شناسهٔ خبر: 22627 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

طیب‌نیا: رشد اقتصادی پایدار مستلزم پیش نیازهای فرهنگی است

وزیر اقتصاد و امور دارایی در نشست با اهالی فرهنگ شرط لازم برای رشد اقتصادی پایدار را نیازمند پیش نیازهای فرهنگی دانست و گفت: هنرمندان در ایجاد این پیش نیازها نقش اساسی را ایفا می‌کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛نخستین نشست اهالی فرهنگ و هنر با علی طیب نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی عصر دوشنبه هفتم مهرماه در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد. در این نشست علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، همایون امیرزاده مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاونت فرهنگی ارشاد، لادن حیدری مدیرکل دفتر حقوقی وزارت ارشاد، نادر قدیانی رئیس اتحادیه ناشران وکتاب فروشان تهران، محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، علی نیکوسخن رئیس اتحادیه چاپخانه داران استان تهران، علی مغانی رئیس اتحادیه چاپخانه داران خراسان رضوی، ایرج راد به نمایندگی از صنف تئاتر، مرتضی کاظمی مشاور وزیر ارشاد در امور اقتصادی، حمیدرضا نوربخش، مدیر خانه موسیقی، مجید ملانوروزی مدیر مرکز تجسمی وزارت ارشاد و ... حضور داشتند.

علی طیب نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی در این نشست در سخنانی با ابراز خرسندی در حضور در میان اهالی فرهنگ و هنر، گفت: از حضور در این جلسه از جهتی خوشحال و از جهتی نگران هستم خوشحالم چرا که اهل فرهنگ و هنر تجربه ابتکار و نوآوری دارند و نگرانم از این جهت که اهل فرهنگ بسیار نکته سنج و دقیق هستند و باید با ظرافت بیشتری سخنانم همراه باشد. من عمده دوران زندگی خودم را در حوزه مسائل اقتصادی گذرانده ام اما با مسائل فرهنگ و هنر نیز برای مدت محدودی سروکار داشته‌ام. ابتدای کار هنری‌ام از صدا و سیما و مدیریت رادیو اصفهان آغاز شد. پس از سالهای اولیه پیروزی انقلاب افتخار برداشتن گام های سخت را داشته و در ان شرایط دو گروه موسیقی در اصفهان راه اندازی کرده ام.

وی افزود: احساس من این است که بین اقتصاد و فرهنگ ارتباط نزدیکی وجود دارد بی‌جهت نیست که رهبر انقلاب امسال را سال اقتصاد و فرهنگ نام نهاده‌اند. این نشان می‌دهد اقتصاد و فرهنگ دو مقوله از یک مهم هستند که با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند. این بحث که اقتصاد زیربنای فرهنگ است یا فرهنگ زیربنای اقتصاد از سالهای دور وجود داشته است اما هر کدام را که زیربنای دیگری بدانیم به هرحال این ارتباط تنگاتنگ باز وجود دارد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: به لحاظ تاریخی تحولات تاریخی و فرهنگی مقدم بر انقلاب صنعتی بوده است ما در موارد مختلف آثار فرهنگ بر اقتصاد را به وضوح مشاهده کرده ایم. آثار دین ارزشهای اخلاقی آداب رسوم و عملکرد اقتصادی افراد در جوامع تأثیر دارد و به وضوح دیده شده که مسیر توسعه اقتصادی در جوامع با زیربنای فرهنگی متفاوت مسیر متفاوتی را پیموده است. این به این دلیل است که اقتصاد برآیند کنش‌ها و رفتار افراد در جامعه است و رفتار افراد متأثر از دیدگاه‌ها ارزش‌ها و باورهای آنها است. اهل فرهنگ و هنر نیز تأثیر انکار ناپذیری براین ارزش‌ها و باورها دارند. هنرمندان در طول تاریخ بیشترین تأثیر را در فرهنگ جوامع ما ایفا کرده‌اند. مولوی هنرمند بزرگی بود که با آثار خود تأثیر عمیقی بر فرهنگ جامعه ما گذاشت. این نشان می‌دهد که تحول چشمگیر و توسعه را در جامعه بدون تحولات فرهنگی نباید انتظار داشت. تأثیری که یک اثر هنری یک فیلم یا نمایشنامه و یا یک نقاشی روی مردم می‌تواند داشته باشد با ساعت‌ها سخنرانی برابری می‌کند ما اعتقادمان براین است که تحولات اقتصادی و دستیابی به رشد و توسعه بدون توسعه فرهنگی محقق نمی‌شود.

طیب نیا با اشاره به برنامه راهبردی وزارت مطبوع خود برای مجموعه وزارتخانه ها و سازمانهای تابعه افزود: این برنامه هفت اولویت راهبردی را دنبال می‌کند دستیابی به همه این اولویت‌ها با مشارکت اجتماعی اهل فرهنگ و هنر امکان پذیر است.

