شناسهٔ خبر: 23482 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ایوبی: از همه دولتمردان می‌خواهم با سینما آشتی كنند

مراسم اختتامیه سی و یكمین جشنواره بین المللی فیلم كوتاه تهران با معرفی برگزیدگان این دوره برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ستاد خبری سی و یكمین جشنواره بین‌المللی فیلم كوتاه تهران، آیین اختتامیه جشنواره فیلم كوتاه تهران با حضور حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، محمد احسانی معاون نظارت و ارزشیابی، محمد طباطبایی‌نژاد مدیر عامل مركز گسترش سینمای مستند و تجربی و جمعی از میهمانان خارجی و هیات داوران به میزبانی حبیب ایل بیگی دبیرجشنواره فیلم كوتاه تهران در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حبیب ایل‌بیگی دبیر سی و یكمین جشنواره بین‌المللی فیلم كوتاه تهران ضمن خوشامدگویی به میهمانان حاضر در مراسم اختتامیه این جشنواره گفت: خدا را شاكرم كه توفیق خدمتگزاری سی و یكمین جشنواره فیلم كوتاه را نصیبم كرد. همچنین از برادر عزیزم دكتر ایوبی رئیس سازمان سینمایی به خاطر اعتمادی كه به اینجانب كرده‌اند و مسئولیت دبیری این دوره از جشنواره را به بنده سپردند، كمال تشكر را دارم.

ایل بیگی با اشاره به ماهیت این دوره از جشنواره فیلم كوتاه گفت: در این دوره از جشنواره شاهد نمایش آثاری بوده‌ایم كه بذر آنها در جشنواره‌های منطقه‌ای و استانی و نیز در دوره‌های آموزشی انجمن گذاشته شده بود. كیفیت آثار و محتوای فیلم‌ها چیزی نیست كه یك شبه بتوان آن را در فیلم‌ها تزریق كرد.

وی افزود: اگر انتظار داریم جشنواره بعدی به لحاظ كیفیت آثار رشد قابل توجهی نسبت به تولیدات امسال داشته باشند بایستی شرایط تولید فیلم كوتاه را در كشور بهبود بخشیم. ما معتقدیم از كشت ناكرده، نمی‌توان انتظار درو داشت.

دبیر جشنواره فیلم كوتاه تهران در ادامه با اشاره به این مطلب كه این جشنواره كارنامه‌ای 2 ساله برای این عرصه است گفت: این دوره از جشنواره فیلم كوتاه تهران را می‌توان عرصه‌ای برای بررسی كارنامه 2 ساله فیلم كوتاه تهران دانست.

ایل بیگی در ادامه تصریح كرد: در این دوره از جشنواره آثاری به نمایش درآمد كه چهره مقاومت در منطقه و ارزش‌های دفاع مقدس را به زیباترین شكل ممكن به نمایش كشید و از طرفی آثاری كه مستندسازان جوان از جغرافیای طبیعی و تنوع فرهنگی كشور به تصویر كشیدند ظرفیت فرهنگی كشور را برای مخاطب غیرایرانی به خوبی نشان می‌دهند.

دبیر سی و یكمین جشنواره فیلم كوتاه در پایان صحبت‌های خود گفت: علیرغم مشكلات اجرایی، پروژه نگران‌سازی و بی‌اعتماد كردن مسئولان نسبت به فیلم‌سازان جوان كشور كه توسط برخی از افراد مغرض بنا بود اجرا شود، نتوانست گردی بر دامن این جشنواره بیفشاند و به حمد ا... قاطبه شركت‌كنندگان در جشنواره رضایت نسبی از برگزاری مناسب از جشنواره را ابراز داشتند.

در ادامه این مراسم هیئت داوران بخش بین‌الملل سی و یكمین جشنواره بین المللی فیلم كوتاه تهران بیانیه هیئت داوران را قرائت كردند و پس از آن فرشته طائرپور به عنوان تهیه‌كننده سینمای ایران كه در هیئت داوری بخش بین‌الملل نیز حضور داشت صحبت‌هایی را ارائه كرد.

