شناسهٔ خبر: 23481 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نگاه مثبت هالیوود ریپورتر به نماینده ایران در اسکار

هالیوود ریپورتر در روزهای گذشته ضمن درج نقد مفصلی درباره فیلم ˝امروز˝ رضا میر کریمی به تحسین نماینده ایران در اسکار پرداخت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنر آنلاین؛ دبورا یانگ با معرفی فیلم " امروز" و مروری برکارنامه میرکریمی، تلاش این فیلمساز را برای نمایش مهر و عطوفت بی‌پیرایه یک راننده تاکسی به یک زن بی‌پناه جوان را ستود.

یانگ در ادامه ضمن یادکردن از آخرین نماینده سرشناس ایران در اسکار، با مقایسه ساده‌ای بین فرهادی و میرکریمی، روی تفاوت‌های شیوه فیلمسازی این دو هنرمند انگشت گذاشته است. از دید او میرکریمی با رئالیسمی گزیده‌گو و ظریف به روایت داستان خود دست می‌‌زند و از این رهگذر است که طرح روشن قصه او که حتی ممکن است خیلی ساده به‌چشم برسد، رازهای درونش را نه به‌تمامی که به‌مرور جلو رفتن ماجراها آفتابی می‌کند.

در این موضع دبورا یانگ مجبور شده تا میزان اهمیت موقعیت مادر پابه‌ماه قصه‌ی میرکریمی را با برشمردن تفاوت‌های فرهنگی خاص ایران و غرب توضیح دهد؛ چیزی که شاید در نظر مخاطب غربی چندان غریب نباشد و به همین دلیل ممکن است ارزش حرکت راننده تاکسی فیلم را آنقدرها به‌چشم آنها نیاورد. او سپس با بازگشتی به فیلم‌های پیشین میرکریمی و نشانه رفتن درونمایه‌های اینچنینی در این فیلم‌ها، این واقعیت را در کنار سادگی و کم‌خرج بودن فیلم‌های او گذاسته و از این منظر سینمای او را وام‌دار نئورئالیسم ایتالیا می‌بیند.

یانگ در ادامه به تحسین بازی پرویز پرستویی و سهیلا گلستانی پرداخته و کار آنها را در فیلم میرکریمی ظریف و شایان توجه می‌داند؛ لبخندهای ظریف پرویز پرستویی که: "هرازگاهی چیزی از درون این شخصیت کم‌گو و سخت را به بیرون نشت می‌دهند" از دید منتقد هالیوود ریپورتر اصلا پنهان نمانده است. در دیگر سو هیاهو و فغان گلستانی تازه‌کار آنچنان به چشم یانگ جالب آمده که او را شبیه "یکی از شخصیت‌هایی که از رمان‌های دیکنز بیرون پریده‌اند" دیده و از همین منظر، چنین نتیجه گرفته که تک‌گویی بلند او در راه اتاق عمل می‌توانست پایان‌بندی بهتری برای این فیلم؛ دستکم برای مخاطب غربی باشد.

نظر شما