وی با اشاره به این اولویت ها از تقویت توان ثروت آفرینی و تولید به عنوان نخستین اولویت نام برد و گفت: ما اگر می‌خواهیم رفاه را برای مردم فراهم کرده و جایگاه کشور را در عرصه جهانی ارتقا دهیم شرط لازم این است که به رشد اقتصادی پایدار دست یابیم. تحقق این اولویت مستلزم پیش نیازهای فرهنگی است و بدون تحقق آنها نمی توان به توسعه اقتصادی رسید اولین پیش نیاز این است که ایجاد درآمد به عنوان یک ارزش در جامعه شناخته شود.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: هنوز در جامعه ما سرمایه گذاران و سرمایه داران به عنوان افراد نامطلوب تلقی می شوند این تفکر مستلزم اصلاح است کارآفرینی باید در کشور ما به یک ارزش برتر تبدیل شود و این کار شدنی نیست جز مشارکت شما اهالی فرهنگ. اگر زمانی جنگ تحمیلی به وقوع پیوست و سرداران بزرگی در این عرصه نقش آفرینی کردند و با همه هستی خود از شرافت و کرامت مردم ایران دفاع کردند اکنون در عرصه اقتصادی قهرمانان باید در زمینه تولید و کارآفرینی فعالیت کنند. جنگی که امروز توسط دشمنان ایران به ما در حوزه تحریم های اقتصادی تحمیل شده به مراتب دشوارتر است و سرداران این جنگ کسانی هستند که برای کشور رفاه و درآمد پدید آورند.

وی با اشاره به پیش نیاز دیگر در حوزه اقتصادی گفت: حضور مردم در عرصه اقتصاد و درآمد دیگر پیش نیاز لازم است ما اگر می خواهیم کارآیی اقتصادی را افزایش دهیم چاره ای جزم مشارکت مردم نداریم هنوز در جامعه تفکر دولتی به شدت حاکم است برطرف کردن این طرز تلقی و صحیح کردن نگاه مردم کاری است که انتظار می رود اهالی فرهنگ و هنر در ان وارد شده چرا که نقش آنها بسیار مهم است اولویت دیگری که ما قائل هستیم تأمین مالی پایدار و قطع وابستگی به درآمدهای نفتی است. اگر ما آسیب پذیریم اگر فشارهای خارجی اقتصاد ما را تحت تأثیر قرار می دهد به دلیل اینکه وابستگی به منابع نفتی داریم.

وی افزود: سالهاست کارشناسان ما به این نتیجه رسیده اند که باید این وابستگی قطع شده و درامدهای پاک مالیاتی جای آن را بگیرد در طول تاریخ ایرانیان با دولت های جور و ظلم روبرو بودند بنابراین کمک به این دولت ها را جایز نمی‌دانستند اما پس از انقلاب مردم خود بر سرنوشت خود حاکم شدند و باید این نگاه تغییر می کرد. انتظار این است که مردم به دولت خود کمک کنند هنرمندان در ایجاد این باور می توانند بسیار نقش آفرینی کنند.

وزیر اقتصاد با بیان این که توسعه اقتصادی مستلزم توسعه فرهنگی است گفت: توسعه فرهنگی نیز مستلزم چند پیش نیاز است که به طور خلاصه به آنها اشاره می کنم نخستین پیش نیاز توسعه فرهنگی ترویج انضباط است توسعه در جامعه ای رخ می‌دهد که انضباط مالی در‌آن حاکم باشد رفتار دولت از نظم برخوردار باشد چرا که در جامعه ای انضباط مالی و پیش بینی مالی وجود ندارد سرمایه گذاری های مفید نیز وجود ندارد. تکریم کسب درآمد از طریق حلال دومین پیش نیاز است که باید به آن توجه کرد.

افتخار به ایرانی بودن از دیگر پیش نیازهایی بود که طیب نیا به آن اشاره کرد و گفت: قبول داریم که گرایش به سمت تولیدات ایرانی صرفا با تبلیغات امکان پذیر نیست و در حوزه تولید نیز باید کیفیت را افزایش داد. اما با خلق آثار هنری می توان این ذهنیت منفی نسبت به کالای ایرانی را اصلاح کرد و دوره ای فرا برسد که خرید کالای خارجی دیگر یک ارزش نباشد بلکه به ضد ارزش تبدیل شود اخلاق حرفه ای دیگر پیش نیاز لازم است در گذشته اصناف ورزشکاران و تجار ما اخلاق حرفه ای خاص خود را داشتند این اخلاق لازمه و عنصر اصلی توسعه اجتماعی است. توسعه اجتماعی یعنی در جامعه اعتماد وجود داشته باشد و سرمایه اجتماعی شکل نمی گیرد مگر اینکه اخلاق حرفه ای در جامعه ما نهادینه شود.

وی با اشاره به اینکه در یک پیچ تاریخی بسیار سخت قرار داریم گفت: باید از این پیچ عبور کنیم اکنون خوشبختانه آثار مثبتی را مشاهده می‌کنیم و علی رغم اینکه تهدیدها همچنان باقی است می توان گفت به نقاط مثبتی دست یافته ایم کاهش معنادار تورم، ثبات را در جامعه فراهم کرده است و نشانه هایی از اینکه چرخ های تولید به حرکت درآمده اند قابل مشاهده است برای رشد فرهنگ، اقتصاد فرهنگ نیز باید اصلاح شود اقتصاد فرهنگ در حال حاضر در وضعیت مناسبی قرار ندارد ما وظیفه خود را همراهی لازم با شما می‌دانیم.

نظر شما