شناسهٔ خبر: 22636 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تبدیل اینترنت به مکانی بی‌رحم با اراذل سایبری

«دانیل کیتس سیترون» استاد حقوق در آمریکا در کتاب جدید خود،«جرائم منزجرانه در فضای مجازی» به بررسی جرائم اینترنتی و نفرت منتج شده از آن در میان کاربران و نیز بیان راه‌حل‌های این مشکل پرداخته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ پس از انتشار عکس‌های خصوصی افراد مشهور در اینترنت، به نظر می‌رسد این مسئله، مشکلی واقعی است که روزبه‌روز جدی‌تر می‌شود.

«دانیل کیتس سیترون» استاد حقوق آمریکایی، در کتاب «جرائم منزجرانه در فضای مجازی» بیان می‌کند که ما به‌عنوان شهروندان فضای دیجیتالی، قانون‌گذاران، واسطه‌های اینترنتی و مربیان چگونه می‌توانیم تغییری در این روند ایجاد کنیم.

گاهی به نظر می‌رسد رودخانه‌ای از نفرت در اینترنت و رسانه‌های مختلف اجتماعی جریان دارد که به مردم آسیب می‌زند و هیچ پایانی نیز برای آن وجود ندارد.

سیترون توضیح می‎دهد که چگونه گروه‌های خاص جامعه ازجمله زنان قربانیان اصلی این ناهنجاری اجتماعی هستند. بارها تصاویر خصوصی بازیگران مشهور ازجمله زنان یا عکس‌های جعلی آن‌ها توسط هکرها در اینترنت منتشرشده که آینده شغلی آن‌ها را به خطر انداخته است.

سیترون نمونه‌هایی از تهدید به خشونت و تجاوز به حریم خصوصی قربانیان این حملات سایبری را در کتاب خود معرفی می‌کند و از عواقب وحشتناک این آزارها می‌گوید. برخی از قربانیان آزارهای اینترنتی خود را از اطرافیان پنهان می‌کنند و یا از فضای اینترنت ناپدید می‌شوند. برخی دیگر نام‌های خود را تغییر می‌دهند و بسیاری از قربانیان مدرسه یا کار خود را عوض می‌کنند. برخی نیز ممکن است متحمل هزینه‌های درمانی شوند حتی تعجب‌آور نیست که عده‌ای جان خود را نیز در این راه از دست بدهند.

سیترون می‌نویسد این هکرها معمولاً به‌صورت تیمی کار می‌کنند و با یکدیگر در حمله به قربانیان خود رقابت نیز دارند. درواقع این‌ها اراذل سایبری هستند که توانایی فنی خود را با فعالیتی شرم‌آور همراه کرده‌اند.

به گفته سیترون در ایالات‌متحده سالانه بیش از سه میلیون نفر قربانی چنین آزارهای اینترنتی می‌شوند و آمارهای قربانیان اروپایی از این هم بالاتر است.‌اما بااین‌وجود قانون‌گذاران یا اپراتورهای سایت‌ها نمی‌توانند یا نمی‌خواهند کاری در این زمینه انجام دهند.

گرچه ۶۰ درصد قربانیان مزاحمت‌های اینترنتی زنان هستند، اما مردان نیز هدف این حملات بوده‌اند و این شاید نقطه‌ضعف کتاب سیترون است که بیشتر بر روی زنان قربانی تمرکز کرده است.

سیترون در بخش دوم کتاب خود به ارائه راه‌حل‌های احتمالی این موضوع می‌پردازد. او به رویکرد حقوقی پیشگیرانه‌‍‌‌ معتقد است و آن تعیین محکومیت کیفری برای این افراد است چراکه به دلیل پیامدهای جانبی ماندگار می‌تواند عامل بازدارنده قوی‌تری باشد. درنتیجه حتی اگر مزاحمان به این دلیل که پولی از دست نمی‌دهند، از پیگرد قانونی ترسی نداشته باشند، از محکومیت کیفری که برای همیشه در پرونده آن‌ها ثبت می‌شود، خواهند ترسید.

او آموزش نیروهای پلیس و وضع قوانین کیفری که اشکال جدید جرم مانند جرائم سایبری را شامل شود پیشنهاد کرده است. به گفته سیترون بیشتر نیروهای پلیس درک درستی از جرائم آنلاین و دروازه‌بان‌های دیجیتالی ندارند و به‌ندرت می‌توانند مجرمان آنلاین را شناسایی کنند.

سیترون عضوی تأثیرگذار در جنبش اصلاحات اینترنتی متشکل از نمایندگان صنعت، سازمان‌های غیردولتی، دانشگاهیان و افراد دیگر است که هدف آن‌ها زدودن انزجار ایجادشده از فضای سایبری است.

کتاب ۳۵۲ صفحه ای جرائم منزجرانه انتشارات دانشگاه هاروارد در ۲۲ سپتامبر به قیمت ۲۲ دلار عرضه کرده است.{لینک}

 

نظر شما