شناسهٔ خبر: 23525 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتقاد علی اکبری به ورود مجلسی‌ها به بحث اکران فیلم‌ها

محسن علی‌اکبری با تاکید بر اینکه «بدون وجود قانون، کسی حق برخورد با هنرمند را ندارد»، گفت: در هیچ جای دنیا سابقه ندارد که مجلس به مسئله فیلم‌ها ورود کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ درباره برخی اظهارنظرها از سوی کمیسیون فرهنگی درباره سینما و جلوگیری از اکران چند فیلم بیان کرد: مشکل اساسی این است که متاسفانه در قانون خط قرمز مشخصی برای سینما تعریف نشده است. خط قرمز کلی نظام که عبارت است از التزام به جمهوری اسلامی و اصل ولایت فقیه، برای همه فیلمسازان و هنرمندان شناخته شده و مورد احترام است اما هیچ مصوبه‌ای با جزییات درباره خط قرمزها وجود ندارد.

وی یادآور شد: مجلس شورای اسلامی به جای ورود به قضیه سلب حق پروانه نمایش از وزارت ارشاد از دولت یا جلوگیری از نمایش فیلم‌ها، درخواست مصوبه‌ای کند تا پس از ابلاغ خطوط قرمز فرهنگی از سوی دولت این مصوبه قانون شود.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «استرداد» با یادآوری اینکه در هیچ جای دنیا مجلس به جزییات خطوط قرمز وارد نمی‌شود، اظهار کرد: مجلس هم اگر انتقادی در زمینه فرهنگ دارد به جای نامه‌نگاری به ارشاد، نظرش را به هیات دولت انتقال دهد و از راهکارهای این هیات استفاده کند.Rouhollah Vahdati-1-6.jpg

علی‌اکبری با انتقاد از ورود مجلس به نمایش فیلم‌ها گفت: در هیچ جای دنیا سابقه ندارد که مجلس به مسئله فیلم‌ها ورود کند. باید برای هنرمندان خطوط قرمز تعریف و بصورت مکتوب ابلاغ شود در غیر اینصورت هیچ انتقادی به هیچ هنرمندی در هیچ زمینه‌ای وارد نیست.

تهیه‌کننده فیلم «کتاب قانون» با یادآوری مشکلات پیش آمده برای این اثر سینمایی قبل از اکران آن اظهار کرد: برخورد با فیلم‌ها و سایر آثار هنری سلیقه‌ای است. در دولت نهم فیلم «کتاب قانون» را که تهیه کردم توقیف کردند اما این اثر در دولت دهم با تشویق‌های زیاد اکران شد! این نشان از ضعف قانون دارد و اگر بخواهیم بر اساس سلیقه افراد فیلم‌ها را بررسی کنیم به افق مورد نظر مقام معظم رهبری در زمینه هنر نمی‌رسیم.

علی‌اکبری سپس بار دیگر تاکید کرد: قطعا مواردی که خط قرمز محسوب می‌شود باید مصوب شده و به دستگاه مربوطه ابلاغ شود تا آن را به هنرمندان اعلام کنند اما به عنوان یک هنرمند معتقدم نباید برخورد قهرآمیز در زمینه اکران آثار سینمایی داشته باشیم. هنرمندان در دنیا حرفی برای گفتن دارند و در شأن مجلس شورای اسلامی نیست که درباره فیلمی نظر بدهد.

این تهیه کننده سینما سپس خطاب به منتقدان اکران آثار سینمایی مجوزدار گفت: منتقدان می‌توانند قانونمند صحبت کرده و تلاش کنند دغدغه رهبری را در زمینه فرهنگ بهتر درک کنند چون می‌بینم به جای حرف درباره سینما و آینده این هنر، بیشتر انرژی‌ها صرف مسائل حاشیه‌ای می‌شود.

محسن علی‌اکبری در پایان این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: ما هنرمندان همه معتقد به نظام هستیم و اگر قوانین مصوب در زمینه خط قرمز وجود داشته باشد، آن را رعایت می‌کنیم و بدون قانون کسی حق برخورد با هنرمند را ندارد.

نظر شما