شناسهٔ خبر: 23645 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تازه‌ترین کتاب مرتضی احمدی به کتابفروشی‌ها رسید

«پیش‌پرده و پیش‌پرده خوانی» نام جدیدترین کتاب مرتضی احمدی است که در آستانه 90 سالگی این هنرمند پيشكسوت از سوی نشر ققنوس در دسترس مخاطبان قرار گرفت. احمدي متولد 10 آبان سال 1303 است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ پیش پرده و پیش پرده خوانی» نام جدیدترین کتاب مرتضی احمدی است که در آستانه 90 سالگی این هنرمند از سوی انتشارات ققنوس در دسترس مخاطبان قرار گرفت. احمدی  10 آبان سال 1303 در تهران به‌دنیا آمد. 

این کتاب شامل متن اشعار معروفترین پیش‌پرده‌های خوانده شده در جامعه هنری تهران است. همچنین متن اشعار تقریبا تمام پیش‌پرده‌هایی که مرتضی احمدی در طول زندگی هنری خود در رادیو، تئاتر یا فیلم‌های موزیکال خوانده نیز در این کتاب درج شده است. 

نُت‌های موسیقی این اشعار نیز با تنظیم بهرنگ بقایی، نوه مرتضی احمدی، در کتاب درج شده است. بخش انتهایی کتاب نیز شامل عکس‌هایی از مرتضی احمدی و برخی از شاعران و آهنگ‌سازان این پیش‌پرده‌ها از جمله زنده‌یادان مجید محسنی، حمید قنبری و جمشید شیبانی است. 

احمدی در فصل شروع کتاب «پیش پرده و پیش پرده خوانی» تاریخچه‌ای درباره چگونگی شکل‌گیری هنر پیش‌پرده خوانی و همچنین ترانه‌های فکاهی در ایران به مخاطبان ارائه داده است. 

با هم بخشی از ترانه «اتوبوس» اثر پرویز خطیبی، را به نقل از صفحه 138 این کتاب، می‌خوانیم:

   «گر می‌خوای تا بشی مثال فانوس/مرگ من سوار شو توی اتوبوس
        می‌ریزن روی هم تا بخواد دلت/گنده و کوچیک و چاق و اسکلت
        می‌گه شاگرد شوفر با اون صداش/بفرس بالا دو تا ازون نازکاش
               عباس آقاجون آتیش کن /دم توپخونه خالیش کن» 

 مرتضی احمدی در حیات هنری خود برای نخستین بار در سال 1322 در تئاتر فرهنگ پیش‌پرده ‌خوانی کرد و در نتیجه آن بازیگر تئاتر شد. او نخستین کسی بود که پیش‌پرده خوانی به سبک «بیات تهران» را باب کرد. 

«پیش پرده و پیش پرده خوانی» اثر مرتضی احمدی و تهیه تنظیم نت‌ها بهرنگ بقایی با شمارگان دو هزار و 200 نسخه، 248 صفحه با بهای 18 هزار تومان از سوی نشر ققنوس منتشر شده است. نام طراح جلد در شناسنامه این کتاب درج نشده است. برای مطالعه فایل pdf نخستین صفحات کتاب «پیش پرده و پیش پرده خوانی» اینجا را کلیک کنید. 

«فرهنگ بر و بچه‌های ترون: كلمه‌های ويژه، واژه‌ها، اصطلاحات و ضرب‌المثل‌های تهرانی»، «من و زندگی: خاطرات مرتضی احمدی»، «کهنه‌های همیشه نو: ترانه‌های تخت حوضی»، «پرسه در احوالات ترون و ترونيا»، «ننه قوزی»، «جوجه و مرغ بينوا: شغال دزد بی‌حيا» و «شیطون بلا» نام شماری از دیگر کتاب‌های منتشر شده مرتضی احمدی است.

مرتضی احمدی در 24 مهر 1390 از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بازدید کرد. گزارش تصویری این بازدید را می‌توانید در این نشانی ملاحظه کنید.

نظر شما