شناسهٔ خبر: 22614 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بزرگداشت سیمین بهبهانی در چهلمین روز رفتن

در مراسم گرامی‌داشت سیمین بهبهانی، یکی از دلایل ماندگاری و فراگیر بودن شعرهای این شاعر توجه همیشگی او به مسائل اجتماعی عنوان شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ در مراسم گرامی‌داشت سیمین بهبهانی، غزل‌سرای فقید، که به همت جمعی از فعالان فرهنگی و اجتماعی گیلان در پرورشگاه مژدهی رشت برگزار شد، ابتدا غزلی از سیمین بهبهانی و سپس زندگی‌نامه‌ کوتاهی از او خوانده شد.

1411973450901_4.jpg

در این مراسم که به مناسبت چهلمین روز درگذشت سیمین بهبهانی برگزار می‌شد و حدود 200 نفر در سالن گرد هم آمده بودند، بنفشه حجازی، شاعر و پژوهشگر، با برشمردن ویژگی‌های منحصر به‌فرد سیمین در غزل‌سرایی به تحولاتی که او در زمینه‌ ترانه‌سرایی نیز ایجاد کرد اشاره کرد و گفت: اگرچه برخلاف آن‌چه رایج است، سیمین وزنی به اوزانِ کلاسیک اضافه نکرد، چون چنین چیزی امکان‌پذیر هم نبود، اما او با به‌کارگیری برخی از اوزانی که چندان رایج نبود و به آن‌ها پرداخته نمی‌شد، توانست نوآوری‌هایی در زمینه‌ غزل معاصر ایجاد کند.

 

او در ادامه به خصوصیات شخصی بهبهانی اشاره و اظهار کرد: او با این‌که از ابتدای تولد با ناملایمتی‌هایی در زمینه‌ زندگی خانوادگی دست به‌گریبان بود اما هرگز طبع لطیف خود را فراموش نکرد و همواره شاعری احساسی بود.

بنفشه حجازی یکی از دلایل ماندگاری و فراگیر بودنِ شعرهای سیمین را توجه همیشگی او به مسائل اجتماعی دانست و گفت: سیمین همیشه نسبت به مسائل اجتماعی پیرامونِ خود حساس بود و عاشقیتی که در اشعار او به چشم می‌خورد بارها در غزل‌های اجتماعی‌اش نیز نمود داشت.

سپس مستندی از زندگی سیمین بهبهانی پخش شد که در آن سیمین به بخشی از زندگی‌نامه و روند شکل‌گیری شخصیتش اشاره کرد.

اجرای تک‌نوازی دف و خواندن چند قطعه‌ ادبی از چهره‌هایی چون محمود دولت‌آبادی از دیگر برنامه‌های اجراشده در این مراسم بود.

همچنین در این مراسم گروه «آنسامبل زهی چهارفصل» به سرپرستی یاور مهدی‌پور به اجرای چند قطعه‌ بی‌کلام پرداختند.

در انتهای مراسم نیز احمد قربانزاده، شاعر و نویسنده‌ گیلانی، به خوانش یک غزل و یک شعر نو به نام «وطن» پرداخت.

گرامی‌داشت سیمین بهبهانی مهمانان ویژه‌ای هم از جمله دکتر احمد سمیعی، عضو پیوسته‌ فرهنگستان زبان و ادب فارسی و سردبیر مجله‌ «نامه فرهنگستان»، داشت.

سیمین بهبهانی که به نیمای غزل شهرت یافته بود در تیرماه سال 1306 به‌دنیا آمد و در 28 مردادماه سال 93 به‌دلیل ایست قلبی و تنفسی چشم از دنیا فروبست.

 

 

نظر شما