شناسهٔ خبر: 22699 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چرا کتاب‌های مصدق و مشیری چاپ نمی‌شود؟

فیض شریفی با اشاره به منتشر نشدن کتاب‌هایش در نقد شعرهای حمید مصدق و فریدون مشیری گفت: منتقد ادبی نمی‌تواند ادبیات را در پای شاعر ذبح کند.

این منتقد ادبی در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات ایسنا، درباره وضعیت انتشار کتاب‌های «حمید مصدق» و «فریدون مشیری» از مجموعه «شعر زمان ما» گفت: این کتاب‌ها آماده شده و مجوز انتشار هم گرفته‌اند، اما فعلا بنا به دلایلی منتشر نمی‌شوند. البته ما هنوز در حال تعامل هستیم تا بتوانیم آن‌ها را به چاپ برسانیم.

شریفی درباره علت چاپ نشدن این کتاب‌ها گفت: ما منتقدان نمی‌توانیم ادبیات را در پای شاعر ذبح کنیم. در این کتاب‌ها شعرهای این شاعران را از نگاه دیگری بررسی کرده‌ام.

او در این‌باره توضیح داد: پس از بررسی شعرهای مش1412060886012_29.jpgیری متوجه شدم که او نیز مثل شاعرانی چون فروغ، شاملو،‌ اخوان، آتشی، نادرپور، رحمانی و رویایی به نحوی تحت تأثیر فریدون توللی بوده است. در این کتاب شعر مشیری را آن‌جا که وارد حماسه کاوه شده از نگاهی نو بررسی کرده و نوشته‌ام که بخشی از این نگاه مشکل دارد، چون وقتی آن را با داستان کاوه فردوسی مقایسه کردم متوجه شدم این شعر از دیدگاه حماسی نقص دارد و نوشته‌ام که این شعر حماسی نیست. یا مثلا این‌که نوشته‌ام این شاعران زمانی که جوان‌تر بودند بهتر شعر می‌گفتند.

این پژوهشگر افزود: ظاهرا پس از این‌که دختر فریدون مشیری کتاب مرا خوانده این نگاه را نپسندیده و به همین خاطر انتشار کتاب با مشکل مواجه شده است.

شریفی درباره علت چاپ نشدن کتاب «حمید مصدق» نیز گفت: وقتی شعر او را رصد کردم متوجه شدم که حمید مصدق مثل دیگر شاعران ما که حالت نوقدمایی دارند و بین شاعران قدیم و جدید مانده‌اند هرچه جلوتر رفته به سبک شعر قدیم چرخیده است. وقتی به دفتر شعر اوایل جوانی او نگاه می‌کنم می‌بینم که بار هنری این شعرها بیش‌تر از شعرهایی است که اواخر نوشته است.

او سپس اظهار کرد: من در بررسی‌ام متوجه شدم بسیاری از این شاعران پس از سال‌های 40 و 50 بیش‌تر به عادت شاعرانه و با نگاه بسیار انتزاعی سراغ حافظ رفته‌اند و بیش‌تر از وزن‌های شعرهای او استفاده کرده‌اند. من با توجه به این نگاه علمی سراغ آنان رفتم و دیدم که در شعر این شاعران ترازو به سمت شعر کلاسیک رفته است، اما احتمالا این نگاه باعث شده که در برخی از افراد اعتراضی به‌وجود بیاید و مانع انتشار کتاب‌ها شود.

شریفی در ادامه همچنین از آماده‌سازی کتاب «خیام و پساخیامیان» خبر داد و گفت: در این اثر از دیدگاه نو به سراغ خیام و شاعرانی که پس از او به سبک و سیاق او شعر گفته‌اند، رفته‌ام. در این اثر نگاهی کارکردی به خیام و شاعرانی که رگه‌هایی از ذهنیت او در شعرشان وجود دارد، دارم و حتی به سراغ صادق هدایت و نصرت رحمانی هم رفته‌ام. این اثر مجوز انتشار گرفته و قرار است از سوی انتشارات هیرمند به چاپ برسد.

نظر شما