طائرپوردر بخشی از صحبت‌های خود گفت: نمایش و تماشای فیلم‌های كوتاه این نكته را به یاد می‌آورد كه هیچ محفلی جز جشنواره‌هایی از این دست برای دیدن این فیلم ها وجود ندارد.

این تهیه‌كننده سینما خطاب به رئیس سازمان سینمایی گفت: من تشكر می‌كنم كه گروه هنر و تجربه تشكیل شد كه این اتفاق مهمی است اما جا دارد برای این همه پتانسیل موجود در فیلم كوتاه محفلی فراهم شود.

وی افزود: ای كاش بعضی از دوستان فیلم كوتاه را می‌دیدند تا بدانند هر نوع مسئله‌ای سیاه‌نمایی نیست بلكه حساسیت اجتماعی است.

پس از پایان صحبت‌های طائرپور مراسم تجلیل از فرهاد مهرانفر و شهرام مكری برگزار شد و در ادامه حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی سخن گفت.

رئیس سازمان سینمایی گفت: فیلمسازان فعال در عرصه فیلم كوتاه آینده سینمای ایران هستند من هر بار كه به انجمن سینمای جوان می‌آیم شهرام مكری و مكری‌های فراوان را می‌بینم كه چشم و چراغ سینمای ایران هستند.

ایوبی گفت: یكی از مشكلات انجمن سینمای جوان دیده نشدن آثار فیلمسازان فیلم كوتاه است. بنده هم از همان روز اول بر این نكته تاكید داشته‌ام اما چه كنیم كه تعداد اندكی از سالن‌ها را می‌توانیم به هنر و تجربه اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: خوشحالم هنر و تجربه شروع خوبی داشت و امیدوارم با حمایت همه مدیران این گروه سینمایی به خوبی فعالیت كند.

ایوبی در ادامه افزود: دیده شدن سینمای كوتاه تنها به عهده سازمان سینمایی نیست بلكه ما همچنان دستمان به سوی صدا و سیما دراز است تا در این عرصه فعالیت‌های جدی انجام دهد.

رئیس سازمان سینمایی متذكر شد: امروز زبان تصویر بهترین زبان برای نشان دادن فرهنگ و هنر و شعر و ادب فارسی است. من مطمئنم زبان تصویر می‌تواند سرزمین ایران به خوبی به دنیا معرفی كند.

ایوبی در پایان ادامه داد: امروز از همه مسئولان، دولتمردان و مجلس می‌خواهم با سینما آشتی كنند و این هنر صنعت را حمایت كنند. همه ما باید به كمك سازمان سینمایی بیاییم تا بهترین بهره را از خلاقیت جوان ببریم.

برگزیدگان سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران

در ادامه این مراسم برگزیدگان جشنواره معرفی شدند. بر این اساس هیات داوران مسابقه ملی در سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، بهترین آثار در بخش های "پرتو ایمان"، "چشم‌انداز سرزمین زیبای من"، "چراغ راه" و "دست آوردها" را در سه حوزه فیلم کوتاه داستانی، مستند و پویانمایی معرفی کردند.

بر همین اساس آرای هیات داوران سی و یکمین جشنواره فیلم بین المللی فیلم کوتاه تهران به شرح زیراست:

بهترین فیلم با موضوع پرتو ایمان:
تندیس جشنواره به فیلم داستانی "نجس" از تبریز به کارگردانی بهرام و بهمن ارک اهدا شد.

بهترین فیلم با موضوع چشم انداز سرزمین زیبای ما:
تندیس جشنواره به فیلم مستند "اوزال" ساخته مسعود میرزایی از بندرعباس تعلق گرفت.
 

بهترین فیلم با موضوع چراغ راه:
تندیس جشنواره به فیلم مستند "لیر" (خانه سنگی) ساخته محمدرضا حافظی از خرم آباد اهدا شد.
 

