شناسهٔ خبر: 22704 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سیروس مقدم: مسائل سیاسی «تا ثریا» را تحت‌الشعاع قرار داد

مراسم رونمایی از مستند فاکتور صوری به‌کارگردانی سیدمهدی کرباسی در سالن جابربن حیان دانشگاه شریف با حضور سیروس مقدم برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام محمدنژاد، رئیس دفتر مقام معظم رهبری و حجت‌الاسلام قمی مسئول حوزه دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف از سیروس مقدم کارگردان سریال‌های «تا ثریا» و «مدینه» که به موضوع ربا پرداخته بود، تقدیر کردند.

سیروس مقدم کارگردان سریال‌های «تا ثریا» و «مدینه» گفت: من تا به حال در دو جلسه مختلف دانشجویی شرکت کردم و تقدیرهای خوبی از من صورت گرفته اما هیچ‌کدام به‌اندازه حضور در جمع جوانان برایم لذت‌بخش نبود چون من هم چند سالی دانشجو بودم و با روحیات دانشجویان آشنا هستم و شفافیت و زلال بودن آنها را دوست دارم. در مورد این دو سریال باید بگویم که به موضوع مهمی پرداخته‌ام که با زندگی اکثریت مردم سر و کار دارد. سی و اندی سال از انقلاب می‌گذرد اما قوانین بانک‌داری کشورمان مربوط به اوایل انقلاب است. لقمه حلال برای ما اهمیت دارد و شاید زمانی که شب‌ها می‌خواهیم بخوابیم فکر لقمه شبهه‌آلود خواب را از سرمان بپراند.

مقدم ادامه داد: من سریال  «مدینه» را در ادامه سریال «تا ثریا» ساختم. توجه چندانی به سریال «تا ثریا» نشد؛ کارشناسی خوبی درباره این سریال صورت نگرفت و بیشتر به جنبه‌هایی از سریال پرداخته شد که مسئله اصلی آن نبود. این سریال تحت‌الشعاع مسائل سیاسی قرار گرفت و اشاره‌ای به لقمه حلال و حرام نشد.

وی افزود: در سریال مدینه با تجربه «تا ثریا» دلم می‌خواست بحث ربا، لقمه حرام و درآمد شبهه‌آلود را مطرح کنم. ما بارها زمین می‌خوریم، مریض و بلند می‌شویم اما دلیل آن را نمی‌دانیم اما به این موضوع در سوره بقره اشاره شده است. خداوند در این سوره با اشاره به افراد رباخوار می‌فرماید: مثل انسان‌های مستی هستند که سعی می‌کنند بلند شوند اما هرگز نمی‌توانند تعادل خود را به دست بیاورند. خوشحالم دو سریال کار کردم که بخشی از حرف‌های مردم در آن گفته شده است. با دیدن این سریال مردم با ما تماس می‌گرفتند و می‌گفتند در روابط مالی  و برخی از معامله‌های خود تجدید نظر کردند و ما هم بسیار خوشحال شدیم.

در ادامه حجت‌الاسلام محمدنژاد رئیس دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه شریف درباره این مستند گفت: ما درگیر مسائل مالی، بانک و معاملات هستیم و این جزوی از زندگی ماست. شاید موافق نباشم که این مستندها بخواهد فضایی را به وجود بیاورد که دائماً به این فکر کنیم که پولی که از بانک‌ها به دست می‌آید از چه راهی است. اسلام و شخص پیامبر(ص) وقتی به جامعه آمد جامعه سالم نبود و برده‌داری و مسائل ربوی در جامعه رواج داشت اما ایشان حرکت خودشان را ادامه دادند و نگفتند که جامعه غیرقابل اصلاح است و کلام حضرت امام(ره) هم همین است.

وی ادامه داد: یکی از ارکان تمدن اسلامی اقتصاد است که باید با تأمل و مطالعه با آن برخورد کرد. اما گفتن اینکه بانک‌ها ربوی هستند در حالی که ما هر ماه از آن حقوق می‌گیریم، ما را ملتهب می‌کند. اصل اهمیت توجه به ربا و نبود ذره شبهه‌ناک را قبول دارم اما اتهام کلی و مبهم نسبت به نظام بانکی را چندان نمی‌پذیرم. مجریان ما در مقام اجرا مشکل دارند و بیشتر به صورت مسئله توجه می‌کنند تا به ذات آن.

در ادامه سیدمهدی کرباسی کارگردان فاکتور صوری درباره آن گفت: در همایش بانک‌داری اسلامی اجازه پخش مستند فاکتور صوری را ندادند. برخی از آمار ارائه شده در فیلم از سوی مراکز آماری بود و شاید حدود 90 درصد معاملات فاکتور صوری داشتند. ما شاید در یک مستند نتوانیم به‌صورت آماری و یا مستند کار کنیم اما حداقل در دو مورد در دوربین مخفی این مسئله را مشاهده کردیم. ما حتی به یکی از مسئولان بانک‌ها گفتیم که در یکی از شعبه‌‌های آنها این اتفاق افتاده است، اما پاسخ او این بود که این یک مورد فقط در همان یک شعبه بوده است که چندان قانع نشدیم.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: ما تلاش کردیم که با مدیران بانکی مصاحبه بگیریم اما فقط با یکی از مدیران توانستیم مصاحبه کنیم و علاوه بر آن تعداد سوژه‌های ما محدود بود و نمی‌توانستیم نامی از بانک‌ها ببریم. مستند بعدی ما مطمئناً اقتصادی است و با توجه به صحبت‌های آیت‌الله حائری شیرازی در آینده کلید خواهد خورد.

در ادامه این مراسم پیام آیت‌الله مکارم شیرازی که در تاریخ 7 مهر رسیده بود قرائت شد. ایشان در این پیام گفت: هنگامی که نظام اسلامی پیروز شد با انبوهی از مشکلات از جمله مشکل بانک‌های رباخوار روبه‌رو شد. جمعی از محققان و علمای دین و دانشمندان اقتصادی علوم بانکی نشستند و راهی برای اصلاح نظام بانک‌های رباخوار و تبدیل آن به بانک بدون ربا بعد از مطالعات فراوان به دست آوردند. بر این اساس سود تنها بر محور عقود شرعی واقعی بنا شد نه سود در برابر پول و آن را به همه بانک‌ها ابلاغ کردند و آموزش دادند و افکار همه راحت شد که از بانک‌داری ظالمانه رباخوار قبلی رهایی یافتند.

در ادامه این پیام عنوان شد: ولی متأسفانه چیزی نگذشت که با انحراف از مسیر عقود شرعی و قناعت کردن به اسناد صوری و غیرواقعی، آن نظام بانک‌داری اسلامی را منحرف کردند و تا حد زیادی آلوده رباخواری شدند. از تمامی کسانی که برای جلوگیری از این‌گونه کارهای انحرافی در نظام بانکی تلاش می‌کنند به‌سهم خود تشکر می‌کنم.

در پایان این مراسم از سعید نعمت‌الله نویسنده فیلم‌نامه «تا ثریا» و «مدینه» تقدیر شد.

نظر شما