شناسهٔ خبر: 23455 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ارکستر فیلارمونیک تهران بازسازی شد

سرپرست و رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران از انجام یکسری بازسازی در ترکیب این مجموعه موسیقایی خبر داد و به مخاطبان موسیقی وعده داد که کنسرت جدید این ارکستر، برنامه ویژه و مهمی خواهد بود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ آرش گوران در تشریح تازه ترین فعالیتهای خود در عرصه موسیقی توضیح داد: ارکستر فیلارمونیک تهران بعد از اجرایی که با همراهی نریکو آگاوا پیانیست شهیر موسیقی در هفته فرهنگی ژاپن در ایران میزبان علاقه‌مندان موسیقی بود فعالیت چندانی نداشت اما به تازگی بعد از تغییرات و بازسازی که در ترکیب ارکستر به وجود آمده تمرین‌های جدید خود را برای برگزاری کنسرت در دی ماه آغاز کرده‌ایم.

وی افزود: این کنسرت که به احتمال فراوان دی ماه سال جاری در تالار وحدت برگزار می شود ترکیبی از موسیقی دوره رومانتیک و آهنگسازان مینیمال و آهنگسازی از دنیای موسیقی معاصر است که این بار یکی از سخت ترین کنسرت های ما در عرصه موسیقی است. به نظر من هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ کیفیت اجرای بسیار سنگینی است چراکه بعد از اجرای خانم آگاوا که چندی پیش همراه با ما برگزار شد توقع تماشاگران بالاتر رفته و این کار را برای ما سخت می کند.

رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران در پایان بیان کرد: این کنسرت به لحاظ ارکستراسیون یکی از سخت ترین و دشوارترین رپرتوارهای موسیقی در حوزه سازهای زهی خواهد بود به همین دلیل تمام تلاش خود را انجام داده ایم که از ترکیبی از اعضای همیشگی گروه و همچنین بهترین‌های نوازندگی در این عرصه استفاده کنیم.

ارکستر فیلارمونیک تهران قبل از اجرایی که چندی پیش با همراهی نریکو آگاوا در تالار وحدت برگزار کرد، اردیبهشت ماه سال گذشته  نیز با اجرایی از آثار منتخب آهنگسازان برجسته دنیای موسیقی برنامه ای را در تالار وحدت داشت .در آن اجرا که یک شب در تالار رودکی و دو شب متوالی در تالار وحدت به رهبری آرش گوران و کنسرت مایستری پدرام فریوسفی برگزار شد، قطعاتی از آهنگسازان برجسته دنیای موسیقی که تاکنون در ایران اجرا نشده بود، اجرا شد.

گوران که رهبری ارکستر 80 نفره «فیلارمونیک ایران»، رهبری گروه آوازی فرهنگسرای بهمن، رهبر گروه آوازی شهر تهران، رهبری ارکستر هنر موسیقی زمان را بر عهده داشته در سال 91 هم به عنوان رهبر مهمان ارکستر ملی ایران در اجرای موسیقی سریال تلویزیونی «شب دهم» ساخته فردین خلعتبری نیز حضور داشته است.

 ارکستر فیلارمونیک تهران از سال 85 تا کنون با رهبری آرش گوران با عنوان ارکستر فیلارمونیک ایرانیان فعالیت می کرده پس از جدایی وی از این ارکستر چندی به نام ارکستر فیلارمونیک تهران دوباره احیا شد.

به گفته گوران، یکی از اهداف این ارکستر کشف حقیقت مفهوم «آنسامبل» و رسیدن به کشف بیان و کیفیت صدادهندگی و میمیک صدا در جریان اجرای موسیقی در ادوار مختلف است. ضمن اینکه تمرکز و تمرینات فشرده روی «موزیکالیته»، «سوناریته» و استایل آهنگساز و تفسیر جدید و تولد دوباره این آثار از مهم‌ترین اهداف ارکستر به شمار می‌رود.

نظر شما