بهترین فیلم با موضوع دست آوردها:
تندیس جشنواره به فیلم پویانمایی "تمام زمستان‌هایی که ندیده‌ام" ساخته امید خوش نظر از تهران تعلق گرفت.

هیات داوران مسابقه ملی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران جوایز مسابقه سینمای ایران در بخش های بهترین صدای فیلم (صدابرداری و یا صداگذاری)، بهترین تدوین، بهترین تصویربرداری، بهترین جان بخشی در آثار پویانمایی، بهترین فیلمنامه، بهترین تحقیق و پژوهش، بهترین فیلم تجربی، بهترین فیلم پویانمایی، بهترین فیلم مستند، بهترین فیلم داستانی و بهترین فیلم در بخش سینمای ایران را بدین شرح معرفی کردند.
 

بهترین صدا:
تندیس جشنواره به بهروز عابدینی و علی ابوالصدق برای فیلم داستانی "حذف اضطراری" اهدا شد.
 

بهترین تدوین:
تندیس جشنواره به محمد نجاریان برای فیلم "حذف اضطراری" تعلق گرفت.
 

بهترین تصویربرداری:
دیپلم افتخار به مهدی نورمحمدی و محمود منصوری برای فیلم "حیات در رگ‌های سرد" تعلق گرفت. همچنین تندیس جشنواره به سینا کرمانی‌زاده برای فیلم "حذف اضطراری" تعلق گرفت.
 

بهترین جانبخشی در آثار پویانمایی:
تندیس جشنواره به امین ونکی، بهزاد رجبی پور، سعید مرادی، حامد بهروزی و مشهود ولیان برای فیلم "تمام زمستان‌هایی که ندیده‌ایم" اهدا شد.
 

بهترین تحقیق و پژوهش فیلم مستند:
تندیس جشنواره به عبدالحمید ارجمند برای فیلم "سعدی کارنو" اهدا شد.
 

بهترین فیلمنامه
دیپلم افتخار به رضا فهیمی برای فیلم "کودکان ابری" تعلق گرفت. تندیس جشنواره نیز به محبوبه محمدزکی برای فیلم "جوجه ماشینی" اهدا شد.
 

بهترین کارگردانی فیلم تجربه گرا:
دیپلم افتخار به مهدی آقاجانی برای فیلم "شکستنی است" تعلق گرفت.
 

بهترین کارگردانی فیلم پویانمایی:
تندیس جشنواره به محبوبه محمدزکی برای فیلم "جوجه ماشینی" تعلق گرفت.
 

بهترین کارگردانی فیلم مستند:
تندیس جشنواره به فتح الله امیری برای فیلم "حیات در رگ‌های سرد" اهدا شد.
 

بهترین کارگردانی فیلم داستانی:
دیپلم افتخار به پیمان نعیمی و فهیمه آقاحسنی برای فیلم "حذف اضطراری" اهدا شد. تندیس جشنواره نیز به رضا فهیمی برای فیلم "کودکان ابری" تعلق گرفت.
 

جایزه هیات داوران در بخش فیلم داستانی :
لوح افتخار به محمد نجاریان برای فیلم "فردا صبح" اهدا شد. همچنین لوح افتخار به محمد حسینی بازیگر فیلم "معادله" تعلق گرفت.
 

بهترین فیلم در بخش سینمای ایران:
از میان 4 کاندید دریافت جایزه در این بخش؛ محبوبه محمد زکی برای فیلم "جوجه ماشینی"، پیمان نعیمی و فهیمه آقاحسنی برای فیلم "حذف اضطراری"، فتح الله امیری برای فیلم "حیات در رگ‌های سرد"، رضا فهیمی برای فیلم "کودکان ابری"؛ تندیس جشنواره و مبلغ به رضا فهیمی برای فیلم داستانی"کودکان ابری" اهدا شد.

نظر شما