شناسهٔ خبر: 23478 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قانعی راد: کتاب از مباحث ناقص رنج می‌برد

دکتر محمد‌امین قانعی ‌راد ــ رییس انجمن جامعه‌شناسی ایران ــ به بررسی اندیشه‌های دکتر تقی‌آزاد ارمکی در کتاب «یک عمر روی یک صندلی» پرداخت و گفت: آزاد ارمکی در این کتاب، روایتی از تحولات جامعه‌شناسی ایران تا مناسبات درون علم جامعه‌شناسی را نقد کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست بررسی و معرفی کتاب «یک عمر روی یک صندلی: روایت زندگی یک جامعه‌شناس (تقی آزاد ارمکی) بر اساس گفت‌وگویی با وحید طلوعی و بهرنگ صدیقی»، عصر دیروز 26 مهرماه 93 به همت جهاد دانشگاهی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در محل این دانشکده برگزار شد.

در این نشست که به بررسی اندیشه‌های دکتر «تقی آزاد‌ ارمکی» اختصاص داشت، محمدامین قانعی‌راد ــ رئیس انجمن جامعه شناسی ایران ــ با اشاره به این‌ که کتاب «یک عمر روی صندلی: ...» سرگذشت اندیشه‌های یک جامعه‌شناس است، گفت: این کتاب در واقع سرگذشت خود آزاد ارمکی است که در آن دو نفر از دانشجویان سابق وی با او درباره زندگی و اندیشه‌هایش به گفت‌و‌گو می‌نشینند.

وی این اثر را به‌ عنوان کتابی دربرگیرنده تاریخچه تحولات جامعه‌شناسی دانست و افزود: در تاریخ جامعه‌شناسی علم، دو رویکرد بهداشتی و غیربهداشتی وجود دارد. در رویکرد بهداشتی، حسادت‌ها و اختلاف‌نظرهای بین اندیشمندان، لحاظ نشده است و مکتوب نمی‌شود.

قانعی‌راد ادامه داد: دکتر آزاد‌ ارمکی، در بیان دیدگاه‌های خود درباره تاریخ جامعه‌شناسی، دیدگاه غیر‌بهداشتی را اتخاذ می‌کند و در بیان آرای خود به حسادت‌ها و اختلاف‌نظرهای بین اندیشمندان نیز توجه دارد.

رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران با اشاره مجدد به کتاب مورد بحث در این نشست اظهار کرد: آن‌ چه در این کتاب جلب توجه می‌کند، تلاش آزاد ارمکی در مسیر ارائه روایتی از تحولات جامعه‌شناسی ایران تا مناسبات درون علم جامعه‌شناسی است که توسط او نقد شده است.

قانعی با تاکید بر این‌ که دکتر آزاد طی مصاحبه خود در کتاب «یک عمر روی یک صندلی» توانسته است نگاهی جدید در تاریخ‌نویسی جامعه شناسی را تصویر کند، خاطرنشان کرد: ارمکی در این کتاب به این مهم دست یافته و مناسبات علم جامعه شناسی را نیز نقد کرده است.

این جامعه‌شناس در بررسی محتوا و شکل پرسش و پاسخ که شکل‌دهنده به ساختار کتاب‌اند، عنوان کرد:‌ در بسیاری از صفحات کتاب «یک عمر روی یک صندلی»، ناتمام ماندن مباحث، مشهود است؛ مثلا در موضوعی مانند فمینیسم، پرسشی مطرح شده و پاسخ به اتمام رسیده است اما مسئله مطرح‌شده در پاسخ ارمکی از سوی مصاحبه‌کنندگان پی‌گیری نمی‌شود و مبحث به‌ صورت ناقص رها شده و پرسشی دیگر طرح شده است.


وی با تاکید بر نقص مذکور در ناقص رها شدن موضوعات پرسش و پاسخ‌ها افزود: مباحث ناتمام در این کتاب از جمله مواردی هستند که نیازمند توضیح دقیق ارمکی و پرسش‌های مصاحبه‌کنندگان بوده است.

زندگی آزاد و عمری روی یک صندلی
«یک عمر روی یک صندلی»، عنوان کتابی از دکتر تقی آزاد ارمکی، استاد نام‌آشنای عرصه علوم اجتماعی ایران است؛ جامعه‌شناسی که به عنوان مبدع و بنیانگذار مطالعات خانواده در ایران شناخته می‌شود و تا به امروز بیش از 10 اثر در این حوزه به چاپ رسانده است. ارمکی در این کتاب طی گفت‌و‌گویی بلند، زندگی خود را روایت کرده و در کتابی با عنوان «یک عمر روی یک صندلی» به چاپ رسانده است.

گفت‌وگوهای این کتاب،‌حاصل مصاحبه «وحید طلوعی» و «بهرنگ صدیقی» با آزاد ارمکی است که در پنج بخش تدوین یافته است.

گفت‌و‌گوی نخست، «جامعه‌شناس شدن» نام دارد. «جامعه‌شناس ماندن» و «جامعه‌شناسی کردن» نیز عناوین دو گفت‌وگوی دیگرند. همچنین گفت‌و‌گوی چهارم و پنجم این کتاب «کار جامعه‌‌شناسی» و «روزگار جامعه‌شناسی» نام دارند.

در بخشی از این کتاب آمده است: «هرکس که دکتر آزاد را از نزدیک دیده باشد، از سرزندگی و جنب و جوش او حیرت می‌کند. هوش سرشاری که او را بی‌تابانه به راه می‌اندازد تا خور و خواب را کنار گذارد، بنویسد، بخواند و درس بدهد. کلاس‌های او مثل بحث‌هایش، حرف‌ها و سخنرانی‌ها و گپ‌زدن‌های معمولش، پر است از ایده های تازه؛ پر است از فکرهای نو. با دیدن دکتر آزاد می‌شود فهمید که چقدر کار نکرده روی زمین مانده است و چقدر راه نرفته که باید کوبید و چقدر حرف نگفته که باید زد.»

کتاب «یک عمر روی یک صندلی» در 296 صفحه، توسط انتشارات «جامعه‌شناسان» انتشار یافته و به بهای 150 هزار ریال، در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما