شناسهٔ خبر: 23510 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رئیس انجمن سینماداران : فیلم‌های پرفروش بسیاری از سالن‌های سینما را نجات داد

رئیس انجمن سینماداران از اعلام درخواست به شورای شهر و سازمان سینمایی برای ایجاد امکان فروش سینماهایی که سال‌هاست تعطیل شده‌اند به عنوان ملک تجاری و همچنین حذف قانون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و عوارض از سینماداران خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمد قاصداشرفی رئیس انجمن سینماداران با بیان این مطلب که سینماداران همچنان باید عوارض شهرداری و مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنند، گفت: این مساله برای سینماداران بسیار سخت است، البته پیگیری هایی در این زمینه انجام شده و طبق آخرین صحبت هایی که با حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی داشتیم، قرار شد کمیته ای تشکیل شود تا به وضعیت موجود رسیدگی شود.

وی ادامه داد: سینماداران آنقدر درآمد ندارند که توانایی پرداخت عوارض و مالیات بر ارزش افزوده را داشته باشند. اگر این قانون برداشته شود آنها می توانند این هزینه ای که به شهرداری و سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت می کنند، صرف بازسازی و بروز کردن سالن های سینمای خود کنند. در واقع با این کار همان هدفی که دولت برای کمک به بخش فرهنگ و هنر دنبال می کند، اجرایی می‌شود.

اگر فیلم های پرفروش نبود بسیاری از سالن ها امسال تعطیل می شدند

رئیس انجمن سینماداران بیان کرد: در حال حاضر سینماداران موظف به پرداخت 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده و 5 درصد عوارض و بخشی از فروش بلیت که شامل 1 درصد است به شهرداری هستند.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه از ابتدای سال جاری با اکران فیلم‌های پرفروش در سینمای ایران بسیاری از سالن های سینما از معرض خطر تعطیلی نجات پیدا کردند، توضیح داد: اگر این فیلم ها با فروش خوبی در گیشه روبرو نمی شد، امسال بسیاری از سالن های سینما در کشور تعطیل می شد. علاوه بر آن با تبدیل سالن های سینما به سیستم دیجیتال وضعیت اکران در شهرستان ها بسیار خوب شده به گونه ای که فروش فیلم ها در شهرستان ها بیشتر از تهران شده است.

قاصداشرفی گفت: اکران فیلم هایی مانند «شهرموش ها 2»، «آتش بس 2»، «معراجی ها» و «طبقه حساس» کمک کردند تا بسیاری از سالن های سینما دچار آینده تاریک تعطیلی نشوند. البته هرچند فروش این فیلم ها باعث شد تا بسیاری از سینماهای کشور جان تازه ای بگیرند، اما مساله اینجاست که باید شرایطی فراهم شود تا این وضعیت همیشه وجود داشته باشد. باید فیلم هایی تولید شود تا مردم را به سینما جذب کند.

وی ادامه داد: بعد از آخرین جلسه ای که با رئیس سازمان سینمایی و معاونان او داشتیم بسیاری از مسائل و معضلات خود را بیان کردیم و درخواست رسیدگی به آن را داشتیم. سینماهای کشور تا قبل از سال 68 ملک تجاری بودند و همین مساله سبب شده بود که ملک سالن های سینما ارزش اقتصادی داشته باشد، اما بعد ازاینکه تصمیم گرفتند تا ملک سالن های سینما تبدیل به مراکز فرهنگی شود، ارزش اقتصادی آنها به شدت کاهش یافت.

شهرداری هزینه گزافی برای تغییر کاربری ملک های فرهنگی می گیرد

رئیس انجمن سینماداران گفت: در چنین شرایطی اگر سالنی به دلیل مشکلاتی از جمله نبود فروش مناسب فیلم ها، مجبور به تعطیلی شود و بخواهد تغییر کاربری دهد، شهرداری تهران هزینه بسیار بالایی را برای تغییر کاربری از صاحب ملک می خواهد به همین دلیل بسیاری از سالن های سینما که طی سال های گذشته تعطیل شده اند، به همان شکل قبلی خود رها شده و کم کم در حال تخریب است. این دور از انصاف است که سینماداری که سال های زیادی از عمر خود را صرف سینما کرده است، بعد از تعطیل شدن سالن سینمای خود به دلیل اینکه ملک فرهنگی است، نتواند آن را به قیمت خوب به فروش رساند.

وی بیان کرد: علاوه بر آن از سازمان سینمایی خواسته ایم تا با رایزنی با شورای شهر تهران، شرایطی را فراهم کند تا سالن های سینما مالکیت تجاری داشته باشند. با توجه به اینکه متراژ زیادی از سینماها بدون استفاده مانده و کاربری نمایشی ندارد، درخواست کرده ایم تا شورای شهر مصوبه ای را تایید کند تا 50 درصد از ظرفیت سالن های سینما اجازه استفاده تجاری داشته باشند تا از این طریق بتوانند بخشی از درآمد خود را افزایش دهند.

قاصد اشرفی در پایان تاکید کرد: تمام تلاش خود را می کنیم تا از بین سینماهای تعطیل شده سالن‌هایی که شرایط مناسبی را چه از جهت موقعیت جغرافیایی در تهران و یا وضعیت مناسب تری از نظر ساختمان دارند، بازسازی و تجهیز شوند تا دوباره به چرخه اکران بازگردند و سالن هایی که دیگر نمی توانند در چرخه اکران فعالیت داشته باشند به عنوان ملک تجاری به فروش رسند.

نظر شما