شناسهٔ خبر: 23603 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«مردی برای تمام فصول» به کارگردانی فرمان‌آرا در تالار وحدت اجرا می‌شود

نشست رسانه‌ای نمایش «مردی برای تمام فصول» روز سه شنبه 29 مهرماه با حضور بهمن فرمان‌آرا کارگردان، رضا کیانیان، احمد ساعتچیان، امیررضا دلاوری، هدایت هاشمی و دیگر بازیگران و عوامل نمایش در کافه «نزدیک تئاتر» برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشست رسانه ای نمایش «مردی برای تمام فصول» روز سه شنبه 29 مهرماه در کافه «نزدیک تئاتر» برگزار شد. در این نشست رسانه ای بهمن فرمان آرا کارگردان، رضا کیانیان، سیامک صفری، احمد ساعتچیان، رضا مولایی، محمدرضا مالکی، هدایت هاشمی و امیررضا دلاوری بازیگران، رضا حیدری طراح نور و حمید پورآذری مشاور کارگردان حضور داشتند.

در ابتدای این نشست فرمان آرا درباره چگونگی انتخاب این نمایشنامه برای اجرا گفت: وقتی دوستی مثل کیانیان دارید این اتفاق ها اجتناب ناپذیر است. از حدود 8 - 9 سال قبل بحث اجرای این نمایش از طرف کیانیان مطرح شد که هر بار فرصتش پیش نمی آمد. من علاقه زیادی به این نمایشنامه دارم و در مقطعی از زندگی ام هستم که دوست داشتم این نمایش را اجرا کنم.

وی که در این نمایش به ایفای نقش نیز می پردازد به شوخی در این زمینه گفت: وقتی خود من در 73 سالگی روی صحنه می روم و نقش کاردینال را ایفا می کنم به این دلیل است که هیکلم آنقدر بزرگ شده که فقط این نقش به من می خورد.

فرمان آرا درباه روی صحنه نرفتن این نمایش در سالهای گذشته به دلیل مشکل ممیزی توضیح داد: در هیچ زمانی برای اجرای این اثر اشکال ممیزی مطرح نبوده است. باعث افتخارم است که توانستم این بچه ها را دور هم جمع کنم. وقتی شما برای مدت طولانی کار می کنید دیگر مسئول شایعاتی که برایتان درست می شود، نیستید اما نهایتا هیچگاه ممیزی مشکل ما نبوده است.

کیانیان نیز در این باره عنوان کرد این نمایش هیچ وقت مشکل ممیزی نداشته است اما هر مقطع زمانی شرایط به شکلی پیش رفته که امکان اجرای آن فراهم نشود.

فرمان آرا در پاسخ به این پرسش که 8 سال فعالیت نکرده و در دولت جدید مجددا فعالیت های خودش را آغاز کرده است، عنوان کرد: من به روحانی رای داده ام و الان هم فکر می کنم فضای فرهنگی مملکت آنقدر مناسب هست که همه می توانند کار کنند. در این 8 سال هم زانوی غم بغل نکردم بلکه 2 مستند ساختم، یک کتاب درباره سینما نوشتم و یک نمایشنامه را نیز به نگارش در آورده ام. اما همیشه دوست داشتم حضورم در مطبوعات متصل به کاری باشد که الان این حضور به علت اجرای نمایش «مردی برای تمام فصول» فراهم شده است. در حال حاضر امید در مملکت هست اما باید سعی کنیم تدبیر را هم به آن اضافه کنیم.

فرمان آرا در ادامه در مورد تغییراتی که در نمایشنامه برای اجرای عمومی داده شده است، گفت: متن نمایشنامه همان متن اصلی است اما چون اجرای کامل آن نزدیک به 4 ساعت و نیم طول می کشید ما آن را برای اجرا در 2 ساعت تنظیم کردیم. همچنین تلاش کردیم لباس ها و موسیقی متن منطبق با یک اجرای کلاسیک باشد اما در طراحی صحنه، پس زمینه مدرنی را شاهد خواهیم بود. نهایتا متن توسط امید سهرابی برای صحنه خلاصه تر شده است.

