شناسهٔ خبر: 23512 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کارگاه «روایت‌شناسی عکس» برگزار می‌شود

کارگاه نیم‌روزه «روایت‌شناسی عکس» توسط حسین پاینده در موسسه پژوهشی بهاران برگزار خواهد شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حسین پاینده نویسنده و منتقد ادبی که در کتاب‌ها و نقدهایش بر آثار ادبی همواره رویکردی میان‌رشته‌ای اتخاذ می‌کند، به زودی کارگاه نیم‌روزه‌ «روایت‌شناسی عکس» را برگزار خواهد کرد که این کارگاه پلی بین نقد ادبیات داستانی و تحلیل عکس است.

پاینده در این باره گفت: عکس حکم نوعی «روایت خاموش» را دارد و با نظریه‌های روایت‌شناسی در نقد ادبی می‌توان عکس را تحلیل کرد و به روایت ناگفته‌ آن پی برد. روایت‌شناسی حوزه‌ای از نظریه و نقد است که چیستی و ساختار روایت را تبیین می‌کند. با ظهور رمان در قرن هجدهم و متعاقباً شکل‌گیری ژانر داستان کوتاه در قرن نوزدهم، نظریه‌های روایت‌شناسانه هم مطرح شدند، اما پیدایش ساختارگرایی در دهه‌ 1960 نقطه‌ عطفی در شکوفایی نظریه‌های نوین روایت‌شناسی بود.

وی در ادامه گفت: استراوس، تودوروف، بارت، گریما، ژنت و اخیراً استانتزل و فلادرنیک برخی از شاخص‌ترین نظریه‌پردازان این حوزه‌اند.

هدف پاینده از برگزاری کارگاه «روایت‌شناسی عکس»، معرفی رویکردی میان‌رشته‌ای برای استفاده از برخی از مفاهیم نظریه‌های روایت‌شناسی در تحلیل عکس است. پاینده در جلسه‌ اول این کارگاه که در 2 جلسه‌ متوالی تشکیل می‌شود، برخی از مفاهیم پایه‌ای در نظریه‌های روایت‌شناسی را مطرح کرده و در جلسه‌ دوم، یک عکس را از منظر مفاهیم روایت‌شناختی معرفی‌شده در جلسه‌ اول به تفصیل، تحلیل خواهد کرد.

این کارگاه روز یکشنبه 11 آبان، از ساعت 16 تا 20 در مؤسسه‌ پژوهشی بهاران (وابسته به دانشگاه علم و فرهنگ) واقع در خیابان ولی‌عصر، بالاتر از زرتشت، روبه‌روی پمپ بنزین، کوچه‌ نوربخش، پلاک 21 برگزار می‌شود.

نظر شما