شناسهٔ خبر: 23583 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اهدای دست‌نوشته‌های تونی موریسون، برنده نوبل، به کتابخانه دانشگاه پرینستون

دست‌نوشته‌های تونی موریسون، برنده نوبل ادبیات به صورت دائمی وارد قفسه‌های کتابخانه دانشگاه پرینستون – جایی که این نویسنده برجسته مدت 17 سال خدمت کرد – شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «کریستوفر ایزگروبر» رئیس دانشگاه پرینستون ضمن ابراز خوشحالی از این اتفاق گفت: فارغ‌التحصیل همین دانشگاه دوباره به محل تحصیل و کار خود بازگشت!

وی افزود تونی موریسون در میان غول‌های ادبیات امریکا نقش مستحکمی داشته و من خوشحالم که دست‌نوشته‌ها و مقالات خود را به دانشگاه اهدا کرده است و این منبع قوی برای دانشجویان و محققان خواهد بود که در آثار ادبی وی غوطه‌ور شوند و باعث افتخار است که معلم و نویسنده همین دانشگاه ۲۵ سال نتیجه کارهای خود را به ما داده است و سعی خواهیم کرد به حفظ میراث وی کمک کنیم.

گفتنی است موریسون به‌عنوان اولین زن افریقایی-امریکایی در سال ۱۹۹۳ برنده جایزه نوبل ادبیات شد. پیش‌تر نیز در سال ۱۹۷۷ به خاطر «آهنگ سلیمان» جایزه منتقدان کتاب ملی امریکا را به خود اختصاص داد و بعداً در سال ۱۹۸۸ رمان «معشوق» وی برنده جایزه پولیتزر شد. در سال ۲۰۰۰ نیز مدال ملی علوم انسانی و در سال ۲۰۱۲ نیز از دست اوباما مدال آزادی را دریافت کرد.

موریسون در سال ۱۹۸۹ عضو دانشگاه پرینستون در بخش برنامه نوشتن خلاقانه شد و تا سال ۲۰۰۶ که بازنشسته شد، برای این دانشگاه مشغول به خدمت بود.

بیش از ۱۸۰ دست‌نوشته و مقاله از موریسون گرداوری شده بود که اینک در کتابخانه پرینستون برای همیشه نگهداری می‌شود و ۲۰ الی ۲۴ نوامبر نیز در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

نظر شما