شناسهٔ خبر: 23541 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نامزدهای ایرانی جایزه آسترید لیندگرن با یک ابهام!

اگر چه تنها نام چهار فعال ادبیات کودک ایرانی برای دریافت جایزه جهانی آسترید لیندگرن 2015 توسط موسسات معتبر داخلی ذکر شده ولی در سایت رسمی این جایزه نام هفت ایرانی دیده می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا، پیش از این علیرضا گلدوزیان - تصویرگر - و احمدرضا احمدی - نویسنده - از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و توران میرهادی ازسوی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و محمدعلی بنی‌اسدی از سوی شورای کتاب کودک به‌عنوان نامزدهای ایرانی دریافت جایزه جهانی آسترید لیندگرن ۲۰۱۵ معرفی شدند.

 

در ایران تنها سه مؤسسه کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و شورای کتاب می‌توانند به منظور دریافت جایزه جهانی آسترید لینگرن نامزدهایی را معرفی کنند. این در حالی است که براساس سایت این جایزه امسال نام افرادی همچون فرشید مثقالی، محمدعلی بنی‌اسدی و مصطفی رحماندوست در کنار «موسسه پژوهشی کودکان دنیا» برای دریافت این جایزه جهانی دیده می‌شود.

 

گویا گزینه احتمالی شورای کتاب کودک هم که به تصویب نهایی نرسیده، هوشنگ مرادی کرمانی است.

 

بر اساس این خبر ۵۰ نامزد از این فهرست ۱۹۷ نفری برای نخستین‌بار برای دریافت این جایزه نامزد شده‌اند و نامزدهای آن شامل نویسنده، تصویرگر، قصه‌گو، افراد یا سازمان های مروج کتابخوانی هستند که از سوی بیش از ۱۰۰ سازمان از ۶۱ کشور در جهان معرفی شده‌اند.

 

 

آسترید لیندگرن، نویسنده به‌نام سوئدی و صاحب کتاب‌هایی چون «پی پی جوراب بلند» و «کارلوس روی پشت بام» است. وی در سال ۲۰۰۲ در سن ۹۴ سالگی دیده از جهان فرو بست. دولت سوئد برای گرامی‌داشت یاد وی مسابقه‌ای جهانی با نام او پایه‌گذاری کرد، که هر ساله در این کشور برگزار می‌شود.هدف از اهدای این جایزه تقویت و بالا بردن کیفیت در ادبیات کودک و نوجوان و ارتقاء حقوق کودکان در جهان است.

 

طی سال‌های گذشته نویسندگان و تصویرگرانی از کشورهای اتریش، آمریکا، برزیل، انگلیس، ژاپن، ونزوئلا، استرالیا، بلژیک ، فلسطین، هلند، آرژانتین و سوئد این جایزه را به خود اختصاص داده‌اند.

نظر شما