رضا کیانیان در پاسخ به این پرسش که آیا ترسی ندارد از اینکه نقشی را که پل اسکافیلد در نسخه سینمایی «مردی برای تمام فصول» ایفا کرده، برعهده دارد، گفت: من این فیلم را در دوران جوانی دیده ام و همیشه بازیگرانی را که از رویال شکسپیر بیرون آمده بودند، دوست داشتم. پل اسکافیلد نیز از همین نسل است و بازی بسیار خوبی هم در این فیلم البته به شکل کلاسیک ارائه داده اما من قرار است شبیه خودم این نقش را ایفا کنم و اگر هم گریم و لباسم شبیه پل اسکافیلد است تقصیر من نیست چون گریم او هم براساس منابع تاریخی انجام شده است.

وی ادامه داد: ما چون در زمینه سینما و تئاتر در ارتباطات بین المللی قرار نداریم همیشه فکر می کنیم که آن‌وَِِری ها از ما بهتر هستند. اما اگر ما هم در مجامع جهانی بودیم قطعا متوجه می شدیم که بازیگران ما هیچ چیز از دیگران کم ندارند و حتی چیزهایی را هم اضافه دارند. سوالی که خبرنگار محترم از من پرسید پشتش چیزی است به این مفهوم که یعنی هر چیز آن‌َور آب است خوب است. درست است آن‌َور آب خیلی چیزهای خوب دارد اما من هم هیچ ترسی ندارم که این نقش را به شیوه خودم بازی کنم.

فرمان آرا نیز در توضیح صحبت های کیانیان یادآور شد: من در فیلم آخرم با 40 بازیگر تئاتر کار کرده بودم اما کار کردن با افرادی مثل سیامک صفری، احمد ساعتچیان و دیگر بازیگران این نمایش برای من مشخص کرد که این بچه ها بسیار عالی هستند. اما بازتاب فعالیت این بازیگران خارج از اینجا در حد مینیمم است و چون اجراهای تئاتری ما محدود هستند حضور آنها روی صحنه تئاتر مثل یک رایحه خوب می ماند که به سرعت از بین خواهد رفت.

وی ادامه داد: ما اصلا هزینه و انرژی ای را که صرف معرفی سینما در حضورهای بین المللی کرده ایم برای تئاتر انجام ندادیم و در این زمینه حق بچه های تئاتر خورده شده است.

کیانیان در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به حضور اوژن یونسکو در ایران گفت: زمانی که من دانشجو بودم یونسکو به ایران آمد و اجرای نمایش «کرگدن» حمید سمندریان را از نزدیک دید و گفت این اجرا از تمام اجراهایی که تاکنون از این نمایشنامه دیده ام بهتر بوده است اما چه کسی این را می داند؟

وی متذکر شد: من سالیان سال است که دوست داشتم چندین نقش را بازی کنم. یکی از آنها همین نقش سر تامس‌مور در این نمایشنامه و دیگر نقش هایی مثل سالی یری در نمایشنامه «آمادئوس»، «مکبث» و چندتا از نمایشنامه های چخوف هستند. البته دوست دارم اجرای کلاسیک از این آثار داشته باشم چون اجراهای مدرن به بازیگر اجازه کار نمی دهند.

کیانیان با اشاره به اینکه صحنه تئاتر جولانگاه بازیگر است، گفت: تئاتر جایی است که بازیگر در آن سلطان صحنه است. بنابراین تئاتر کار کردن نه تنها من را محدود نمی کند بلکه خیلی هم خوشحالم که در آن حضور دارم. این نمایشنامه در انگلستان قرن 16 یک معنی می دهد، در ایران یک معنی و در فرانسه هم یک معنی دیگر. پس وقتی ما با خوانش خودمان این کار را اجرا می کنیم روایت و بازی خودمان را از متن ارائه می دهیم.

