شناسهٔ خبر: 23568 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

شماره 79-78 سوره اندیشه

سوره اندیشه 78 مجله سوره‌ اندیشه در دوره‌ جديد خود، به‌دنبال فهم کل‌گرایانه از وضع موجود است؛ فهمی که ساحات مختلف اجتماعی را در یک یکپارچگی نسبت به هم، درک کند و بتواند هر مصداقی را در پناه این نگاه ببیند تا شايد امکان برون‌رفت از این وضع فراهم شود. در اين راستا، اين شماره از مجله سوره، به اين موضوع پرداخته که چرا پیش از این، شرایط به‌گونه‌ای نبود که نزاع بر سر «کارآمدی»، به این نحو، امکان مسئله شدن داشته باشد.

فرهنگ امروز: هفدهمين شماره از مجله سوره انديشه ويژه‌ مهر و آبان ۹۳، حاوي مقالات و گفتگوهايي پيرامون «کار، مسئله‌ي کارآمدي و نسبت اداره و سياست» امروز روي کيوسک‌هاي مطبوعاتي قرار گرفت. در بخش تحليلي اين مجله، آثاري از ابراهيم فياض، نصرالله حکمت، علي مرادخاني، يوسفعلي ميرشکاک، احمد رهدار، قاسم پورحسن، سيدموسي ديباج، محمد صافيان، محمدتقي چاوشي، مهدي معين‌زاده، محمدعلي مرادي، جلال پيکاني، ميثم سفيدخوش، سيدمهدي ناظمي و... آمده است و در بخش ضميمه کتاب اسفار، تازه‌هاي بازار کتاب معرفي شده و با آقاي حسين مفيد، مدير نشر مولي، درباره‌ي حوزه‌ي کاري اين انتشارات و همچنين کتابفروشي مولي گفتگويي صورت گرفته است. بخش شخصيت که پايان بخش مجله است، به معرفي و گفتگو با دکتر شهرام پازوکي پرداخته و کتاب جديد وي با عنوان عرفان و هنر در دوره مدرن را مورد بررسي قرار داده است.

مجله سوره‌ اندیشه در دوره‌ي جديد خود، به‌دنبال فهم کل‌گرایانه از وضع موجود است؛ فهمی که ساحات مختلف اجتماعی را در یک یکپارچگی نسبت به هم، درک کند و بتواند هر مصداقی را در پناه این نگاه ببیند تا شايد امکان برون‌رفت از این وضع فراهم شود. در اين راستا، اين شماره از مجله سوره، به اين موضوع پرداخته که چرا پیش از این، شرایط به‌گونه‌ای نبود که نزاع بر سر «کارآمدی»، به این نحو، امکان مسئله شدن داشته باشد.

نزاع‌هاي مختلف بر سر کارآمدي، در فضایی طرح می‌شوند که به لحاظ تاریخی، سی و چند سال از انقلاب می‌گذرد و آن نتایجی که مورد انتظار بوده، هنوز محصل نیست. انقلاب اسلامی در گریز و گذار خود به سمت و سوی مقصود، طلب و مطالباتی را از سر خویش گذرانده که محصول موقعیت تاریخی خویش است. زمانی که انقلاب در آغاز خویش به سر می‌برد، گفت‌و‌گوی کارآمدی چندان وجهی نداشت و مطالبه‌ي اصلي نبود چراکه کارآمدی بهره‌مندی جامعه‌ای رو به سوی توسعه و پیشرفت است و آن روز، این مقوله چندان مهم نبود. ولی امروز مهم است و ما هر ساعت و دم، آگاه یا ناآگاه، انقلاب و جامعه‌ي خود را به محکمه می‌سپریم و مورد سنجش قرار می‌دهیم که آیا نظام اجتماعي ما کارآمد است یا ...؟

«کارآمدی» گاه وصف سازمانی خاص قرار مي‌گيرد و اداره‌اي را کارآمد یا ناکارآمد مي‌نامند و گاه، این امر به سازمان‌های بزرگ‌تر و نظامات اجتماعي هم تعمیم داده می‌شود تا سخن به آنجا می‌رسد که موضوع بحث کارآمدی، کل جامعه مي‌شود. هنگامی که امروز از امورات جامعه من‌حیث‌کلی صحبت می‌کنیم، نظر به کارآمدی آن داریم و این امر در انظار عمومی به‌صورت رضایت‌مندی و یا نارضایتی جلوه می‌کند. حال اینکه در این بين، سياست بايد مورد خطاب مطالبه‌گران کارآمدي باشد يا اينکه در اين زمانه، مديريت جاي سياست را گرفته است؛ و اينکه آيا بدون سياست، مي‌توان به اداره‌ي مناسب دست يافت، سؤالاتي است که پاسخی کوتاه و روشن ندارد و از موضوعاتی است که می‌تواند مورد پرسش در یک مجله و بلکه بیشتر باشد، خصوصاً آنکه بخواهیم بدانیم در چه زمان و موقعیتی این موضوع و معنا مهم می‌شود.

نسبت اداره و سياست، موضوع نظام اجتماعی است که در سبک زندگی، ظهوري «کار»گونه دارد، و در نظریه اجتماعی، تفکر، هنر و تاریخ، هر کدام امتداد و زاویه‌اي پیدا می‌کند. مجله‌ سوره‌ اندیشه در بخش اصلی و تحلیلی خود در شماره‌ اخیر، کار اصلی خود را پرداختن به این موضوع دانسته است. امید که بتواند پرسش‌های خود را به تأمل مخاطبان و جامعه فکری بگذارد.

ضميمه‌ي فرهنگي هنري اسفار چون هميشه شامل معرفي چندين کتاب تازه انتشار يافته است. بخش نشر نيز در مطلبي تحت عنوان «احياي ميراث عرفاني» به گفت‌وگو با حسين مفيد، مدير نشر مولي پرداخته است. اما در مهمترين و جذابترين بخش اسفار يعني شخصيت، گفت‌وگو با دکتر شهرام پازوکي آمده است. دکتر پازوکي متفکري صوفي مسلک و اهل عرفان طريقتي که در فلسفه و کلام و عرفان و... مطالعه دارد، اما چون مراد و مرشد خود مولانا جلال‌الدين بلخي، خاموشي را برگزيده است و کمتر تمايل به گفت‌وگو و حتي نوشتن دارد، خصوصاً در زمانه‌اي که انديشه‌ي صوفيانه حاشيه‌هايي را فراهم آورده است. کتاب تازه منتشر شده‌ي ايشان «عرفان و هنر در دوره‌ي مدرن» بهانه‌اي براي اين گفت‌وگو شد. در ادامه‌ مطلب هم، به بررسي آثار و تفکر ايشان پرداخته شده است.

 

 

نظر شما