شناسهٔ خبر: 22727 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سرپرست دانشگاه پیام نور: خروجی‌های پیام نور جزو قوی‌ترین‌ها هستند

سرپرست دانشگاه پیام نور با بیان اینکه ما در ورود به دانشگاه سخت‌گیری نمی‌کنیم و سهم بالایی از استعدادهای کنکور را نداریم، تصریح کرد: در عین حال خروجی‌های پیام نور با 25 سال سابقه جزو قوی‌ترین‌ها هستند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ ابوالفضل فراهانی سرپرست دانشگاه پیام نور با بیان اینکه این دانشگاه برای دانشگاه‌های دیگر رقیب نیست، گفت: دانشگاه پیام نور در دهه 70 و 80 برای پاسخ به دغدغه‌های آموزشی نظام راه‌اندازی شد.

وی گفت:‌ دانشگاه پیام نور نیز دانشگاهی با گستره ملی و ماموریت متفاوت از دانشگاه‌های دیگر است و رقیب دانشگاه‌های دیگر به شمار نمی‌رود.

سرپرست دانشگاه پیام نور اظهار داشت: این دانشگاه مولود و محصول نظام است و افتخار دارد که ماندگارترین تأثیر را در عرصه آموزش عالی بخصوص در دهه 70 و 80 داشته و تقاضای ورود به آموزش عالی یکی از دغدغه‌های نظام را پاسخ داده است.

وی اضافه کرد: برخی تقاضاها در عرصه آموزش عالی بدون وجود دانشگاه پیام نور پاسخ داده نمی‌شد، بخصوص برای کسانی که به دلایل ذهنیت سنتی خانواده‌ها یا هزینه زیاد امکان مهاجرت به شهرهای بزرگ را نداشتند.

به گفته وی دانشگاه پیام نور امروز حدود 850 هزار دانشجوی شاغل به تحصیل و 760 هزار دانش‌آموخته دارد و خود را به فضای داخل محدود نکرده است بلکه 14 مرکز نیز در خارج از کشور دارد.

سرپرست دانشگاه پیام نور گفت:‌ این دانشگاه تنها دانشگاهی است که ارز را به داخل برمی‌گرداند و در نگهداری زبان فارسی نیز نقش بسزایی داشته است.

* برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفیت در دانشگاه پیام ‌نور

سرپرست دانشگاه پیام نور گفت: برای ارتقای کیفیت آموزشی برنامه‌ریزی‌هایی را داریم تا به ایجاد دانشگاهی که مبدا تحول باشد کمک کنیم.

وی با بیان اینکه برای ارتقای کیفیت باید به تولیدات پژوهشی مرتبط با نیاز فکر کنیم، گفت: تولیدات پژوهشی در دانشگاه باید به گونه‌ای باشد که مشکلات مردم را رفع کند.

فراهانی ادامه داد: برای ارتقای کیفیت در دانشگاه پیام نور نزدیک یک هزار میلیارد تومان بودجه تا سال 96 در نظر گرفتیم.

سرپرست دانشگاه پیام نور ادامه داد: همچنین در بخش جذب اعضای هیات علمی نیز روش‌ها را به گونه‌ای انجام می‌دهیم که به ارتقای کیفیت آموزشی منجر شود.

وی اضافه کرد: دانشگاه در مرحله کیفیت‌بخشی است و در معدود رشته محل‌هایی که آمادگی پذیرش دانشجویان را نداشته است از جمله در مقطع دکتری ظرفیت را افزایش نداده و سعی در ارائه خدمات کیفی داریم.

فراهانی گفت: تقاضا برای پیام نور با افت ظرفیت کمتری روبرو بوده است. همچنین تولید محتوای درسی اعم از نوشتاری و غیرنوشتاری و تولید کتاب‌های دانشگاهی که پاسخگوی سوالات دانشجویان باشد را نیز در دست اقدام داریم.

وی گفت: ارتقای جایگاه اساتید از دیگر برنامه‌های ما برای ارتقای کیفیت دانشگاه است و برای تامین فضاهای آزمایشگاهی نیز برنامه‌ریزی داریم که اعتباراتی را هم در این بخش در نظر گرفتیم

* افزایش شهریه بر اساس مصوبات است

 سرپرست دانشگاه پیام نور گفت: در دانشگاه پیام نور تصمیم‌گیری در رابطه با افزایش شهریه با هیأت امناست که بر اساس مصوبات در دو دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد 15 درصد افزایش شهریه داشتیم که کاملا قانونی است.

وی افزود: این افزایش شهریه به دوره‌های قبل نیز مربوط می‌شود زیرا در دفترچه آزمون نیز قید شده است که سالانه در ابتدای مهرماه افزایش 10 تا 15 درصدی شهریه وجود دارد.

فراهانی ادامه داد: البته مراجع ذیربط اجازه افزایش تا 25 درصد را دادند ولی دانشگاه پیام نور زیر سقف مجوز افزایش شهریه داشته است.

سرپرست دانشگاه پیام نور اضافه کرد: بیش از 90 درصد امکانات مالی و چرخه اقتصادی دانشگاه پیام نور از طریق شهریه تامین می‌شود ولی با این وجود زیر سقف مجوز شهریه را افزایش دادیم.