این بازیگر سینما و تئاتر با اشاره به اینکه از 10 سال پیش دغدغه اجرای این نقش را داشته است، گفت: من به بسیاری از کارگردان های سینما پیشنهاد کارگردانی در تئاتر را می دهم چون معتقدم این افراد باید تجربیاتشان را به تئاتر نیز منتقل کنند به فرمان آرا هم پیشنهاد اجرای این نمایش را دادم چون پیش خودم گفتم پس چه کسی قرار است این نمایشنامه ها را روی صحنه ببرد.

در ادامه احمد ساعتچیان با اشاره به تجربه لذت بخش حضور در این گروه نمایشی عنوان کرد: من در این نمایش وزیر دربار هنری هشتم و دوست صمیمی سرتامس مور هستم و بسیار خوشحالم که برای سومین بار با کیانیان همکاری می کنم.

رضا مولایی نیز با ابراز خرسندی از حضور در این اثر نمایشی یادآور شد: خوشبختانه همه چیز درست و اصولی در این نمایش پیش می رود. من بسیار تحلیل ها، نگاه و دقت فرمان آرا را دوست دارم و خوشحالم که او هیچگاه جلوی خلاقیت بازیگر را نمی گیرد. در این نمایش من نقش داماد سرتامس مور را ایفا می کنم که یکی از افرادی است که تلاش می کند نام او در تاریخ باقی بماند.

امیررضا دلاوری نیز درباره تجربه همکاری با فرمان آرا گفت: قبل از همکاری با او هیچگاه فکر نمی کردم کار با فرمان آرا آنقدر لذتبخش باشد چون ابتدا می ترسیدم که با این کارگردان کار کنم اما الان همگی ما آنقدر راحت هستیم که به راحتی می توانیم همه سوالاتمان را از وی پرسیده و فرمان آرا نیز با اشراف کاملی که به متن دارد همه آنها را پاسخ می دهد ما الان گروهی هستیم که مثل تیم رئال مادرید می ماند.

سیامک صفری نیز با اشاره به اینکه در این نمایش دارد با بهترین آدم روزگار کار می کند در مورد نقش اش توضیح داد: من نقش مرد عام را که نه اشراف زاده و نه صاحب منصب است بازی می کنم، او یک مرد عامی است که البته اهمیت زیادی در داستان دارد.

محمدرضا مالکی یکی دیگر از بازیگران نمایش نیز با اشاره به اینکه فارغ التحصیل مدرسه بازیگری آناهیتا اسکویی است، توضیح داد: من در طول 13 سالی که کار تئاتر می کنم برای اولین بار است که در امنیت کامل کار می کنم، آقای اسکویی به ما یاد داده بود که هیچ وقت گدایی نقش نکنیم اما من این کار را آنقدر دوست داشتم که خودم به فرمان آرا زنگ زدم و گفتم دوست دارم در این نمایش حضور داشته باشم.

هدایت هاشمی نیز که در این نمایش نقش ریچارد ریچ را ایفا می کند در این زمینه توضیح داد: من با فیلم «یه بوس کوچولو» فرمان آرا اولین تجربه خودم را در سینما آغاز کردم و بسیار خوشحالم که بعد از 9 سال یکی از اخلاقی ترین نمایشنامه های دنیا را داریم به صحنه می بریم.

در بخش دیگری از این نشست فرمان آرا درباره تجربه ایفای نقش در این نمایش توضیح داد: من مدرسه هنرپیشگی انگلستان رفته ام و زمانی هم که در دانشگاه رشته سینما می خواندم تئاتر را به عنوان گرایش دوم ام برگزیده بودم و در آن زمان هم در چند نمایش از برشت و شکسپیر نقش های کوتاهی ایفا کردم اما چون شخصا آدمی هستم که دوست دارم کنترل همه چیز را در دست داشته باشم زیاد به فکر بازیگری نبودم و در فیلم «بوی کافور عطر یاس» هم مجبور شدم که بازی کنم. اصولا کارگردانی سینما تخصص من است اما خوشحالم که در نمایش خودم نقشی کوتاه را برعهده گرفتم.

