شناسهٔ خبر: 23555 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جشنواره فیلم پروین با حضور زنان فیلمساز ایرانی افتتاح شد

هشتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه پروین اعتصامی با حضور فیلمسازان حاضر در این جشنواره عصر دوشنبه 28 مهرماه در خانه هنرمندان افتتاح شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر ؛ این مراسم با حضور مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان، مازیار رضاخانی دبیر هشتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه پروین اعتصامی و جمعی از بازیگران سینمای ایران چون گوهر خیراندیش، بابک کریمی، نگار جواهریان، ترانه علیدوستی عصر امروز 28 مهر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پیام حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی برای حاضران قرائت شد.

در بخشی از پیام چنین آمده است: جشنواره پروین اعتصامی جشنواره ستاره هاست، جشنواره ای به بلندی زن ایرانی و زنانی که می کوشند ساده و بی ریا اما هنرمندانه هنر خود را جاودان کنند.

پس از پایان قرائت پیام حجت الله ایوبی، مازیار رضاخانی دبیر این دوره از جشنواره فیلم کوتاه پروین اعتصامی گفت: جشنواره فیلم کوتاه پروین اعتصامی هشتمین دوره از آغاز را با رویکرد نقش زن در تحکیم بنیاد خانواده برگزار می کند.

وی افزود: بر خودم واجب می دانم از مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان که در این جشنواره کمک های شایسته ای به برگزاری این رویداد سینمایی کرد تشکر کنم.

در ادامه این مراسم مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان درباره این جشنواره صحبت کرد.

وی در بخشی از صحبت های خود به تبعیض جنسیتی در عرصه هنر اشاره کرد و گفت: با کمال تاسف باید بگویم که دنیای هنر مانند دیگر عرصه ها دچار تبعیض هایی بویژه در نگاه جنسیتی بوده و هست. نگاه جنسیتی که تا سالیان سال زنان را در حوزه هنر از یاد برده بود. تاریخ نویسان تاریخ مردانه ای از هنر می نگاشتند و به همین ترتیب بود که نقش زنان تنها به سوژه هایی منفعل در آثار هنری تقلیل یافته بود.

وی در ادامه افزود: به گمان من یکی از مساله های مهم در حوزه زنان بحث تبعیض است که همواره بر بانوان روا داشته می شود. نگاه ابزاری و سرمایه محور غرب به زنان و همچنین برخی سنت های نادرست در کشورهای شرقی سبب تبعیض های زیادی در طول تاریخ شده است که این تبعیض ها در هنر و بویژه سینما بیشتر دیده می شود.

مدیرعامل خانه هنرمندان در ادامه متذکر شد: حضور بانوان فیلمساز و برپایی جشنواره ارجمندی به نام پروین اعتصامی گواهی روشنی بر به چالش کشیدن نگاه کلیشه ای برآمده از رسانه های مسلط جهانی پیرامون زن ستیزی یا استفاده ابزاری از زنان است.

وی در پایان صحبت های خود گفت: بارها تاکید کردم که توجه به عرصه فرهنگ و هنر تاثیر بسزایی در تصحیح نگاه جهانیان به ایرانیان و فرهنگ پربار آنها دارد. گواه این مدعا همین جشنواره ای است که در سطح ملی و بین المللی برگزار می شود.

پس از پایان صحبت های سرسنگی گوهر خیراندیش  بازیگر سینمای ایران روی صحنه آمد و دیپلم افتخار جشنواره پروین اعتصامی را به ترانه علیدوستی و نگار جواهریان اهدا کرد.

نگار جواهریان پس از دریافت دیپلم افتخار خود گفت: آرزو می کنم جشنواره هایی از این دست به عنوان جریان مستقل سینمایی بیش از این برگزار شود.

در پایان پس از اهدای این جوایز مراسم افتتاح رسمی هشتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه پروین اعتصامی در محوطه باز خانه هنرمندان برگزار شد.

در این مراسم همچنین مراسم آتش بازی و بریدن کیک توسط مازیار رضاخانی و همراهی مهمانان این جشنواره انجام شد.

نظر شما