شناسهٔ خبر: 23598 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نخستین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی آغاز بکار کرد

دبیر علمی نخستین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی گفت: ما به اندازه کافی در حوزه ادبیات کودک همگرایی نداریم و در این حوزه نیز به سبب همین مسئله نتوانسته‌ایم از داشته‌هایمان به طور مطلوب استفاده کنیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ نخستین همایش دو سالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی دقایقی پیش با حضور سید هادی خامنه‌ای، نوش‌آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک، محمود برآبادی، سید علی کاشفی خوانساری و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در سالن اجتماعات کتابخانه حسینیه ارشاد برگزار شد.

در این همایش حسین شیخ رضایی دبیر علمی نخستین همایش دو سالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی بیان داشت: در حوزه ادبیات کودک انواع و اقسام طبقه‌بندی‌هایی وجود دارد که می‌تواند مانع از گفت‌وگو شود. این طبقه‌بندی‌ها هم شامل طبقه‌بندی صنفی است و هم در بخش دیگر طبقه‌بندی‌های ایدئولوژی و سیاسی را در بر می‌گیرد که این خود سبب می‌شود که مفاهیم مثل خودی و غیرخودی شکل بگیرد.

وی اضافه کرد: ما به اندازه کافی در حوزه ادبیات کودک همگرایی نداریم و در این حوزه به سبب این مسئله نتوانسته‌ایم از داشته‌های خودمان استفاده کنیم، همچنین این همایش برای این همگرایی به وجود آمده است به گونه‌ای که ایده اصلی ما فراگیری، گسترش و دموکراتیک بودن است.

شیخ رضایی ادامه داد: خوشبختانه از نخستین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی استقبال خوبی به عمل آمده است و حدود 50 مقاله طی 2 روز در این همایش بررسی می‌شوند که 10 مقاله به سخنرانی‌های مهمانان اختصاص یافته است.

به گفته این کارشناس حوزه ادبیات کودک و نوجوان، همایش  دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی بین‌المللی نیست چرا که توان و آمادگی این کار توسط دست‌اندرکاراران وجود نداشته اما تلاش کرده‌اند از مهمانانی که از لحاظ آکادمیک در سطح جهانی مطرح هستند، استفاده شود.

* نجومیان: شورای کتاب و کودک ترجمه نظام‌مند را مورد توجه قرار دهد

در ادامه این مراسم، امیرعلی نجومیان دانشیار ادبیات انگلیسی و نظریه ادبی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به این مطلب که شورای کتاب کودک ترجمه نظام‌مند را مورد توجه قرار دهد، بیان داشت: ما به کمک مجموعه‌ای از ساختارهای دلالیتی ، مفاهیم کودکی و بزرگسالی را می‌سازیم، به آن معنی می‌دهیم و در این راه از نسبت بین این دو بهره می‌جوئیم.

وی اضافه کرد: مفهوم کودکی برخاسته گفتمان‌های و روایت‌های مسلط است به گونه‌ای که کودکی را گفتمان‌های اجتماعی تعریف می‌کنند و در نظامی نشانه‌ای اختراع، ابداع، ساخته و روایت می‌شود.ن

نجومیان ادامه داد: از جهت ساختار روایی و نشانه‌ای، کودکی را در تقابل‌های دوگانه می‌شناسیم آنهم تقابل‌های ساختگی میان معصومیت و تجربه، خام و پخته،  طبیعت و فرهنگ که همواره خود واساز هستند.

وی افزود: از جهت گفتمانی درون گفتمان مدرنیته، بزرگسالی خودی می‌شود که کودکی دیگری آن است. بزرگسالان با استفاده از ساختارهای روایی و گفتمانی، در ظاهر به آرمانی کردن دوران کودکی می‌پردازند ولی در واقع با این دوگانه‌ها در پی ساخت دیگری هستند.

این کارشناس حوزه ادبیات کودک و نوجوان گفت: کودکی باید دیگری بزرگسالی شود تا بزرگسالی تعریفی یکدست و یکپارچه از خود ارائه دهد یعنی بزرگسالی به مثابه فرهنگ، پختگی و تجربه . این دلالت‌ها به بزرگسالان حقی همیشگی می‌دهد که خدای کودکی را به جرم طبیعت، بدویت، خامی و معصومیت سرکوب کنند در نتیجه تمایز و تقابل میان کودکی و بزرگسالی به نظم نمادین و ایدئولوژیک این امکان را می‌دهد که فرایند دیگری سازی را تحکیم بخشد.

نجومیان عنوان کرد: یکی از مهمترین ابزارهای روایی و گفتمانی برای شکل‌گیری مفهوم کودکی ادبیات است و با بررسی چند اثر ادبی می‌توان بیش از پیش به این ساختگی بودن پی برد اما کودکی علیرغم تمام این تحلیل‌های گفتمانی، نشانه‌ای متکثر و خیال باقی می‌ماند که مرتب تعریف و بازتعریف می‌شود.

* افتتاح نمایشگاه عکس«کودک ایرانی در گذر تاریخ»

یکی دیگر از سخنرانان این همایش نوش‌آفرین انصاری است که وی دبیری شورای کتاب کودک را بر عهده دارد و می‌گوید این همایش برای ایجاد همگرایی میان دست‌اندرکاران ادبیات کودک در تمامی سطوح مطرح شده است و شامل بخش‌های مختلفی از جمله نمایشگاه عکس «کودک ایرانی در گذر تاریخ (دوره‌های قاجار و پهلوی)» است.

وی اضافه کرد: از سید محمد دایی بخاطر همه همکاری‌هایی که با شورا داشته‌ است تشکر می‌کنم همچنین پوستر همایش را پژمان رحیمی‌زاده طراحی کرده است که به خوبی نشان دهنده نگاه همایش به معصومی و پاکی کودکان است.

 

نظر شما