در ادامه رضا کیانیان درباره انتقادهایی که به حضور بازیگران سینما در تئاتر می شود گفت: من اصلا تفکیک بازیگر سینما و تئاتر را نمی فهمم. اکثر سینمایی های جهان تئاتری هستند اما افرادی هم وجود دارند که بدون تجربه تئاتر وارد سینما شده اند اما این آدم ها ماندنشان در سینما حتما شانسی نبوده است پس حتما استعداد داشته اند حالا این افراد می خواهند وارد تئاتر شوند که اصلا هم بد نیست. چرا ما نباید بگذاریم که یک کالای تجاری در کنار یک کالای فرهنگی قرار گیرد.

وی افزود: سینما و تئاتر هر دو هنر نمایش هستند و در واقع سینما شعبه دیگر هنر نمایش است. متاسفانه عده ای از دوستان در برابر هر اتفاقی واکنش منفی نشان می دهد اما برای همه در دنیا جا برای فعالیت وجود دارد و کسی جای دیگری را تنگ نمی کند البته اگر مردم ما سرشان به کار خودشان باشد دیگر کاری به کار دیگران ندارد. به حرفهایی که در این زمینه گفته می شود می گویم غیبت.

فرمان آرا نیز در این زمینه عنوان کرد: ارتباط سینما و تئاتر از بدو آغاز سینما و بعد از ورود سینمای ناطق تنگاتنگ بوده است اما در کشور ما همه چیز به هم ریخته می شود چون آدم های بیکار فقط زبانشان کار می کند.

هدایت هاشمی نیز عدم وجود زیرساخت های مناسب در تئاتر را دلیل این حرف و حدیث ها دانست و گفت: اگر ما به تعداد کافی سالن تئاتر و سینما داشته باشیم و چرخه این سالن ها بچرخد دیگر این بحث ها فراگیر نمی شود و این جنگ های زرگری شکل نمی گیرد بنابراین معتقدم معضل اصلی به عدم وجود مکان های فرهنگی باز می گردد.

کیانیان با اشاره به صحبت های هاشمی عنوان کرد: متاسفانه همیشه چشم همه ما به دست دولت بوده است و انتظار داریم که دولت باید برای ما سالن بسازد این در حالی است که نباید همه از دولت انتظار داشته باشند. لازم نیست حتما سالن های بزرگ تئاتر درست کنیم بلکه سالن های کوچکی هم حتی در یک مجتمع آپارتمانی می تواند فعالیت کنند. نکته دیگر اینکه ورود بازیگر تئاتر به سینما به دو دلیل شهرت و پول است اما بازیگر تئاتر تنها به دلیل اعتبار و آبرو به تئاتر می آید این مسئله را هیچگاه نباید فراموش کنیم.

فرمان آرا در پایان این نشست با تایید صحبت های کیانیان یادآور شد: برای اجرای این نمایش نیز ما منتظر بخش دولتی نشدیم چون حالا که اجازه اجرا فراهم شده بود، تصمیم گرفتیم به شکل خصوصی نمایشمان را به صحنه ببریم. با این کار خواستیم نشان دهیم که بخش خصوصی هم می تواند سود دهی داشته باشد. این نکته را هم باید یادآور شوم که بودجه سینما اصلا قابل مقایسه با تئاتر نیست بنابراین بخش خصوصی می تواند در تئاتر فعال و معتبر باشد.

نمایش «مردی برای تمام فصول» با حضور بازیگرانی چون رضا کیانیان، سیامک صفری، احمد ساعتچیان، بهناز جعفری، هدایت هاشمی، سهیلا رضوی و فرزین صابونی از 17 آبانماه در تالار وحدت به صحنه می رود..

برچسب‌ها:

نظر شما