کتاب‌های سینمایی منتشر شده در هر دوره برگزاری کتاب سال سینمایی و کتاب‌هایی که به این مسابقه فرستاده شده‌اند، ارائه کرد. 

طبق این آمار ۲۲۰ عنوان کتاب‌ سینمایی طی ۸ سال اخیر از حضور در این رقابت استقبال نکرده‌اند. امیر اثباتی، رئیس هیئت داوران دوره چهارم این جشن، طی گفتگو با ایبنا دلیل این امر را کم‌لطفی‌ ناشران و مشغله‌های روزمره آنها دانست. 

اما با در نظر داشتن این مسئله که جایزه کتاب سال سینمای ایران تنها جایزه اختصاصی کتاب‌های سینمایی است و در همین دوره هم با جایزه نقدی قابل توجهی همراه شده بود، کوتاهی ناشران در فرستادن کتاب‌ها، به توضیحاتی که امیر اثباتی ارائه کرد، خلاصه نمی‌شوند. 

با هدف بررسی این موضوع، در اولین قدم مروری بر برگزیدگان و نامزدان چهار دوره برگزاری این جشن داشتیم. در گزارش‌های بعدی دلایل این موضوع در گفتگو با ناشران پیگیری خواهد شد. 

خانه سینما  در سال ۱۳۸۶ برای اولین بار جشن کتاب سال سینمای ایران با هدف جریان‌سازی در تولید و عرضه ادبیات مکتوب سینما و قدرشناسی از پدیدآورندگان این آثار برگزار کرد. بنیان‌گذاران این جشن شادمهر راستین، رضا میرکریمی و مجید شیخ انصاری معرفی شده‌اند.

دی ماه۱۳۸۶، اولین دوره
از ۸۵ عنوان کتاب تولید شده در حوزه سینما، ۵۵ عنوان از ۲۹ ناشر به این مسابقه فرستاده شدند و با داوری جواد طوسی، داریوش نوروزی، شادمهر راستین، امیر اثباتی، علی معلم، محمدرضا اصلانی، منصور براهیم، مصطفی مستور، زاون قوکاسیان، شهرام جعفری ناد، اکبر عالمی، حسین جعفریان، کیومرث پور احمد و ایرج تقی‌پور کتاب‌های زیر در بخش‌ها مختلف برگزیده شدند:

ترجمه: ۱- «لاکان- هیچکاک» - اسلاوی ژیژک - ترجمه مازیار اسلامی – ققنوس
۲- «آنچه همیشه می‌خواستید درباره لاکان بدانید» - اسلاوی ژیژک - مهرداد پارسا – گام نو

تالیف: «راهنمای فیلم» - بهزاد رحیمیان – روزنه کار

لوح تقدیر و دیپلم افتخار در این دوره به محمد گذرآبادی برای کتاب «نما به نما» (فارابی)، مجید شیخ انصاریان برای کتاب «حرکت سینمایی (سمت) و هوشنگ گلمکانی برای کتاب «تنگنا» (روزبه کار) اهدا شد.
همچنین از شهید سیدمرتضی آوینی، جمال امید و  عباس بهارلو (غلام حیدری) قدرداني شد.

اردیبهشت ۱۳۸۸، دومین دوره
از ۱۰۹ کتاب تولید شده ۳۳ عنوان از ۱۸ ناشر شرکت کردند که با داوری نغمه ثمینی، احمد امینی، احمد طالبی‌نژاد، شهاب‌الدین عادل، هیوا مسیح، جمال امید و فرهاد توحیدی کتاب‌های زیر انتخاب شدند: 

ترجمه: «سفرنویسنده» - محمد گذر آبادی – مینوی‌خرد 

تالیف: «انیمیشن مستند، شیوه بیانی تازه» - رخساره قائم مقامی – مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی 

گردآوری: «سی‌سال سینما: گزیده مقالات سینمایی» - احمد ضابطی جهرمی – نشر نی 

جشن این دوره با قدرداني از کتاب «مقدمه‌ای بر روایت‌ در ادبیات سینما» نوشته یاکوب لوته و ترجمه امید نیک‌فرجام (مینوب خرد) و تقدیر از نشر ساقی همراه بود. 

همچنین از زاون قوکاسیان نویسنده و پژوهشگر سینمای ایران تقدیر شد.

آبان ۱۳۹۰، دوره سوم
از ۱۱۷ عنوان کتاب منتشر شده در بین سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰، ۷۸ عنوان از ۳۸ ناشر در مسابقه شرکت کردند.
 


هیئت داوران این دوره متشکل از گلی امامی، جمال امید، شهرام جعفری نژاد، رضا درستکار، امید روحانی، شهاب عادل و رخساره قائم مقامی کتاب‌های زیر را انتخاب کردند:

ترجمه: «پیش درآمدی بر فیلم» - فتاح محمدی – بنیاد سینمایی فارابی
تالیف: «تئوری‌های فیلم‌نامه در سینمای داستانی» - شاهپور شهبازی – چشمه 

گردآوری: «دانش‌نامه سینمایی کارگردانان» - بهزاد رحیمیان – روزنه‌کار 

در این دوره ضمن تشکری ازانتشارات ساقی و هرمس، از نشر چشمه تقدیری ویژه به عمل آمد. 

همچنین در این دوره با انجام نکوداشتی برای پرویز دوایی از محمد گذرآبادی برای ترجمه کتاب‌های سینمایی تقدیر شد.

مهر ۱۳۹۳، چهارمین دوره 
از ۱۴۶ عنوان کتاب سینمایی منتشرشده، ۷۱ کتاب از ۳۸ ناشر در مسابقه شرکت کردند. 

هیئت داوران این دوره متشکل از امیر اثباتی، مهرزاد دانش، بهرام دهقانی، آنتونیا شرکا، حمد شهبا، رامتین شهبازی و مجید شیخ انصاری کتاب‌های زیر ر برگزیدند: 

ترجمه: «تعمق در فیلم» نوشته پیتر لمان و ویلیام لور – حمیدرضا احمدی لاری – نشر ساقی 

تالیف: «روایت شناسی سینما و تلویزیون» - مسعود اوحدی – نشر دانشکده صدا و سیما 

گردآوری: «فیلم و ویدئو درعصر دیجیتال» - فرخ مجیدی – ناشر: مولف
در این دوره از نشر مینوی خرد برای انتشار کتاب «سفرکارگردان – کارگردانی فیلم‌های بلند» نوشته مارک تراویس و از نشر ساقی برای کتاب «تعمق در فیلم» قدرداني شد. 

همچنین این دوره با نکوداشت مسعود مهرابی پژوهشگر و مولف تاریخ سینمای ایران همراه بود.

نظر شما