فراهانی گفت: در ارتباط با مقطع دکتری نیز در جلسات هیأت امنا از مهرماه سال 92، 90 درصد افزایش تصویب شد که این میزان لغو شد ولی با توجه به اینکه در دو سال گذشته افزایش شهریه نداشتیم از مهر 93 به میزان 25 درصد شهریه این مقطع نیز افزایش یافت که با احتساب دو سال گذشته هر سال 12 تا 12.5 درصد افزایش یافته است و کاملا قانونی است.

سرپرست دانشگاه پیام نور با بیان اینکه شهریه ثابت دانشجویان نیز به صورت قانونی افزایش یافته است، گفت: شهریه ثابت شهریه پایه است و به این مفهوم نیست که این شهریه تغییر نمی‌کند بلکه این شهریه به صورت شهریه پایه تا زمانی که دانشجو فارغ‌التحصیل نشده است تعریف می‌شود. بنابراین شهریه ثابت نیز هر ساله به میزان مصوب تغییر می‌کند.

* پیام نور در هیچ مقطعی اضافه ظرفیت ندارد

فراهانی در رابطه با کاهش ظرفیت دانشگاه پیام نور گفت: دانشگاه در مرحله کیفیت‌بخشی است و ضرورت دارد در معدود رشته‌محل‌هایی که آمادگی پذیرش را نداشته‌ است کاهش ظرفیت داشته باشد از جمله دوره دکتری که سقف دکتری بیش از هفت نفر بود که امسال هفت نفر است.

وی افزود: در حال حاضر در هیچ مقطعی اضافه ظرفیت نداریم و سعی بر ارائه خدمات کیفی‌تر است بنابراین ظرفیت‌ها یا کاهش یافته و یا ثابت مانده است. بر این اساس ظرفیت گزینش بدون کنکور هم کمتر شد.

* سخت‌گیری دانشگاه پیام نور در ارائه مدرک

فراهانی با بیان اینکه دولت کمک زیادی به دانشگاه پیام نور نمی‌کند، گفت: سهم دانشگاه پیام نور از بودجه دولت به ازای هر دانشجو 130 هزار تومان است در حالی که دانشجوی حضوری دولتی نزدیک به 6 میلیون تومان سرانه دارد.

وی افزود: ما در ورود به دانشگاه سخت‌گیری نمی‌کنیم و سهم بالایی از استعدادهای کنکور را نداریم اما خروجی‌های پیام نور با 25 سال سابقه جزء قوی‌ترین‌ها هستند.

سرپرست دانشگاه پیام نور ادامه داد: 5 میلیون و 900 هزار نفر در آزمون‌های ما در مقاطع مختلف شرکت می‌کنند که ما از طریق سیستم کاملا ماشینی در کمتر از دو ساعت برگه‌ها را تصحیح می‌کنیم که این مسئله به معنی کیفیت و سختگیری است.

وی اضافه کرد: برخی دانشجویان برای ده صدم نمره هم از قبولی باز می‌مانند ولی برخی دانشگاه‌ها در این بخش سخاوت به خرج می‌دهند در حالی که در دانشگاه ما پسر وکیل و وزیر، دختر رئیس دانشگاه با دیگران فرقی ندارند و این مسئله سلامت و اخلاق را نشان می‌دهد.

وی همچنین در رابطه با ساختمان‌های فرسوده دانشگاه پیام نور گفت: کل عمر پیام نور 25 سال است و ساختمان‌های ما فرسوده نیست. بخش عمده‌ای از آن زیر 10 سال است اما بسیار محدود یعنی کمتر از دو درصد فرسوده است که خریداری کردیم.

* برنامه‌های پیام نور برای اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری

فراهانی با اشاره به برنامه‌های دانشگاه پیام نور برای اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری گفت: برای سال تحصیلی جدید نقش آفرینی پیام نور در رابطه با سیاست‌های رهبری انجام می‌شود. پیام نور در دو محور مأموریت ویژه دارد. بحث عدالت آموزشِ و جذب اساتید ایرانیان مقیم خارج که در همان جا با کمترین هزینه می‌توانیم از این افراد بهره‌مند شویم.

وی افزود: یکی از برنامه‌ها این است که نخبگان، دانش آموختگان برتر را (رتبه اول در هرمقطع کل رشته محل‌ها) بدون آزمون در دوره دکتری پذیرش می‌کنیم.

* تشکل‌های دانشجویی دانشگاه پیام نور ضعیف نیستند

فراهانی با بیان اینکه تشکل‌های دانشجویی دانشگاه پیام نور را ضعیف نمی‌دانم، اظهار داشت: اگر مقایسه با دانشگاه حضوری می‌کنیم این دانشگاه‌ها خوابگاه دارند و دانشجویی که در خوابگاه است فرصت بیشتری برای حضور در تشکل دارد. ولی دانشجوی ما شغل دارد نزدیک به خانواده است ولی با این وجود تشکلهایمان هم فعال هستند و بیشتر از 1500 نشریه دانشجویی هم داریم.

برچسب‌ها:

نظر شما