شناسهٔ خبر: 23337 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

شماره دوم نشریه عصر اندیشه

ماهنامه عصر اندیشه پرونده فصل جهان علوم انسانی شامل عناوینی نظیر «یک یازده سپتامبر برای علوم انسانی؟»، «سایه مرگ بر سر علم»، «زلزله آکادمیک پس از رکود اقتصادی»، «هراس از انزوا»، «آفریقا به علوم انسانی نیاز ندارد!»، «ورشکستگی اقتصادی علوم انسانی؟»، «معامله بر می‌گردد»، «معناآفرینی: نقطه تقاطع هنر و تکنولوژی (گفت‌وگویی است با رئیس کالج واشنگتن درباره ضرورت مطالعه علوم انسانی)» است.

 

فرهنگ امروز: شماره دوم عصر اندیشه، که به تازگی به جمع مجلات حوزه فرهنگ و علوم انسانی پیوسته است، منتشر شد.

این ماهنامه شامل پنج فصل «تاریخ سری (گفت‌وگو با تاریخ، تبارشناسی تاریخی)»، «فستیوال مولف (کلوپ نویسندگان)»، «جهان علوم انسانی (تأملات جهانی، شطرنج اندیشه‌ها، نظریه‌پردازان چه می‌گویند، مقولاتجدید، کتابخانه)»، «کتاب نقد (بررسی‌های انتقادی)» و «هنرنامه (مکاتب هنری، پژوهش‌های نظری، تکنیک‌های نویسندگی، ادبیات، دغدغه‌های فرهنگی، راهنمای فرهنگ)» است.

در این شماره در فصل اول، گفت‌وگوی منتشر نشده‌ای را می‌خوانیم از سعید مستغاثی با عباس شباویز، مدیر عامل آریانا فیلم و از پیشروان موج نو که در آن به مرور تاریخ موج نوی سینمای ایران پرداخته است.
پرونده تبارشناسی تاریخ با عنوان «فراماسون خوب، فراماسون بد» به هارون یحی اختصاص یافته است. هارون یحی، مورخ ترک و مسلمان سنی‌مذهب و یکی از بزرگ‌ترین منتقدان فراماسونری در ماه‌های اخیر با تغییر موضع شگفت‌انگیزی، رسما ماسون شد و به مقام استاد اعظمی رسید. در آغاز این پرونده به جریان‌شناسی تاریخی و سیر دگردیسی آرا و عقاید یحی پرداخته است. گفت‌وگوی سعید مستغاثی با هارون یحیی مطلب بعدی این پرونده است که با مقدمه تحلیلی پیرامون درون‌مایه شناخت فراماسونری در جهان امروزین آغاز می‌شود.
گفت‌وگو با رهبران شوالیه‌های معبد و آخرین مصاحبه‌اش با شبکه اسرائیلی i24 news  از دیگر مطالب این پرونده است.

«کلوپ نویسندگان» که هر ماه به یکی از متفکران رشته‌های مختلف می‌پردازد، شامل گفت‌وگویی با علی شیرازی، نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران در خصوص تقریض‌های رهبر انقلاب بر آثار جنگ است.
گفت‌وگو با محمد خرمشاهی، از طنزپردازان معاصر، مطلب دیگر این فصل است.

پرونده فصل جهان علوم انسانی شامل عناوینی نظیر «یک یازده سپتامبر برای علوم انسانی؟»، «سایه مرگ بر سر علم»، «زلزله آکادمیک پس از رکود اقتصادی»، «هراس از انزوا»، «آفریقا به علوم انسانی نیاز ندارد!»، «ورشکستگی اقتصادی علوم انسانی؟»، «معامله بر می‌گردد»، «معناآفرینی: نقطه تقاطع هنر و تکنولوژی (گفت‌وگویی است با رئیس کالج واشنگتن درباره ضرورت مطالعه علوم انسانی)» است.

عناوین بخش کتاب نقد، «حقوق بشر؛ پروژه یا پروسه؟» با محوریت گزارش اخیر احمد شهید، «عدالت و توسعه قربانی مدرنیزاسیون» گفت‌وگو با دکتر عباس گوهری در خصوص فلسفه عدالت، «احیای تئوری عدالت» مقاله‌ای از سید محمدی مهدی میرباقری، «پرسش از عدالت لیبرالی (نقد آرای فردریش فون هایک در باب عدالت اجتماعی)» و مقاله «عدالت و توسعه قربانی مدرنیزاسیون» است.

از جمله عناوین بخش هنرنامه می‌توان به «نقاشی به مثابه امر قدسی»، «رسالت هنرمند و رسالات هنرها (گفت‌وگو با جعفر پتگر)»، «هنر غرب کاملا به بن‌بست رسیده است (سخنرانی جعفر پتگر در موزه‌ی هنرهای معاصر)»، «نقطه پرگار (خاطرات منتشرنشده جعفر پتگر)»، «پدر به روایت پسر» و «فصل هفتم: علم، دین و هنر (فصلی از کتاب منتشرنشده «مرزهای هنر و انسان»)»، «نقاشی ایرانی یا نقاش ایرانی»، «ناگهان پرده برانداخته‌ای یعنی چه؟ (مقدمه‌ای بر فرایندهای ساخت معنا در زبان ادبی)»، «کارکرد تکنیک‌های سینمایی در جهان داستان»، «انسان‌شناسی لیبرال در ادبیات انگلیسی»، «آموزه‌های یک بازرگان مدرن انگلیسی (دانیل دفو: آغازگر رمان نئوکلاسیک در عالم غرب)»، « امپریالیسم زبانی؟ (روش‌شناسی ادوارد سعید در تحلیل گفتمان رابینسون کروزو» و ... اشاره کرد.

 

نظر شما